IJzers bij dit probleem?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dani_spit

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-06-06
Woonplaats: Zuid-holland

IJzers bij dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 21:43

Ik heb een 7 jarige nrps pony en hij heef nooit problemen met zn hoeven gehad tot ong een half jaar geleden.

Zodra hij op steentjes liep [waar andere paarden geen last van hebben] liep die helemaal kreupel en vooral mank dat ie gelijk zn voeten van de grond haalde. Op asvalt liep hij soms ook moeilijk en op aarde en in de bak loopt ie gewoon normaal.
Dit werd steeds erger totdat hij bekapt werd. [hij heeft geen ijzers]
Na een week begon het probleem toen weer opnieuw en werd het weer steeds erger.

Ikzelf denk dat het met zn straal te maken heeft dat deze op een of andere manier licht uitsteekt waardoor er steentjes bij komen dat hem pijn doet.

Ik kan nooit aanwezig zijn als de smid er is en mn manege-eigenaar weet ook niet wat er is.

Ik vraag me nu af of dit probleem verholpen zou kunnen worden door hem hoefijzers te geven. Hij eeft dit probleem volgens mij alleen aan z'n voorhoeven dus zou het dan ook een mogelijkheid kunnen zijn om hem alleen voor hoefijzers te geven?


Is er iemand die dit weet?

xx Danielle

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re: IJzers bij dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:21

Een paard kan idd alleen op voorijzers. Kan je je smid niet bellen om eens met hem te overleggen.
Je zou ook kunnen overwegen om hoefschoenen te nemen..

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: IJzers bij dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 08:34

daarmee los je het probleem niet op

als je hem dan weer van de ijzers afhaalt heb je nog steeds hetzelfde probleem

als de straal gezond en sterk is moet deze juist de grond raken, de straal werkt als schokdemper. mijn paard loopt op de hele straal

vraag je hoefsmid of hij niet meer in de straal wil snijden en ook niet in de zool

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: IJzers bij dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:06

Mijn pony had dit ook, zodra ik op een pad met wat losse steentjes ging of een ongelijke weg, ging ze kreupel lopen zelfs in stap. Ze is wel hoefbevangen geweest en had daardoor gevoelige hoeven.
Nu met vierkant ijzers heeft ze dit totaal niet meer. En het verhaal van als je ze van de ijzers afhaalt. Ik heb de mogelijkheid om haar altijd op ijzers te laten staan dus dat is het probleem niet, ik denk bij jou ook niet.
En ach als die ijzers ervoor zorgen dat alles goed gaat waarom niet? Knipoog

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Re: IJzers bij dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:16

Arabesk schreef:
daarmee los je het probleem niet op

als je hem dan weer van de ijzers afhaalt heb je nog steeds hetzelfde probleem

als de straal gezond en sterk is moet deze juist de grond raken, de straal werkt als schokdemper. mijn paard loopt op de hele straal

vraag je hoefsmid of hij niet meer in de straal wil snijden en ook niet in de zool


Waarom zou je de ijzers er weer afhalen?.

Ik denk als je een goede smid hebt dat die het paard allang op ijzers en zolen had gezet. Leys heeft dit probleem ook en loopt met ijzers en zolen en dan zijn er geen problemen meer. Zou het niet in mijnhoofd halen ze er definitief onderuit te halen arm paard.
Sommige paarden hebben nu eenmaal gevoelig voeten en kunnen bijvoorbeeld niet op een stenen bodem of hout stukjes bodem lopen (leys springt niet op zo'n bodem. Vaak zijn de voeten dan erg plat en sleept de straal over de grond. Ja kan met tijd wel wat corrigeren maar helemaal lukt vaak niet.

Er zullen wel weer discussie van natuurlijke bekappers komen enz.. maar dit soort gevallen heeft ook vaak te maken met doorfok en de toch wel mindere kwaliteit van paarden.

Ter bescherming van het belang van het paard zou ik hem voor op ijzers zetten en daarop houden desnoods met zolen.

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Re: IJzers bij dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:21

Jammer dat je niet aanwezig kunt zijn als de smid er is, dan zou je met hem het probleem kunnen bespreken.
Moet je vaak over de verharde weg lopen of op steentjes anders zou je hoefschoenen kunnen gebruiken. Ik zou in ieder geval hem niet op ijzers zetten.
@ prisca: Gevoelige hoeven als gevolg van doorfok? Dat lijkt mij niet de oorzaak

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Re: IJzers bij dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:33

Chonelly moet je maar eens met een smid of dierenarts praten met 30 jaar ervaring die zegt dat de kwaliteit van de hoeven de afgelopen jaren zeeeer hard achteruit is gegaan vooral bij de paarden uit de lagere prijsklasse. Kijk maar eens hoeveel paarden er wordt afgekeurd op toch wel ernstige dingen op jonge leeftijd.

