overgang van beslagen naar blote voeten

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

overgang van beslagen naar blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 22:07

hallo bokkers,

zijn er hier mensen die ervaring hebben met het overzetten van hun paard van beslagen naar blote voeten?
kan je dit wel zo doen,lopen ze dan kreupel erna,enz?

graag jullie ervaringen!

Mri

Berichten: 15326
Geregistreerd: 01-12-04

Re: overgang van beslagen naar blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:16

Wij hebben het een aantal jaar geleden gedaan, door een aantal omstandigheden konden er geen ijzers meer onder Apollo's hoeven geslagen worden. Ze waren veel te kort, en hij liep er erg slecht op.
De smit had nog behoorlijk wat fouten en troep van een vorige smit opgeruimt, maar kon er echt niks meer onder slaan. Hij heeft ons toen geadviseerd de ijzers er onder uit te laten (en er nooit meer onder te laten zetten!)
Apollo heeft een hele zomer alleen op het land gestaan omdat alles te gevoelig was (kon niet van het land naar stal, dat was een kiezel pad) Na die zomer (begin zomer ijzers er af gegaan) hebben we (op advies van dezelfde smid) hoefschoenen van de firma Smit aan laten meten.
Hiermee liep hij super, hij loopt nog altijd gevoelig, maar dat had hij met ijzers ook al.
Ik ben erg te vreden zonder ijzers, en zou echt niet opnieuw ijzers willen.

Of ze kreupel worden hangt denk ik van het paard af. Heeft hij al gevoelige hoeven? heeft hij een dikke zool? ect ect ect

Mocht je van ijzers overstappen op blootsvoet, laat je vooral neiot afschrikken door de mening van je omgeving. Doe wat jou het beste lijkt. Soms is het begin niet al te makkelijk, maar (zeker als ik naar apollo kijk, met zn tere hoefjes) het resultaat mag er wezen!

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Re: overgang van beslagen naar blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:32

Ik neem aan dat je niet overstapt naar NB?
Daar heb ik nl geen ervaring mee Knipoog

Maar ik heb mijn paard 4 maanden op ijzers gehad, om de hoeven bij te laten groeien. (achteraf gezien, niet dé oplossing, maar ok)
Daarna gingen de hoeven even achteruit, brokkelhoefjes en af en toe een scheurtje.
Maar het is langzaam aan beter gegaan, en afgelopen week zei de hoefsmid dat ze echt hele sterke hoeven heeft! Haha! Ik rijd vrijwel altijd met haar over de weg. (6x per week)

Ik wil echt niks anders meer!!

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: overgang van beslagen naar blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 07:15

bedankt voor de ervaringen,het paardje wat ik wil kopen staat nu nl nog op ijzers,niet om medische redenen,maar omdat de huidige eigenaar dat zelf beter vind.
maar wat mij betreft,mag een paard lekker op blote voeten lopen als er geen specifieke reden voor is.

Morrie

Berichten: 22356
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: overgang van beslagen naar blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:04

mijn paard is ruim 2 1/2 jaar geleden van de ijzers gegaan. Hij trapte ze zo vaak af dat de smid niet meer kon nagelen.

Hij heeft geen seconde beroerd gelopen.
Hij kreeg wel vreselijke brokkelhoeven, ik ben pas na een half jaar overgegaan van trad. bekappen naar NB en laat dit nu al 2 jaar doen door een in Amerika opgeleide nb-er.

Mijn paard heeft nu spijkerharde hoeven, die toch nog zo elastisch zijn dat ze niet afbrokkelen en draaft met gemak over paden met gebroken puin, tot ieders verbazing.

Het hele hoevenlogboek vind je hier

Gisteren is een paard bij mij op stal door dezelfde nb-er van de ijzers met zolen en wiggen gehaald. Bij de laatste keer beslaan, was er iets fout gegaan en het paard raakte kreupel, op advies van de DA is het beslag eraf gegaan. De DA zag mijn paard lopen, heeft naar de voeten gekeken en mijn stalgenote geadviseerd om mijn "smid" te bellen, niet wetende dat het een nb-er was Cool Haha!
Dit paard loopt echter zéér gevoelig maar was door de smid al veel te kort bekapt, hij had veel moeite met het speciale beslag eronder te zetten en het paard liep al kreupel voordat de ijzers eraf gingen. Ze zal een poosje rust op de wei nodig hebben om te herstellen.

