behandelwijze bij overhoef; alternatieven?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

behandelwijze bij overhoef; alternatieven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 19:53

Frits heeft waarschijnlijk een hoge overhoef waardoor hij blijvend kreupel is. Morgen gaan we rontchenfoto's maken en dan weten we het zeker.
Hoge overhoef wil zeggen dat er kraakbeenverkalking opgetreden is aan het kroonbeen waardoor hij niet meer kan afwikkelen met zijn voet. Volgens de DA zijn er drie mogelijkheden.
    1 inspuitingen in het gewricht
    2 operatief vastzetten van de beenderen
    3 einde oefening

Zijn er hier mensen die dit meegemaakt hebben? En weet iemand alternatieve behandelwijzen?

ReignStar
Berichten: 794
Geregistreerd: 24-08-01

Re: behandelwijze bij overhoef; alternatieven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:27

Een van mijn paarden heeft ook een hoge overhoef, waardoor zij op een korte volte licht onregelmatig is.
Echter als je haar niet op een te korte volte zet en haar goed rechtricht loopt ze 95% beter!

Is jouw paard zijn voet nog buigzaam in het kroongewricht?

Mijn paard word beslagen door Antoon van Nassau, heeft gewoon beslag met iets meer opzet dan normaal.
Break over beslag wil ook wel eens helpen, echter kan mijn paard dit niet hebben om een andere reden.

Watvoor nut heeft het vastzetten van de beenderen? De artrose (wat overhoef eigenlijk is) blijft toch wel doorwoekeren? Zij het langzaam of snel...

Sim
Berichten: 31485
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: behandelwijze bij overhoef; alternatieven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:00

-> BEH

bibi76
Berichten: 406
Geregistreerd: 16-06-04

Re: behandelwijze bij overhoef; alternatieven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:40

Ben inderdaad erg benieuwd wat er gaat gebeuren laat het aub weten.
Mijn paard heeft waarschijnlijk het zelfde probleem, wat mijn alleen wel erg opvalt is dat het bij de meeste paarden bij de voorbenen optreed?
Bij mijn paard is het bij de achter benen, heeft die van jullie dat ook?
Wat is trouwens de leeftijd van het paard?

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: behandelwijze bij overhoef; alternatieven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 17:06

Impresbreeze, het hoefbeen scharniert ten opzichte van het kroonbeen. Als er nou een overhoef zit dan tikt het kroonbeen tegen de artrose van het hoefbeen aan en dat is niet fijn voor de tussenliggende weefsels en botvliezen. Als je nou die twee botten aan elkaar vastzet dan kan die irritatie niet meer optreden. Het is een manier om de symptomen te bestrijden. Geen idee welke beperkingen er vervolgens voor het paard optreden, maar ik kan er wel wat bij bedenken.

Frits is vanochtend uitgebreid op de foto gegaan. Mijn conclusie: kaarsjes aansteken en iedereen laten duimen helpt.
Er is sprake van artrose, meer in het linkerbeen dan het rechter (hij is rechtsvoor kreupel) De aangetroffen artrose is niet van dien aard dat het problemen bij het lopen op zal leveren en is niet de oorzaak van de kreupelheid.
De lage ondervoet is verdoofd waaruit bleek dat het probleem echt wel heel laag in de voet zit. Op de volgende serie foto's was te zien dat er een paar verse botchipjes tegen het gewricht zitten en dat irriteert natuurlijk. Er waren ook wat oude chipjes te zien maar dit zijn al helemaal in het weefsel opgenomen. Dit veroorzaakt de voelbare bulten waardoor de VA dacht dat de overhoef veel ernstiger was.
Nu moet hij nog vier weken op rust staan met pijnstillers en ontstekingsremmers. Vervolgens kijken hoe het gaat. Gaat het niet dan is er de optie om het gewricht in te spuiten met cortico-huppeldinges-ide. Ook dit is geen definitieve oplossing maar dit ondersteunt het proces van het lichaam zelf om de chipjes in te kapselen en het geeft een boost aan synovia (gewrichtsvloeistof) zodat alles lekker gladjes verloopt in het gewricht.

Pfff wat een opluchting. Ik kan me als het om Frits gaat zoooo druk maken. Ik weet dat we er nog niet zijn, maar we zijn dus op weg naar verbetering.