hoefsmid expres nagels niet goed vast slaan?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

hoefsmid expres nagels niet goed vast slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 17:07

Hoi,
de ijzers die mijn eigen hoefsmid er altijd onder mept zitten er meestal iets van een maand onder, daarna zitten ze los en moet hij weer komen. Nu was ik dus in Renesse met mijn paardjes, en gisteren was er een ijzer van Aron af, en de andere zat helemaal krom, terwijl de smid thuis 3 weken geleden nieuwe er onder had gemept. Wat mij vorig jaar opviel aan de ijzers die de smid van Renesse onder Rosa had geslagen(2 paarden heb ik) dat ze er ruim 2 maanden onderzaten.
Nu de renessese smid de ijzers van Aron er onderuit haalde vroeg ik of dit nou gewoon pech was, of dat mijn eigen smid niet kon beslaan. Nou zei hij dat de ijzers nog lang niet doorgesleten waren, maar de nagels wel érg los zaten.
Nu vroeg ik me af of mijn smid dat niet expres zou doen, als hij ze minder goed vastmept, gaan ze er sneller onderuit, en moet hij dus eerder komen om 160€ te verdienen aan beide paarden. Hebben jullie hiervan wel eens gehoord?!

Dani001
Berichten: 246
Geregistreerd: 18-07-06

Re: hoefsmid expres nagels niet goed vast slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:11

Punkies laat je zo niet bez**ken (sorry Belgisch woord kan het niet beter uitdrukken Lachen ) . Die smid bedondert je gewoon!! Als één van mijn paarden een ijzer verliest binnen die 6 weken, komt mijn smid terug, en hij plaatst gratis een nieuw ijzer... Het lijkt mij niet normaal dat dit iedere keer gebeurd, een keertje kan je ijzer eens loskomen, en als je ze er te lang onder laat lijkt het mij eigen schuld, maar iedere keer na een maand ???

Afdanken en een andere proberen zou ik zeggen, ik ben ook aan de 4e toe vooraleer ik content was, en deze doet het dus zo.

lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Re: hoefsmid expres nagels niet goed vast slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:13

Natuurlijk is alles mogelijk bij mensen die hun geld willen verdienen. Ik denk dat je het antwoord zelf al gegeven hebt.
Ik heb het bij normale voeten nog nooit meegemaakt dat de ijzers er om de maand afvliegen! Als ik jou verhaal zo lees, zou ik op zoek gaan naar een nieuwe smid.

Billy

Berichten: 20726
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: hoefsmid expres nagels niet goed vast slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:15

Vastslan is vastslaan volgens mij, jhet is niet zo dat je een ijzer "los" vast kan slaan. Ik denk dat het meer het verschil is tussen en goede en een slechte smid, dus ik zou zeker voor een andere smid gaan.

Jennyzz

Berichten: 2856
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Schalkwijk

Re: hoefsmid expres nagels niet goed vast slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:55

Woow. Vet uitgekookt. Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb het gelukkig nog nooit gehad, maar ik zou inderdaad een andere smid zoeken.

daandriaan

Berichten: 3218
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: Oudesluis

Re: hoefsmid expres nagels niet goed vast slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:20

Ja idd hij probeert geld te vangen omdat hij elke maand moet komen. Je moet voor een andere smit gaan..

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: hoefsmid expres nagels niet goed vast slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:26

Zou maar overstappen op een andere smid, simpelzat..

eertjuh22

Berichten: 2749
Geregistreerd: 01-10-05
Woonplaats: st.willebrord

Re: hoefsmid expres nagels niet goed vast slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:32

vraagt hij er geld voor als hij terug moet komen om de ijzers vast te slaan? als dit het geval is zou ik ook op zoek gaan naar een andere smid.

Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Re: hoefsmid expres nagels niet goed vast slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:24

Ik vind het een beetje apart dat iedereen zegt dat het aan de smid ligt. Rolleyes

Zoals Billy al zegt, vastslaan is vastslaan. Een nagel kun je er niet 'los' in slaan, want dan zit het er toch niet helemaal in?

Wij hebben ook een paard die elke maand wel een ijzer kwijt is, maar dit komt echt niet door de smid. Als het paard maar vaak genoeg tegen de ijzers aan slaat dan gaan ze wel los zitten. Daar kan een smid dan vrij weinig aan doen...

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Re: hoefsmid expres nagels niet goed vast slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 19:27

het maffe is is dat beide paarden het hebben sizz, en bij andere smeden niet, bedenk ik me nu, Aron verloor zijn ijzers echt niet toen ik heb net had, hadtie net nieuwe ijzers, hebben er 2 maanden minstends onder gezeten.

Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Re: hoefsmid expres nagels niet goed vast slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:31

Ik kan niet zeggen wat het is, maar als jij je bedondert voelt dan confronteer je de hoefsmid er een keer mee. Hoe het kan dat de ijzers er zo los onder zitten?

Desnoods zoek je een andere smid.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Re: hoefsmid expres nagels niet goed vast slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 19:50

ja idd
naja, ik ga eens wat rondvragen, want de meeste zitten al vol, beetje jammer Knipoog

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: hoefsmid expres nagels niet goed vast slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:23

wat denk je dat deze droogte met de hoeven van je paard doet? kan best dat ze te droog staan en dan laten de ijzers ook eerder los. In de zomer moet ik altijd om de 5 of 6 weken naar de smid en in de winter wat langer ertussen omdat de conditie van de wei en de voeten ook een hoop met je ijzers doet. Wat denk je als ze uit de sloot moeten drinken en dan half in de kant verzakt moeten bukken om bij het water te kunnen, ook niet best voor je ijzers.
Er kunnen zoveel oorzaken zijn waar je smid misschien helemaal niks aan kan doen. Is het wel zijn 'schuld' dan moet je een andere smid zoeken.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Re: hoefsmid expres nagels niet goed vast slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 15:31

maar het is altijd zo cissy, en ze hebben nu net uit automatische drinkbakken gedronken Knipoog

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Re: hoefsmid expres nagels niet goed vast slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:57

Wat mij wel eens opvalt is dat de ene smid de puntjes van de nagels wat ronder terugtikt dan de ander waardoor ze (lijkt me) beter hechten.
Misschien zit het verschil daarin.