Trieske_

Berichten: 3790
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: brabant

Re: overgang van beslagen naar blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:53

bij die van mij zijn een half jaar geleden eerst de achterijzers eraf gegaan, helemaal geen problemen mee gehad.
nu zijn 4 weken geleden de voorijzers eraf gegaan en hier loopt/liep ze toch wat moeilijker mee.
Nu gaat het iedere dag wat beter en zie je haar hoeven ook sterker worden.
Dus het verschilt gewoon per paard of die er last van krijgt.
Die van mij is altijd erg gevoelig geweest voor hoefzweren. ben vorig jaar van stal verhuisd en het gaat nu stukken beter dit komt met name door de schonere stallen...

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: overgang van beslagen naar blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 19:14

het NB klinkt me prettig in de oren,waar kan je een lijst van adressen vinden van NB'ers,Morrie?

en idd is het ook zo dat het per paard verschilt

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Re: overgang van beslagen naar blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 22:44

Snoevie schreef:
het NB klinkt me prettig in de oren,waar kan je een lijst van adressen vinden van NB'ers,Morrie?

en idd is het ook zo dat het per paard verschilt


Bij mijn paard was het geen enkel probleem. Geen seconde gevoelig, maar ik had/heb ook een hele goede (gediplomeerde) hoefsmid Ja

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: overgang van beslagen naar blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:20

Hoi Snoevie,

Ik heb zelf vorige maand een paard gekocht wat voor ook op ijzers stond. Morgen komt de hoefsmid om de ijzers er af te halen (1, de ander is hij al verloren gister) en ga ik verder op blote voeten. Zijn hoeven zijn heel slecht nu en worden waarschijnlijk nog slechter, maar ik heb goede hoop dat het na een paar maanden alleen maar beter wordt.

Twee stalgenootjes hebben ook recent een paard met ijzers gekocht en zijn beiden over gegaan naar "blote voeten" de eerste geen enkel probleem en de tweede had de eerste twee maanden slechtere hoeven, maar nu ook allemaal prima!

Mijn ervaring is dus dat het prima moet kunnen hoor. Tenzij het paard nu speciaal beslag heeft, maar als het enkel ijzers zijn, lijkt het mij geen probleem!

Amina_

Berichten: 953
Geregistreerd: 26-12-05
Woonplaats: België

Re: overgang van beslagen naar blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:51

Ik heb mijn vorig paard de ijzers afgedaan toen hij geopereerd was en dus enkele maanden stalrust had, toen waren hoefijzers overbodig.
We hebben nergens last van gehad, niet van kreupel loen nog sneller afbrokkelen.
Het hangt er ook een beetje van af hoe sterk jou paard zijn hoeven zijn denk ik (en misschien ook hoe lang hij al op ijzers staat)

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: overgang van beslagen naar blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:56

Die van ons had altijd in het manegewerk gelopen zonder ijzers. Toen hadden mensen hem gekocht en er rondom ijzers onder laten slaan 'want dat hoorde zo'. Wij hebben hem nog geen half jaar later overkocht van hun en de ijzers er weer onder vandaan laten halen. Dat ging opzich prima, hij had goede hoeven. Alleen twee bekapbeurten later adviseerde de smid om er voor wel weer ijzers onder te laten slaan, ivm dunne zolen. Dat advies hebben we opgevolgd. Achter staat hij al die jaren al zonder ijzers en over die voeten is de smid zeer te spreken. Voor heeft hij ook goede voeten, maar de smid blijft bij zijn mening dat het beter is als die op ijzers blijven staan.
Deze zomer heeft hij ook achter ijzers gekregen, ivm stiftgaten. Heb hem vorig jaar achter zonder ijzers laten lopen, maar merkte dat hij erg onzeker werd hierdoor, omdat hij achter toch wel echt weggleed. Daarom dit jaar maar wel ijzers. Ons grasseizoen is echter voorbij en de volgende bekapbeurt gaan d achterijzers er weer gewoon onder vandaan.

