Ontsteking in het been, maar waardoor?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anto
Berichten: 31
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Amsterdam

Ontsteking in het been, maar waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 01:19

Toen ik een paar dagen geleden mijn pony 's avonds uit de wei ging halen, bleek ze behoorlijk kreupel. Dit was ze 's ochtends nog niet. Haar rechtervoorbeen was dik, met name het onderbeen. Ze was lusteloos, hangerig en had hoge koorts. De da is meteen langsgekomen en heeft geprobeerd te kijken of hij een ontsteking (in de hoef) kon vinden, maar dit lukte niet. Hij adviseerde me om de hoefsmid te bellen, omdat hij verwachtte dat er toch een ontsteking in de hoef zou zitten en hij zelf niet verder durfde te snijden daarin. Hij gaf een koortsremmer en een antibiotica-kuur (het was inmiddels zondagavond, 22u).

De volgende ochtend was niet alleen het onderbeen, maar het gehele been opgezet. Ook had ze nog steeds lichte koorts. De hoefsmid gebeld, die kon gelukkig dezelfde dag nog langskomen. Hij heeft de hoef nauwkeurig onderzocht, maar kon niks vinden wat zou wijzen op een ontsteking daar. De kroonrand was niet opgezet. In tegenstelling tot de rest van haar been, was het daar juist droog. Ook had ze geen angst om haar hoef neer te zetten tijdens het lopen, maar leek ze juist meer moeite te hebben met het buigen van haar been tijdens het lopen.

De hoefsmid had als verklaring dat er misschien een wondje (door een steek van een daas) naar binnen is gaan ontsteken, of dat er een ontsteking in de pees zit. Ze heeft hele lichte mok, wat eventueel ook een oorzaak zou kunnen zijn, maar dat is niet erg waarschijnlijk, volgens hem. Hij adviseerde me wel de da te vragen om de ontsteking gerichter te gaan behandelen, dat was erg belangrijk volgens hem..

Na ja, ik dus weer de da gebeld met het hele verhaal. Hij zei echter dat het niet nodig was gerichter te behandelen, maar dat ik eerst moest aankijken wat voor effect de antibiotica-kuur zal hebben.. Daarnaast zei hij dat ik het been tweemaal daags 10 minuten moet afspuiten. (Toch wel erg irritant, twee verschillende meningen over een 'ziek' paardenbeen, van mensen die er allebei verstand van hebben.. Verward )

Gelukkig merkte ik vandaag dat de koorts helemaal weg was en dat ze weer ietsje beter lijkt te lopen op het been, ondanks dat het nog wel dik is. Ze kreeg ook haar levenslust weer terug en keek - ondanks de hitte - een stuk vrolijker uit haar ogen. Ik heb het been drie keer afgespoten en dat vond ze erg lekker. Om haar been te ontlasten 'wijst' ze nog wel met haar hoef naar voren.

Is er misschien iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt of iets herkent in dit verhaal? Bijvoorbeeld een ontsteking in het been n.a.v. een steek van een daas? Of een ontsteking aan de pees?

Angelo

Berichten: 766
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Prov. Groningen

Re: Ontsteking in het been, maar waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:32

Ik zou hier heeel voorzichtig mee zijn. Mijn vorige paard stond ineens een keer met een dikke knie. DA gebeld en die dacht dat het een bloeduitstorting was. Hij heeft er toen een naald in geprikt om het vocht eruit te laten lopen, maar er kwam helemaal niets. Het paard was verder niet kreupel en ik mocht hem gewoon rijden. Kreeg een smeerseltje wat erop moest en inderdaad afspuiten.
Ongeveer een week later werd inderdaad ook zijn hele been dik. Zijn we met hem naar een andere kliniek gegaan; daar bleek, door middel van een scan, dat het niet om een bloeduitstorting ging, maar om een ontsteking. Paard is daar nog vier dagen behandeld; heeft in totaal wel 20 antibioticaspuiten gehad, hele been in het verband waar dan drie keer per dag vloeibare medicijnen in werden gegoten. Helaas heeft dit alles niet mogen baten. Hij is in die kliniek aan een bloedvergiftiging overleden.....
Blijft het been dik, dan zou ik zo spoedig mogelijk een andere dierenarts raadplegen....
Veel succes en ik hoop natuurlijk dat het weer helemaal goed gaat komen !

Anto
Berichten: 31
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ontsteking in het been, maar waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 01:07

Thanks! Ze is wat energie en bewegen betreft al een stuk vooruit gegaan sinds zondag, alleen blijft het been opgezet. Ik heb een antibiotica-kuur t/m vrijdag, als het dan nog niet 'normaal' is, ga ik inderdaad een andere dierenarts raadplegen. Sowieso komt volgende week de hoefsmid nogmaals langs, ik heb in hem meer vertrouwen dan in m'n da. Ik hoop maar dat haar been minder dik wordt de komende dagen!

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Ontsteking in het been, maar waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 01:12

Eet je paard nog wel?
Ik zou denken dat ze bloedvergiftiging heeft.
Dat kan al door een speldekopklein wondje komen.
Mij paard heft het ook een keer gehad dat ze s'ochtend niet wilde eten en echt een olifantenpoot had, zo dik. Ook hoge oorts had ze.
Meteen de DA erbij gehaald en toen bleek ze bloedvergiftiging te hebben.
Dis kan dodelijk zijn als je te laat behandeld.
Goed in de gaten houden. Niet afwachten.

Anto
Berichten: 31
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ontsteking in het been, maar waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 01:27

Ze eet goed, geen verschil met normaal. Drinken doet ze ook voldoende en nu heeft ze ook -sinds maandag - een normale lichaamstemperatuur, geen koorts meer. Bloedvergiftiging heb ik idd ook aan gedacht, maar omdat ze zich nu weer normaal gedraagt (geen lusteloosheid meer & weer innig in contact met haar weidemaatjes) en ondanks alles steeds normaal heeft gegeten (en ook bij ieder plukje gras dat ze tegenkomt 'n hapje probeert te nemen), weet ik niet of dit het is. Zouden de tropische temperaturen van de afgelopen week (/weken) ook het opzetten van het been misschien versterken/in stand houden? En ik ben overigens ook niet heel erg dol op antibiotica, want dat kan - denk ik - juist ook de oorzaak van de ontsteking verstoppen, zodat 'ie wat later onverwacht weer de kop op kan steken. Het is een vervelende situatie. Gelukkig heb ik vakantie en alle tijd om het volledig in de gaten te kunnen houden..

lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Ontsteking in het been, maar waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 08:53

owww wat vervelend! Ja, ik denk dat de hoge temperaturen ervoor zorgen dat het been meer opgezwollen blijft. Zoals je het beschrijft zou ik ook meer vertrouwen hebben in je hoefsmid dan in je da!

Anto
Berichten: 31
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ontsteking in het been, maar waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 00:24

Het dikke been was vandaag erg geslonkenin vergelijking met de voorgaande dagen.. phew.. Hopelijk blijft dit zich zo voortzetten..