Waarom zou je hem niet op ijzers zetten?. Dier heeft pijn nu? uit stal naar weiland of afspuitplaats enz.. is altijd wel een harde ondergrond DUS pijn voor het dier.

Achterom
Berichten: 23113
Geregistreerd: 28-09-04

Re: IJzers bij dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:14

Omdat het lijkt alsof het probleem vrij plotseling is gekomen zou ik eerst een verder zoeken naar de oorzaak van de gevoeligheid...

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: IJzers bij dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:45

Prisca schreef:
Waarom zou je de ijzers er weer afhalen?.

Ik denk als je een goede smid hebt dat die het paard allang op ijzers en zolen had gezet. Leys heeft dit probleem ook en loopt met ijzers en zolen en dan zijn er geen problemen meer. Zou het niet in mijnhoofd halen ze er definitief onderuit te halen arm paard.
Sommige paarden hebben nu eenmaal gevoelig voeten en kunnen bijvoorbeeld niet op een stenen bodem of hout stukjes bodem lopen (leys springt niet op zo'n bodem. Vaak zijn de voeten dan erg plat en sleept de straal over de grond. Ja kan met tijd wel wat corrigeren maar helemaal lukt vaak niet.

Er zullen wel weer discussie van natuurlijke bekappers komen enz.. maar dit soort gevallen heeft ook vaak te maken met doorfok en de toch wel mindere kwaliteit van paarden.


ah daarvoor hebben we tegenwoordig het topic 'NB, TB, Strasser en hoefijzers'

dan hoeven we het hier niet meer te doen

zoals jullie weten ben ik tegen ijzers omdat dit schadelijke effecten heeft op de gezondheid van de hoeven

maar voor die discussie verwijs ik iedereen naar het discussie topic Haha!


viewtopic.php?f=111&t=627565

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: IJzers bij dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:52

@Prisca: misschien wel eens over na gedacht dat het misschien komt omdat een groot deel van de paarden al voor hun zesde levensjaar op ijzers worden gezet. Zulke hoeven kunnen dus nooit tot gezonde hoeven groeien en dan krijg je idd hoefproblemen. Heeft denk ik weinig te maken met de doorfok Knipoog

dani_spit

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-06-06
Woonplaats: Zuid-holland

Re: IJzers bij dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 11:04

Hij heeft nooit problemen gehad met zijn hoeven. Ze waren juist heel sterk waardoor ik er meestal 8 weken over deed om m te laten bekappen.

Als ik m op hoefijzers zou zetten zou ik ze er ook niet meer af halen als dit zou kunnen helpen.

@ Chonelly: Jaa hij loopt vaak op steentjes. Alleen al het van en naar de wei brengen liggen veel kleine steentjes en hij heeft er echt pijn van.

Hij trouwens ook niet doorgefokt. Bij mij op de manege staan erg veel pony's van in iedergeval dezelfde moeder en een merrie van dezelfde moeder en vader. Ik heb nog niet gehoord dat een van deze pony's hier ook last van heeft, ze hebben juist allemaal hele sterke hoeven.

xx Danielle

Achterom
Berichten: 23113
Geregistreerd: 28-09-04

Re: IJzers bij dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:06

Ik zou dan echt contact opnemen met de hoefsmid en eventueel de dierenarts. Kan vanalles aan de hand zijn en het zou zonde zijn om je pony op ijzers te zetten als het niet nodig is toch?

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: IJzers bij dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:07

dani_spit schreef:
Als ik m op hoefijzers zou zetten zou ik ze er ook niet meer af halen als dit zou kunnen helpen.


vind ik geen goed argument

zo los je het achterliggende probleem niet op, de oorzaak wordt niet opgelost, alleen het symptoon wordt bestreden

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Re: IJzers bij dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:55

Vind denk ik het weghalen van de pijn MEEER al voldoende als oplossing?? Soms zijn probleem niet op te lossen maar kan je er tevreden zijn met een tussen oplossing. Vind belang van paard en pijn vrij leven veel belangrijker dan oplossen probleem.

Helaas ken ik een geval dat na 16 jaar op ijzers gelopen te hebben bij een "natuurlijk" persoon kwam en prompt moesten de ijzers eraf want het was goed/beter. Paard werd kreupel bleef kreupel en verging van de pijn. Na allerlei onderzoeken toch het ijzer er weer onder ondertussen had het dier zoveel andere probleem opgelopen door de standverandering dat er maar een uitweg was en dat was uit zijn pijn verlossen. Sorry dit maakt mij echt pissed beest heeft ruim 1,5 jaar met pijn geleeft omdat ze zo nodig "natuurlijk" moest.

