Wetenschappelijk onderzoek naar resultaten NB

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Wetenschappelijk onderzoek naar resultaten NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 11:58

N.a.v. het topic 'NB, Strasser, IJzer(loos)'

werd dit daar gepost

het is belangrijk dat zoveel mogelijk mensen dit invullen, dus vandaar dat ik even een nieuw topic opende om dit onderzoek onder de aandacht te brengen:

Marianne2 schreef:
Hallo allemaal,

Heb net een tijdje mee en terug zitten lezen en vind de discussie hier zeker interessant. Dit is mijn eerste keer op bokt maar verbaast me hoe actief hier gediscussieerd wordt.

Waar ik me even plompverloren voor in de discussie meng, ik wil graag jullie hulp vragen.

Op het moment ben ik bezig met de dissertatie van mijn Masters opleiding, zeg maar de laatste afstudeeropdracht. Deze Masters is gericht op dierwelzijn en diergezondheid. Als dissertatie moeten we een onderzoek opzetten naar een onderwerp welke met dierwelzijn te maken heeft.

Ik heb ervoor gekozen mijn onderzoek te richten op, je raad het al, natuurlijk bekappen. Er is hier heel veel over te doen maar weinig onafhankelijk onderzoek gedaan.

De hoofdvraag die ik mij in mij onderzoek stel is: Is de behandelmethode van het natuurlijk bekappen beter in staat om de ziekten hoefkatrolontsteking en hoefbevangenheid te behandelen dan "reguliere" methoden?

Een onderdeel van mijn onderzoek is enquetering van paardeneigenaren die paarden hebben met deze problemen, zowel mensen die hun paarden regulier laten of hebben laten behandelen of via een natuurlijk bekappen methode. Deze enquete ga ik telefonisch afnemen.(Hier maakt het dus niet uit of je paard zonder of met ijzers loopt)


Verder heb ik ook nog een enquete die alleen bestemt is voor mensen die ervoor hebben gekozen hun paard zonder ijzers te laten lopen. Dus ook gezonde paarden mogen hier aan mee doen. Deze is bestemt om achtergrondinformatie te verschaffen, waarom kiezen mensen hiervoor en wat zijn de ervaringen. Ik heb deze tweede enquete op een internetsite staan waar ook meer informatie te vinden is over mijn onderzoek. Deze is al verschillende keren ingevuld door mensen die benaderd zijn door hun natuurlijk bekapper. Dus het kan dat je al een mail gehad hebt. Maar des te meer mensen des te beter.

Dus om het kort samen te vatten, als je gebruik maakt van natuurlijk bekappen zou ik je willen vragen om de internetenquete in te vullen, en als je ook nog een paard hebt of gehad met hoefkatrolontsteking of hoefbevangenheid zou ik graag willen weten of je ook mee wilt werken aan de telefonische enquete.

de internetsite is xxxxxxx
Ik hoop dat jullie het leuk vinden om mee te werken en als je mensen kent die ook geinteresseerd zijn geef het alsjeblieft door, kom ik een keer koekjes trakteren.

Ik blijf bereikbaar op deze site om vragen te beantwoorden of op opmerkingen te reageren.

groeten Marianne

Laatst bijgewerkt door Anya op 01-08-06 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: site-naam verwijderd.

Billy

Berichten: 20726
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Wetenschappelijk onderzoek naar resultaten NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:01

Maar wanneer is een wetenschappelijk onderzoek valide? Moet het dan niet afgemeten worden tegen traditionele bekappers?
Want vrijwel alle mensen die natuurlijk bekappen zullen juichverhalen invullen, en dat lijkt me niet bevorderlijk voor de geloofwaardigheid van de uitkomst van het onderzoek Haha!

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wetenschappelijk onderzoek naar resultaten NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:57

Wat een eenzijdige enquete. Er wordt totaal niet ingegaan op allerlei hoefproblemen waarvoor ijzers wel noodzakelijk zijn (kijk een op www.hoofcare.nl, hier staan voorbeelden genoeg op van problemen die een natuurlijk bekapper niet op kan lossen).
Ik heb ook het liefst paarden blootvoets lopen, maar ik kies wel voor een smid met opleiding die in geval van nood toch iets meer kan dan alleen wat vijlen.

Hoefkatrol is een heel uitgebreid gebied. Soms is het aan te tonen op foto's, soms niet. Sommige paarden zouden op grond van de foto's stokkreupel zijn, maar lopen fris rond terwijl anderen op foto's goed zijn en niet kunnen lopen. Hoefkatrol en gebruik ligt dichter bij elkaar dan hoefkatrol en natuurlijk bekappen (en volgens mij zijn de meeste mensen die natuurlijk bekappen en de paarden zo natuurlijk mogelijk houden niet de mensne die nu hoog in de sport zitten en veel trainen).
Je zult ook de ondergrond waarop getraind wordt en hoe er getraind wordt (springen is heel wat anders dan een buitenrit), beenbescherming (bandages zorgen voor te veel warmte op de pezen), intensiteit (hartslag) en dergelijke niet moeten vergeten.
Laatst bijgewerkt door germie op 01-08-06 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wetenschappelijk onderzoek naar resultaten NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 12:59

elk voorbeeld dat op hoofcare staat kan ook met NB opgelost worden!!

we gaan hier niet in discussie over NB/TB/ijzers daar is een ander topic voor

dit is alleen een oproep

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Wetenschappelijk onderzoek naar resultaten NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:27

Slotje. Dit soort enquetes zijn niet toegestaan zonder vooraf toestemming te vragen.

Om die reden ook site-verwijzing verwijderd.