Guuus

Berichten: 1975
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Groningen.

Re: hoefsmid expres nagels niet goed vast slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:08

Tja, Ik heb 6 week garantie. Als ze er binnen deze 6 week afvallen komt hij kosteloos weer en slaat het ijzer er weer onder.

Anoniem

Re: hoefsmid expres nagels niet goed vast slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:13

VSW --> BEH.

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: hoefsmid expres nagels niet goed vast slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:37

Waarschijnlijk doet hij het niet expres, het lijkt me niet best voor je 'naam' als hoefsmid om iedere keer ijzers eraf te hebben? Kan je er niet achter komen of andere klanten van hem er ook last van hebben?
Ik zou hem erop aanspreken dat je dit heel vervelend vindt en dat het geld niet op je rug groeit. Spreek inderdaad af dat je ze gewoon 1x in de 6,7 weken laat beslaan voor die 160 euro, en als er ijzers afgaan dat hij ze er gratis, of voor 5 euro ofzo als je het oude ijzer kwijt bent, onder komt slaan. Als hij hier niet mee akkoord gaat kan je altijd een andere zoeken!

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: hoefsmid expres nagels niet goed vast slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:52

Sizz schreef:
Zoals Billy al zegt, vastslaan is vastslaan. Een nagel kun je er niet 'los' in slaan, want dan zit het er toch niet helemaal in?


Dat verschil zit hem niet in het vast slaan, maar in het afwerken. Een smid knipt de uitstekende nagels uit, en als hij ze te netjes(dus erg kort) af knipt heb je bijna geen materiaal wat omgebogen word en vliegen ze er redelijk makkelijk van af. Knipt ze smid ze 'slordiger' en dus iets langer af blijft de boel vaak beter zitten (maar voor het oog staat dit iets minder mooi). Het is een middenweg die je moet vinden(en die je als smid gewoon moet kennen). Bij een paard wat de boel er snel af trapt zal je de boel wat grover afwerken dan bij een paard die altijd alles netjes laat zitten.

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: hoefsmid expres nagels niet goed vast slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:58

Het gaat meer over GOED onderkappen, dat die (iets langere) nieten er goed invallen. En (net als op de opl.) met de hamer en tang omhalen, niet met de revieertang (net als bij tuigers) is helemaal stevig!
Maar wat ook een punt is: de grond in Renesse is ook anders als waar jij woont waarschijnlijk! Dat scheelt misschien ook..

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: hoefsmid expres nagels niet goed vast slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:33

Zie je behalve de langere levensduur nog meer verschillen aan de voeten als ze in Renesse zijn beslagen of bij je eigen smid? Misschien legt de eigen smid de ijzers wel krapper, dan zitten ze ook sneller los, is mijn ervaring.
Toch eens vragen aan je eigen smid of hij er een verklaring voor heeft dat je paarden zo kort met de ijzers doen als hij hem heeft beslagen en dat dat bij een andere smid (die je er noodgedwongen op vakantie naar hebt laten kijken) niet zo is. Zou eerst eens vragen wat zijn verklaring is, kun je daarna altijd nog conclusies trekken en een andere smid gaan zoeken.

XXsmokeyXX
Berichten: 169
Geregistreerd: 30-05-06
Woonplaats: Wierden

Re: hoefsmid expres nagels niet goed vast slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:41

vraagje 160 euro rond om ???!!! Mijn man is smid in het oosten des lands verbonden aan een dierenartspraktijk en vraagt rondom 75 euro en ijzerlos dat is op kosten van ons zelf. Meestal zitten ze er echt wel langer onder tenzij je je paarden in de weide doet zonder springschoenen Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: hoefsmid expres nagels niet goed vast slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:41

SpikyBlue schreef:
Het gaat meer over GOED onderkappen, dat die (iets langere) nieten er goed invallen. En (net als op de opl.) met de hamer en tang omhalen, niet met de revieertang (net als bij tuigers) is helemaal stevig!


Het is idd de afwerking die het hem doet. Mijn paard heeft tot twee keer aan toe een hoefzweer gehad, die de smid uit kon snijden, waarna het ijzer er weer gewoon onder kon. Hij had me verteld dat het ijzer sneller los kon gaan zitten omdat hij het paard niet wilde plagen met de afwerking van de nagels. Met een viertal weken had ik idd last van rammelende ijzers en uiteinden van de nagels die naar boven kwamen.

lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Re: hoefsmid expres nagels niet goed vast slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 08:33

Volgens mij bedoelde ze voor 2 paarden 160 euro vierkant.

Ik heb een hele grappige smid, soms vraagt hij 60 euro per paard vierkant en soms 65 en dan weer 70 euro, ligt aan zijn humeur Clown Hij is wel een supervakman dus ik laat hem maar.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Re: hoefsmid expres nagels niet goed vast slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 08:51

ik merk aan mijn eigen smid dat de ijzers juist een stuk ruimer zitten, eigenlijk bij beide paarden aan de achterkant een flink stuk 'uitstekend', bij die van Renesse niet, Ik heb de paarden in Renesse laten beslaan de dag dat ik vertrok, dus de grond kan het ook niet aanliggen. 160 voor 2 paarden ja Knipoog