Met doorgefokt bedoel ik dat er op dit moment veel paarden worden gefokt ook met de hengst van de buurman enz... veel mensen willen een veulen en kijken niet altijd naar de goede en slechte dingen. Doorgefokt is niet altijd negatief voor het paard. Ook als een paard bij dracht nodige extra hulp mis zal dit ten koste gaan van het veulen en de kwaliteit.
Kijk bv naar de Jack Russel bijna geen enkele loop nog goed zonder een pas te missen. Ook al heeft de teefmaar een nest gehad.

Heeft het paard een beetje plat voeten of niet?.

Achterom
Berichten: 23113
Geregistreerd: 28-09-04

Re: IJzers bij dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:59

Prisca schreef:
Vind denk ik het weghalen van de pijn MEEER al voldoende als oplossing?? Soms zijn probleem niet op te lossen maar kan je er tevreden zijn met een tussen oplossing. Vind belang van paard en pijn vrij leven veel belangrijker dan oplossen probleem.

Hoe kun je een probleem nou oplossen als je nog niet eens een poging hebt gedaan om te ontdekken wat de oorzaak is?

dani_spit

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-06-06
Woonplaats: Zuid-holland

Re: IJzers bij dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 13:12

Ik ga denk ik morgen de hoefsmid maar eens bellen om erover te praten.
Ben deze week beetje ziek geweest en net terug van vakantie.

Ik hoop niet dat er nu hele discussies hier zullen ontstaan over het wel of niet beslaan en het weghalen van de pijn of naar achterliggende oorzaken zoeken.

Ik hou jullie op de hoogte al zou het kunnen dat ik pas na het weekend kan bellen.

xx Danielle

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: IJzers bij dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:36

Prisca schreef:
Vind denk ik het weghalen van de pijn MEEER al voldoende als oplossing?? Soms zijn probleem niet op te lossen maar kan je er tevreden zijn met een tussen oplossing. Vind belang van paard en pijn vrij leven veel belangrijker dan oplossen probleem.

Helaas ken ik een geval dat na 16 jaar op ijzers gelopen te hebben bij een "natuurlijk" persoon kwam en prompt moesten de ijzers eraf want het was goed/beter. Paard werd kreupel bleef kreupel en verging van de pijn. Na allerlei onderzoeken toch het ijzer er weer onder ondertussen had het dier zoveel andere probleem opgelopen door de standverandering dat er maar een uitweg was en dat was uit zijn pijn verlossen. Sorry dit maakt mij echt pissed beest heeft ruim 1,5 jaar met pijn geleeft omdat ze zo nodig "natuurlijk" moest.


zolang een paard pijnvrij op de weide kan grazen is er geen excuus om er een ijzer onder te slaan

Mri

Berichten: 15326
Geregistreerd: 01-12-04

Re: IJzers bij dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:48

dani_spit schreef:
Ik ga denk ik morgen de hoefsmid maar eens bellen om erover te praten.
Ben deze week beetje ziek geweest en net terug van vakantie.

Ik hoop niet dat er nu hele discussies hier zullen ontstaan over het wel of niet beslaan en het weghalen van de pijn of naar achterliggende oorzaken zoeken.

Ik hou jullie op de hoogte al zou het kunnen dat ik pas na het weekend kan bellen.

xx Danielle



Ik denk dat het inderdaad het slimste is om je hoefsmid te vragen naar zijn mening, probeer er anders een keer bij te zijn dat je hem misschien beter uit kan leggen wat je probleem is.
Ik hoop dat je snel een oplossing kan vinden voor je probleem en misschien ook wel de oorzaak. Daar heb je natuurlijk het meeste aan.

Wij zijn van ijzers overgestapt naar ijzerloos omdat er gewoon weg geen ijzers meer onder konden (een naar onze ogen "onkundige smid"). Zijn hoeven groeien erg slecht en looop snel gevoelig, daarom zijn wij opgestapt op schoenen (smitjes)
Als het (hele) kleine stukjes zijn die je over harde ondergrond moet is dat misschien wel een optie (smitjes worden op maat gemaakt). Ik moet eerlijk zeggen dat in de loop van de tijd hij veel minder gevoelig is gaan lopen (van het land niet uit kunnen ivm steentjes tot ijzerloos,en schoenloos, over de weg rijden. Das toch een heel verschil)

Bespreek het met je smid, en probeer samen een oplossing te vinden!

dani_spit

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-06-06
Woonplaats: Zuid-holland