Anoniem

Re: overgang van beslagen naar blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 15:41

Mijn paard heeft voor de keuring een maand gestaan op ijzers, omdat ze er steeds één verloor wouden we die 6 weken voor 'hoefsmidtijd' niet afwachten en loopt ze weer blootvoets.
Dagelijks minuutje of 20 stappen, dagelijks hoeven afspuiten > Gaat perfect. Alhoewel mijn paard dan ook zeer goede hoeven heeft qua kwaliteit en een hoorngroei snelheid waarvan de hoefsmid staat te kijken.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: overgang van beslagen naar blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 16:19

als je paard gevoelig loopt zonder ijzers, zegt dat meer iets over de gezondheidstoestand van de hoeven dan over het feit dat ie blootsvoets gaat Cool

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re: overgang van beslagen naar blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 16:51

Mijn paard had ook geen problemen met de overgang van ijzers naar blootvoets, heeft wel even gevoelig gelopen op steentjes (kiezel, grind e.d) maar verder niets aan de hand, gelukkig.

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: overgang van beslagen naar blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 17:19

Normaalgesproken gaat zo'n overgang probleemloos. Ik heb van mijn pony de ijzers afgehaald nu, ze waren aan het eind, en ze kijkgt voorlopig geen nieuwe meer. Dit omdat ze niet meer zoveel over de weg gereden gaat worden.

Maar normaalgesproken kan er na het verwijderen van de ijzers een stukje van de hoeven af en ga je gewoon lekker blootsvoets verder...

Beeker

Berichten: 504
Geregistreerd: 08-05-05

Re: overgang van beslagen naar blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:18

Bij mijn paard zijn afgelopen vrijdag de ijzers ervan af gehaald. Ze heeft jaren op ijzers gelopen maar de ijzers moesten er even af omdat de hoeven nogal erg gescheurd waren en het beter was er ff geen nagels in te slaan. Mijn paard loopt echt heel moeilijk en kan bijna niet draven. Ik vraag me af of dit normaal is en hoe lang dit gaat duren anders ga ik toch maar weer zo snel mogelijk ijzers er onder doen.

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Re: overgang van beslagen naar blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:24

Beeker schreef:
Bij mijn paard zijn afgelopen vrijdag de ijzers ervan af gehaald. Ze heeft jaren op ijzers gelopen maar de ijzers moesten er even af omdat de hoeven nogal erg gescheurd waren en het beter was er ff geen nagels in te slaan. Mijn paard loopt echt heel moeilijk en kan bijna niet draven. Ik vraag me af of dit normaal is en hoe lang dit gaat duren anders ga ik toch maar weer zo snel mogelijk ijzers er onder doen.


Waarom stond je paardje op ijzers?
Bij ons op de manege worden bij nieuwe paarden ook standaard de ijzers eronderuit gehaald en er zijn altijd een paar paarden paarden die inderdaad zo moeilijk lopen. De meeste niet. De paarden die zo moeilijk lopen, hadden bij navraag vroeger ijzers geadviseerd gekregen i.v.m. hoef- of beengebreken. Ik zou dus nagaan waarom je paard moeilijk loopt.
En niet te lang wachten, want een paard dat pijn heeft en niet kan lopen, wordt er niet beter van.

jiehaaa

Berichten: 5076
Geregistreerd: 28-08-05

Re: overgang van beslagen naar blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:24

Bij mijn paardje zijn 1,5 week geleden de ijzers eraf gegaan omdat hij 24/7 het land in ging. Binnen een dag ontstonden er scheuren waar de hoefnagelgaten zaten, en een paar dagen later was er (vermoedelijk door een omgeklapt stuk hoef) een flinke hoefzweer ontstaan.
Ondanks dat de smid mij al gewaarschuwd had dat de hoeven snel achteruit zouden gaan op het land, viel het mij evengoed enorm tegen hoe hard de kwaliteit van de hoeven achteruit is gegaan sinds afgelopen januari (toen kreeg hij voor het eerst ijzers).
Als het niet meer perse nodig is, wil ik hem niet meer op ijzers zetten. Voor januari waren zijn hoeven veel sterker!!

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Re: overgang van beslagen naar blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:35

jiehaaa schreef:
Bij mijn paardje zijn 1,5 week geleden de ijzers eraf gegaan omdat hij 24/7 het land in ging. Binnen een dag ontstonden er scheuren waar de hoefnagelgaten zaten, en een paar dagen later was er (vermoedelijk door een omgeklapt stuk hoef) een flinke hoefzweer ontstaan.
Ondanks dat de smid mij al gewaarschuwd had dat de hoeven snel achteruit zouden gaan op het land, viel het mij evengoed enorm tegen hoe hard de kwaliteit van de hoeven achteruit is gegaan sinds afgelopen januari (toen kreeg hij voor het eerst ijzers).
Als het niet meer perse nodig is, wil ik hem niet meer op ijzers zetten. Voor januari waren zijn hoeven veel sterker!!


