rijden of longeren na peesblessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

rijden of longeren na peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 14:22

Mijn paard staat nog altijd te herstellen van een peesblessure la. Lekker op de wei, niets aan de hand. Van de DA mag hij weer licht aan het werk, dwz, op het harde rechtuit vijf minuten draven en in zes weken opbouwen naar een half uur.
1e optie: de wei Nu kan ik op de wei wel rechtuit rijden, maar daar kom je nog wel eens een bobbeltje tegen
2e optie: de paddock Een beetje longeren - maar dat is dus weer niet rechtuit. Bijkomend nadeel is dat z'n maat ons kan zien en die gaat helemaal uit z'n stekker, en ja, als die aan de kletter gaat, dan ken ik er meer.... (de paddock heeft trouwens wel een mooie harde bodem).
3e optie: de openbare weg geen optie...

Kan iemand me vertellen wat de beste optie is? Of is er nog een andere optie misschien?

Carola_de_W

Re: rijden of longeren na peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 14:57

Ik zou in elk geval niet longeren. De belasting is dan veel groter dan rechtuit. De wei is misschien niet ideaal, maar beter dan longeren. Is de paddock te klein om te rijden?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 15:02

Idd niet longeren als je net weer mag beginnen na een peesblessure. Zoals Kareltje al zegt is de belasting dan veel groter dan rechtuit.

Toen mijn paard weer aan het werk mocht na zijn peesblessure heeft de DA mij ook sterk afgeraden om te gaan longeren. Dat mocht na een maand of twee wel weer, eerder niet. Eerst moest die pees weer sterk genoeg worden gemaakt met rechtuit stappen en later ook draven, in het begin over zo hard mogelijke bodem (asfalt bijvoorbeeld) en geleidelijk naar zachtere bodem (zandpaden, bermen). Maar ik begrijp dat de openbare weg op voor jou geen optie is.

Hoe groot is de paddock? Als die niet al te groot is, dan zou ik toch kiezen voor stappen in de wei en dan zoveel mogelijk de vlakkere stukken opzoeken.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 15:26

De paddock is te klein om rechtuit te draven. Dan moet ik te veel overgangen rijden. Probleem is een beetje dat hij ook last heeft van z'n schouder, dus onbelast is beter, maar dat kan weer niet op de wei...snap je mijn dilemma?

In het "normale" leven - een leven zonder blessures dus - sta ik op een pensionstal/manege met rond de manege asfalt, dus dat zou perfect zijn. Echter, de wei is daar nogal - wat zeg ik: vreselijk - druk, dus dat zou alleen maar problemen geven.
Nu gaat meneer weer een beetje macho-kuren vertonen, dus hij moet wel weer IETS gaan doen, ik ben er alleen dus nog niet uit wat....en als ik hem zo af en toe in de wei met z'n maat bezig zie...
Ik heb hem vandaag dan voor het eerst even aan de longeerlijn gehad. Niets aan te zien, ja, een hoop poeha, voor ruim, achter goed. Hij is op het punt gekomen dat-ie een loopje met me wil gaan nemen en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling van het spelletje...hij moet terug in het gareel, sowieso, en ik moet ergens beginnen!

NewForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:54

Hoi,
Is er ook geen stuk erf waar je op kan rijden? of een lang pad langs het land?
Groetjes ..

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 18:33

nee.....

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:40

Toen ik met mijn paard weer aan het opbouwen was na een peesblessure, heb ik haar juist veel in de wei gereden.
Daar kon ik tenminste goed rechtuit rijden en was de bodem niet zwaar.
Kan je de hobbels niet een beetje vermijden? Dan zet je bijv. emmers of pionnen op de stukken neer in de wei.

red_eejah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:06

toen mijn paard moest revalideren van twee gescheurde pezen hebben we elke dag een paar minuten op straat gestapt tot haar pezen weer sterker waren, ik heb er 6 maand niet op gereden voor ik zeker wist dat het sterk genoeg was

(onze straat is wel heel klein en komen amper auto's)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 19:21

Waarschijnlijk wordt het toch de wei....dank jullie wel voor de reacties.

SuMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:48

Longeren mag zeker niet! Beste is aan de hand eerst maar een seen poos op t harde paar min dan twee keer per dag paar min en daarna zeker afspoelen met koud water. Zou er niet gelijk al opstaappen is extra belasting. Op wei is best gevaarlijk maar minder als je gras kort is en je kan zien waar je paard loopt dan kan je bobbels enkultjes ontwijken...........

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:56

Als de DA zegt dat het paard weer licht aan het werk mag, dan neem ik aan dat hij bedoelt dat het paard ook weer belast mag worden. Het stappen aan de hand doe je al in de fase waarin het paard nog volop aan het herstellen is, dat is onderdeel van het revalidatieproces en dat begint al na de diagnose.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 11:47

@Karin: precies, ik mocht er direct na de diagnose op (alleen op het harde). Hij is inmiddels al zover hersteld, dat hij op de buigproef weer goed is Haha! , en dat het nu een questie (bb Knipoog) is van opbouwen.

