stapmolen slecht voor een paard?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

stapmolen slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 16:44

Ik heb een 3 jarige haflinger,en die zet ik een half uurtje per dag in de stapmolen.Nu zei mijn broer dat het slecht is,omdat ze steeds rondjes lopen .Ik dacht dat dat wel mee zou vallen,omdat het niet echt een klein rondje is en ze toch alleen maar stappen.Iemand een idee?

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Re: stapmolen slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 17:18

Ik ben er zelf niet weg van, en al helemaal niet voor zo'n jong ding. Het is inderdaad een kleine cirkel, en ze wordt er al veel belast,wat nog niet belast moet worden. Je kan beter met hem gaan wandelen.

ladigo14

Berichten: 686
Geregistreerd: 01-03-06
Woonplaats: zwolle

Re: stapmolen slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 17:21

wat word er dan belast.?
het is toch het zelfde als je er mee gaat wandelen?
of is het dat ze toch steeds een bocht maken en niet rechtuit kunne lopen in een stapmolen

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: stapmolen slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:10

Het is niet hetzelfde als wandelen: dan lopen ze nl. rechtuit. Bij jonge paarden wordt ook vaak afgeraden om ze intensief te longeren i.v.m. de zwaardere belasting op de volte.
Rustig stappen op een grote cirkel kan vaak niet zoveel kwaad. Een half uur is best lang; doe anders 15-20 minuten en verder aan de hand rechtuit.

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re: stapmolen slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 19:16

Dus zon 20 min per dag kan geen kwaad denken jullie? gr eline

Anoniem

Re: stapmolen slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:55

Waarom zet je hem eigenlijk in de stapmolen? Wat is daar volgens jou het nut van?

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: stapmolen slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:31

je krijgt een heel eenzijdige belasting. Bovendien is het nogal geestdodend om iedere keer zo'n onnozel rondje te lopen in zo'n ding...

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: stapmolen slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:55

Inderdaad! Stel je voor dat jij een half uur dat stomme rondje zou moeten lopen (en nu niet gelijk "antropomorfisme!!" roepen, PN'ers! hahaha..) dat is echt lopende band werk... Ik wil ook wel horen wat je beweegt om hem daarin te zetten.. groetjes!

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re: stapmolen slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 21:58

Sorry maar ik ga geen discussie beginnen over het nut ervan,ik vraag nl heel wat anders.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: stapmolen slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:03

helemaal niet slecht hoor! integendeel zelfs goed, want door te stappen krijgt je paard een veel betere conditie stappen is op dat gebied een stuk beter dan draven en galopperen. maar ik zou wel na een kwartier het ding andersom in een rondje zetten (op de andere hand). zodat die een kwartier op de linker en een kwartier op de rechterhand loopt. en als die stapmolen buiten ligt is er genoeg te zien hoor voor het paard.
maar waarom wandel je er niet mee?is toch ook een stuk gezelliger?? (voor jou en voor het paard)(niet dat ik de stapmolen erg vindt. integendeel. maar mij lijkt wandelen wel gezelliger)

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: stapmolen slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:03

Ja, je vraagt of het slecht is. Ik denk niet dat het slecht is, maar ik zou er zelf niet voor kiezen om bovenstaande redenen. Ik wil ook geen discussie, vroeg me alleen af waarom je hem erinzet. Maar okee, ik hoop dat je eruit komt! Veel succes Knipoog

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re: stapmolen slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 22:15

Voor de duidelijk heid ik wandel er ook mee,maar hewt gaat er vooral om als ik werk,en ze staat swinters op stal,dat een ander haar smorgens er al even in kan zetten.Dan is ze er uit tenminste.Beter als op stal staan toch.Bedankt voor de reacties

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: stapmolen slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:40

in de wei dan?

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: stapmolen slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:34

haf_jessie schreef:
Voor de duidelijk heid ik wandel er ook mee,maar hewt gaat er vooral om als ik werk,en ze staat swinters op stal,dat een ander haar smorgens er al even in kan zetten.Dan is ze er uit tenminste.Beter als op stal staan toch.Bedankt voor de reacties


Beter? Minder slecht zal je bedoelen.

Stalarrest en dan als pauze tussen het wachten door in een ruimte ter grootte van je eigen lichaam, mag je rondjes lopen in een stapmolen Ziek: een hokje ter grootte van jezelf dat beweegt

De meeste gevangenen in NL hebben het nog beter Vork

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: stapmolen slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:37

arabesk heeft eigenlijk wel gelijk vind ik. (lees dat ik dit heel voorzichtig zeg)

Zazoo
Berichten: 3341
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: de bilt

Re: stapmolen slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:40

Arabesk, heb je helemaal gelijk in, gevangenen lopen ook niet met mensen op hun rug Tong uitsteken

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re: stapmolen slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 06:10

Hier in haarlem heb je niet veel mogelijkheden wat stalling en buitenstaan betreft,zomers staat ze wel in wei,en swinters zet ik haar zon 2 a 3 uur in padock.Maar goed doe maar een slotje op dit topic,want word een eindeloze discussie

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: stapmolen slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 06:33

nu ben ik een voorstaander van de stapmolen maar nu krijg je weerwoord en nu moet er maar meteen een slotje op. je bent gewoon dan zelf te eigenwijs om naar het commentaar van andere te luisteren. je vraagt of het slecht is en dan zeggen sommige (op hun eigen manier) dat zij het slecht vinden en nou dan wordt het een eindeloze discussie en moet er maar een slotje op. dan snap ik niet waarom dat je dit topic hebt geopend als je toch te eigenwijs bent om te luisteren naar anderen. (en ik ben het evenmin met hun eens maar ik heb dit topic niet geopend.)