Dat kan toch niet?
Goede, sterke hoeven blijven bij een goed beslag en regelmatige bekapping gewoon goed. Mijn paard heeft een jaar op ijzers gestaan en zijn hoeven waren compleet vernield en zijn door de ijzers juist beter en sterker geworden. Vanaf dag 1 zonder ijzers liep hij nog steeds goed.

Ik merk vaak dat bij een verkeerde bekapping de hoeven zichzelf corrigeren door af te breken, zodat er weer een goede stand bereikt is. Of als ze te lang worden, breken ze ook af, maar met ijzers kan dit niet. Daarom gaat het misschien fout? Ik weet het niet hoor, ik doe maar een gok, want ik snap het ook niet zo goed...

Jouw paard was dus wel goed voor de ijzers...en nu niet meer.....vreemd...

jiehaaa

Berichten: 5076
Geregistreerd: 28-08-05

Re: overgang van beslagen naar blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:01

Hij is bekapt vlak voor hij het land inging. Volgens de veearts kan een omgeklapt stuk hoornwand een drukking veroorzaken in de hoef, net als wanneer wij een blauwe plek onder onze nagel krijgen. Dat is ook veel gevoeliger dan een blauwe plek op je arm, omdat de zwelling (hoefzweer) niet weg kan. Die moet dan op een andere manier eruit.
Dat is hoe het mij is uitgelegd.

jiehaaa

Berichten: 5076
Geregistreerd: 28-08-05

Re: overgang van beslagen naar blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:03

Voor hij op ijzers werd gezet, waren zijn hoeven heel hard, ze sleten erg langzaam en hoewel er wel eens een klein stukje afbrokkelde, was het peanuts bij wat er nu gebeurde.
Dat verschil is wel erg groot.

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Re: overgang van beslagen naar blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:05

toen ik mijn pony kreeg ging hij ook van de ijzers af..was anders a little bit duur Knipoog Maar had er geen last van...nu ik in het m2 zit zitten ze er weer onder i.v.m de scherpe oefeningen!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: overgang van beslagen naar blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:06

Die van mij heeft geen pas kreupel gelopen, heeft nergens last van gehad..... jaa hij kreeg wat scheurtjes omdat de nagelgaten nog moesten uitgroeien..... maar nee, nergens last van.

Toch gaat hij weer op ijzers, omdat hij rechts achter een probleempje heeft en blote voeten te stroef zijn, met een ijzer glijden ze net wat meer, waardoor de diepe buigpees van het rechterachterbeen wat ontzien wordt en de kans op blessures veel verminderd.

maar zijn hoeven doen het heel goed zonder ijzers, als hij dit probleempje niet gehad had, had (damn wat een hadjes) hij nooit meer op ijzers gekomen totdat de sport dat zou vragen

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Re: overgang van beslagen naar blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:14

KiWiKo schreef:
Die van mij heeft geen pas kreupel gelopen, heeft nergens last van gehad..... jaa hij kreeg wat scheurtjes omdat de nagelgaten nog moesten uitgroeien..... maar nee, nergens last van.

Toch gaat hij weer op ijzers, omdat hij rechts achter een probleempje heeft en blote voeten te stroef zijn, met een ijzer glijden ze net wat meer, waardoor de diepe buigpees van het rechterachterbeen wat ontzien wordt en de kans op blessures veel verminderd.

maar zijn hoeven doen het heel goed zonder ijzers, als hij dit probleempje niet gehad had, had (damn wat een hadjes) hij nooit meer op ijzers gekomen totdat de sport dat zou vragen


Dat van die nagelgaten is dus normaal? Toch vreem domdat het in een hele sterke wand maar 5 gaatjes zijn...
Bij mijn paard is het ook tot daar afgebrokkeld. Nu dus 8 weken later moet hij eigenlijk naar de smid, maar zijn hoefjes zien er weer keurig kort uit (op zijn achterhoeven na dan, want die ijzers waren er al af)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: overgang van beslagen naar blote voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:16

zo een nagelgat maakt natuurlijk wel een zwakke plek ........ dus eigenlijk is het wel normaal dat hoeven zolang de nagelgaten erin zitten wat zwakker zijn.

zie het als een nagel met een klein haaltje