@Sumi: afspuiten heeft geen zin, omdat de blessure te diep zit/zat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:18

Je kunt het beste onder het zadel beginnen met stappen, heb je wat meer te vertellen voor het geval dat hij gaat springen. Laat eventueel er iemand naast lopen. Lange stukken rechtuit, geen paddock en geen longe.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:54

Zowieso niet longeren! Zoals al eerder genoemd geeft dit extra belasting.

Loop zelf anders een paar keer goed de wei door zodat je weet waar een onregelmatig stuk ligt en mijd dat!

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:04

Als ik jouw opties zo eens bekijk, dan is het misschien wijzer om tijdelijk (enkele maanden) naar een geschiktere accomodatie te verhuizen met je paard. De wei is nu waarschijnlijk nat en drassig, waardoor je risico's loopt ivm uitglijden en diep wegzakken. Daarbij zal je paard de eerste tijd waarschijnlijk best eens een gekke sprong maken of de benen willen nemen na een poosje rust, dus het risico is vrij groot.

Ik zou op zoek gaan naar een stal met grote rijbaan met licht verende, vlakke bodem.
Veel suc-6!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 12:51

Per 1 oktober sta ik weer op mijn oude stal, met asfalt rondom (dus echte harde ondergrond) en grote rijbaan (75 meter) met redelijk lichte bodem. Tot dan heb ik besloten niet zoveel te doen, misschien een beetje stappen...

SuMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:39

O dass jammer, maar kan dan nog geen kwaad natuurlijk afspuiten Knipoog
Maar wel super beslissing van je dat je ng even wacht! Suc ermee verder!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 18:55

Weet je, je doet het feitelijk nooit goed. Hij staat werkelijk iedere dag buiten (soms ook nog 's nachts), en dan komt het nog voor dat ie aan de kletter gaat als-tie even in de paddock staat (is dus gisteren gebeurd). Maar ach, ik ben al aan het stappen vanaf oktober 2005, en volgens de DA waren de aanhechtingen inmiddels goed en was het alleen een kwestie van aansterken, dus het moet inmiddels wel tegen een klein stootje kunnen. Hij staat al vijf maanden op de wei en dan zie ik ook niet wat er gebeurt....

Nog even een vraag: harde ondergrond: hebben we het dan over een echte harde ondergrond zoals asfalt of zoals Dewi schrijft een licht verende vlakke bodem? (of is dit een echte DA-vraag)

En Dewi en SuMi, bedankt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:58

ik weet dat buurmeid dr paard alleen op harde grond mocht stappen. Erna , toen hij weer aan werk mocht, mocht alles, behalve los zand en ongelijke bodem. Ik zou ook w8en tot 1 oktober voordat ik negon te rijden, gewoon wat losstoppen nu, verder nog wat rust geven. Kan beter te veel rust hebben dan dat alle ste snel word opgepakt en dat weer van voren af aan moet beginnen

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 02:42

dorothea schreef:
Nog even een vraag: harde ondergrond: hebben we het dan over een echte harde ondergrond zoals asfalt of zoals Dewi schrijft een licht verende vlakke bodem? (of is dit een echte DA-vraag)

Daar verschillen de meningen over. Volgens de laatste onderzoeken schijnt een vlakke, licht verende bodem beter te zijn. 'Pezen-expert' van Schie onderschrijft dit. Veel dierenartsen zijn daar nog niet van op de hoogte. Er zijn trouwens ook onderzoeken die uitwijzen dat koelen (afspuiten) alleen helpt in de eerste 48 uur na beschadiging. In de periode die daarop volgt kan het op den duur zelfs negatief werken!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 02:53

ik heb hetzelfde probleem gehad. alleen in mindere mate qua ernstigheid.
Mijne heeft maar een 2 maand moeten stappen op het harde..
Maar dan erop..
Ik kom er echt niet heelhuids vanaf als ik m niet eerst even longeer voordat ik er voor het eerst weer opstap na z'n lange rust periode.
Dus wat doe je?
Ja toch maar even 5 minuten longeren. en dan maar op z'n "goede" kant!
En toen ben ik gaan rijden in een bak met vlakke bodem.
Veel rechtuit en voorwaards neerwaards, niet meer..

Ik had weinig andere keuze.
Ja ik kan de weg wel over..
maar dat word mijn dood (als ik alleen moet)
Ik kan wel de wei op maar die is hier zo hobbelig.

Ik heb het maar extra rustig aangedaan een poos..
en hij heeft er niks aan over gehouden gelukkig!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 08:12

Ik ga met mijn voorganger mee, gewoon maar even houden bij rustig wat onder het zadel stappen de komende 2 maanden. Als de wei weer eens goed droog is en er zijn wat vlakke stukken dan zou je eens een voorzichtig drafje proberen. Qua beweging heeft hij zat ruimte om te lopen in de wei, daar sterkt de pees ook al van aan, nu is het vooral het bewegen met belasting.

En als je dan in oktober weer op een stal staat met goede bodems, dan zou ik verder gaan met opbouwen. Ik zou dan wel kiezen voor een goede vlakke verende bodem, niet te mul zand!!!