Anoniem

Re: stapmolen slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 07:08

haf_jessie schreef:
Sorry maar ik ga geen discussie beginnen over het nut ervan,ik vraag nl heel wat anders.

Je vraagt of het slecht is, waarmee je de indruk wekt dat je open staat voor de inzichten van anderen. Ik vroeg je wat volgens jou het nut ervan is en nu blijkt dat je daar liever niet over wilt nadenken en geen discussie wilt.
En ik vind dat je over àlles na moet denken wat je doet en laat met je paard. Zo ook of het wel goed is dat je paardje een half uur lang hetzelfde geestdodende rondje moet lopen die ook nog 'es lichamelijk te betalstend zijn voor zo'n jong dier. Als je je paardje beweging en frisse lucht wilt geven, ga dan veel met 'm wandelen. Of beter zelfs, zoek een andere plek waar hij wèl de wei of paddock in kan.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: stapmolen slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 08:57

Om erachter te komen hoe het geestelijk is voor een paard zou je eens een half uurtje mee moeten lopen.

Voor jongen paarden is het sowieso lichamelijk slecht om rondjes te lopen, rechtuit is beter.

Meer beweging kun je beter stimuleren op een andere manier, door in het weiland de voorzieningen ver uit elkaar te plaatsen zodat paarden heen en weer moeten lopen voor hun drinken, eten en zoutblok. Wat vriendjes in de wei zorgt voor aanleiding tot lekker crossen door de weide -> spelen.

Als je zelf minder tijd hebt kan je ook een bijrijder nemen of gewoon al iemand die het leuk vindt om met je paard te wandelen aan een touwtje 'uitlaten' Haha!. Kan ie meteen mooi verkeersmak worden.

Tuurlijk liever in de stapmolen dan de hele dag op stal, maar eigenlijk ben je moreel verplicht om een beter onderkomen voor je paard te zoeken.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: stapmolen slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 09:05

lijkt mij ook niks an voor een paard Haha! Toronto vind het niet erg, maar ik doe hem er ook zeker geen plezier mee Haha! Toevallig heb ik ze gisteren weer even in de molen gehad........ het land was dicht, en ik had les.. dus de dames en de heer gedrieenlijk in de molen gezet (moest nog even wachten voor ik kon longeren) en toen ik kon longeren een dame en heer in de buitenpaddoc en met de andere dame gaan werken, toen wisseling van de wacht, andere dame bij de heer en met dame 2 gaan werken........ toen weer wisseling van de wacht.. dames samen en met de heer gaan werken Haha!

Waren wel alledrie erg werkwillig Haha! en fijn te bewerken.

Stapmolen, tis niet mijn dingetje zegmaar...... soms komt het wel even "uit" maar ik zou mijn paarden niet standaard elke dag in de molen willen hebben, lijkt me helemaal niet fijn Haha!

magic_lover

Berichten: 15575
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: stapmolen slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 09:11

mijne staat de hele dag in het land, en vaak zet ik haar na het werk even 20 min/half uurtje in de molen om goed uit te stappen.
en soms ook nog wel even ervoor aan.

verder krijgt ze genoeg beweging rechtuit door in de wei te staan.
mijne is trouwens ook 3 jaar, ze staat er natuurlijk niet elke dag in Knipoog alleen als ze aan het werk gaat (3 a 4 keer in de week Lachen )

ik ben er wel voor, maar niet als je paard bvb hele dag op stal staat en dan mag ie er eens een uurtje uit om vervolgens een uur in de molen te moeten... dan niet nee Lachen

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: stapmolen slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 10:08

Ik heb vroeger op een stal gestaan met een stap molen compleet met programma's en al.

Felix heeft 1x zo'n programma gelopen toen ik een dagje weg was.
Ook zadelde ik hem wel eens af bij de molen...zette paard in de molen , bracht mijn spullen weg en kwam paard weer halen.

Maar eigenlijk puur omdat je die luxe heb.

Ik heb ook mensen gezien die hun paard vergeten waren! Liepo dat dier een uur rondjes te wandelen.

Dat is inmiddels 10 jaar geleden en ik denk inmiddels wel anders over dit soort apparaten. Haha!

Als je dan per se een molen wilt doe het dan goed en plaats zo'n grote ovale. Kunnen ze ook normaal rechtuit lopen.

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: stapmolen slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:08

ik vind zon molen wel goed in bepaalde gevallen.
Bv voor paarden die erg gevoelig zijn voor spierpijn oid, die kun je na het rijden er nog een kwartier in zetten zodat ze zeker goed uitgestapt zijn.
Of paarden die door omstandigheden op stal moeten blijven (bv hengsten, paarden die niet met andere samen kunnen maar die ook niet alleen kunnen staan, sportpaarden waarvan de eigenaar zeker niet wilt dat ze in de paddock komen => als eigenaar van een pensionstal kun je de paarden nog een beetje afwisseling geven door ze nu en dan in de molen te zetten, als de weides en paddocks stijf bevroren staan en de paarden dus niet buiten kunnen)
In sommige gevallen is het niet mogelijk om je paard ook weidegang te geven, dan kan zon molen wel een uitkomst zijn.
ik ben er wel geen voorstander van om dit te gebruiken voor jonge paarden, toch niet dagelijks
nu en dan eens voor gewenning, maar dagelijks niet...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: stapmolen slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:11

Toronto doet gekker in de molen dan op het land Haha! Haha! waarschijnlijk omdat hij het echt BOOHOORING vind Haha!