Re: IJzers bij dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 13:59

Maar hij loopt best veel op harde ondergrond/steentjes.
Alleen al van de wei naar stal liggen allemaal kleine steentjes en zo'n beetje het hele erf heeft die steentjes.
Hij loopt ook al slecht gewoon in stap zonder dat er iemand op zit.
Qua buitenrijden zijn hier geen echte paden dus je moet hele stukken over asvalt naar de parkjes. Hij loopt wel beter op asvalt alleen heel langzaam..

xx Danielle

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Re: IJzers bij dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:44

Dan zou ik toch even je hoefsmid bellen. Misschien van die hoefschoenen aanschaffen of toch ijzertjes. Blootvoets kan het heel lang duren voordat het over gaat, mocht het wel overgaan.

dani_spit

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-06-06
Woonplaats: Zuid-holland

Re: IJzers bij dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 14:39

Hee,
Toen ik vandaag op de manege was bleek de smid er te zijn voor andere paarden.
Ik heb toen met hem gepraat en hij heeft even gekeken en dit is wat hij zegt:
Door de droogte worden de hoeven hard en dan worden ze gevoelig.
Hij vroeg of het in de berm geen zeer deed en ik zei nee.
Hij moest lachen en zij dan klopt t en dan kan je er voor ijzers onder zetten aangezien het achter waarschijnlijk geen zeer doet. Ook dit klopt.
Volgende week is hij er weer en ik ga nu met mn ouders overleggen over voor ijzertjes.
Evt kunnen deze er van de winter weer af heeft hij ook nog gezegd.

Eventuele reacties mogen altijd op wat mn smid heeft gezegd Knipoog

xx Danielle

Achterom
Berichten: 23113
Geregistreerd: 28-09-04

Re: IJzers bij dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:02

Ik vind dat je smid zich er nogal makkelijk vanaf maakt eerlijk gezegd!

dani_spit

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-06-06
Woonplaats: Zuid-holland

Re: IJzers bij dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 17:49

Wat bedoel je precies.
Hoe vind je dat hij zich het er makkelijk vanaf maakt en zijn er mensen die dit ook vindne of evt andere reacties?

xx

Mri

Berichten: 15326
Geregistreerd: 01-12-04

Re: IJzers bij dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:07

Hoe harder de hoeven zijn, hoe minder problemen het zou moeten geven... Hoe harder jou voeten (van bijv eelt) hoe minder last je hebt als je op steentjes loopt.

Als jij zegt dat je pony eigenlijk altijd goed gelopen heeft, tot een half jaar geleden, dan denk ik meer dta ghet er mee te maken heeft dat er te veel "eelt" (dus zool) is weg gehaald, en dat hij daardoor gevoelig loopt.

Is hij altijd "natural balance" of natuurlijk bekapt (of in die richtingen) of "traditioneel"?

Ik ken jou smid niet, en zijn reputatie dus ook niet. Probeer is navraag te doen of hij een reputatie heeft van (te) kort bekappen (of te veel zool weghalen)

Van de droogte zou het namelijk neit al ene half jaar meoten zijn, maar pas de laatste maand (toch? of zie ik dat verkeerd?)
Ik leer graag altijd bij namelijk!

Een half jar geleden was er nog sneeuw enzo, dus zal het wel niet met de droogte te maken hebben (puur logisch gedacht dan he...)

Op de manier (ijzers er onder, komt door de droogte) kan hij een evt gemaakte fout bij bekappen (van een half jaargeleden) natuurlijk makkelijk verwerpen onder het mom "De droogte", wat er dus niks mee te maken hoeft te hebben.

Dit is zeker niet negatief bedoeld tegen je hoefsmid, maar een mogenlijke optie (gezien er zoiets bij mij is gebeurd. Hij verdoelzelde zn eigen fouten nameliujk. als je wil weten wat moet je maar even een pmetje sturen)

dani_spit

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-06-06
Woonplaats: Zuid-holland

Re: IJzers bij dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 19:08

Ik denk niet echt dat het een fout is van de smid.
Bij ons op de manege moet je op een bord de naam van je paard zetten en erbij zetten wat er moet gebeuren.
De manege laat om de week [soms om de 2 weken] een smid komen. Ik weet niet eens of dit elke keer dezelfde smid is maar ik ga ervan uit dat dat wel zo is al zijn ze soms met zn 2en en soms alleen.

Ik heb er nog eens over na gedacht wanneer het begon en ik denk dat ik met een half jaar een te ruime schatting heb gemaakt en het misschien maar 2 a 2,5 maanden is geweest. Sorry, het eerste berichtje heb ik snel getypt.

Ik weet ook niet hoe hij bekapt word en ook niet hoe de smid of het bedrijf heet dat komt. Wel alle paarden worden erdoor gedaan en ik ehb nog van niemand problemen gehoord.

xx