[discussie] Hoefijzers

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

[discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 13:29

Nou, kom maar op.

Heb jij je paard op ijzers staan? Zo ja, waarom?
Heb jij je paard niet op ijzers staan? Waarom niet?

Ik ben zelf tegen ijzers, want het hoefmechanisme wordt belemmerd. Vaak zie je ook bij de paarden die al lang op hoefijzers staan, atrose.

[edit]
Maar ik sta open voor argumenten. Haha!
Laatst bijgewerkt door Jaduuh op 24-07-06 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Berichten: 3297
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:37

Ja, mijn paard staat op ijzers. Mijn paard zou er zelfs niet meer zijn zonder die ijzers. Mijn paard heeft 15 jaar lang op blote voeten gelopen, maar afgelopen maart is bij haar ernstige artrose geconstateerd. Zo ernstig dat de DA zelfs geen heil meer zag in speciaal beslag. Gelukkig heb ik een geweldige hoefsmid, die met rond afgevijlde ijzers en siliconen mijn paard weer aan het lopen heeft gekregen.

IJzers zijn voor een hele hoop paarden een uitkomst en ik ben dus ook zeker voor ijzers (indien nodig).

Puera

Berichten: 8140
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:00

Ik heb mijn paard niet op hoefijzers staan want ik vind het niet nodig. Ik spring zelden op gras en met de dressuur kan ik me nog prima redden. In overleg met mijn hoefsmid blijft ze dus mooi op blote voeten lopen.

Maar ik ben niet tegen hoefijzers. Waarom niet? Een goed aangelegd hoefijzer belemmerd het hoefmechanisme niet dusdanig erg, heb ik mij door een hoefsmid laten vertellen.
In hoeverre het hoefmechanisme wordt belemmerd weet ik ook niet, ik wacht nog steeds op een wetenschappelijk onderbouwd artikel met visuele ondersteuning waarin wordt beschreven in hoeverre het hoefmechanisme wordt belemmerd door hoefijzers.
Maar ik heb wel op de gebruikte hoefijzers van mijn paard gezien dat er nog wel dergelijk een werking van het hoefmechanisme is.

Maar ik denk eerlijk gezegd dat deze discussie eindeloos is en al vele malen eerder gevoerd is.

Heidi2
Berichten: 276
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Emmer Comapscuum

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:52

ALs je twijfelt over wat ijzers met hoefmechanismes doen?
Kijk hier maar eens: www.marcokrul.nl
Dat heeft mij over de streep getrokken.
Maar zoals ik wel vaker zeg, voor mijn paarden is dit super. Maar er zijn echt paarden die geen hinder ondervinden van ijzers. Anders zouden er niet zoveel oud worden ermee?

NoTrouble

Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:08

Ik ben tegen ijzers..! en niet zozoeer tegen de ijzers zelf, maar tegen de argumenten waarmee deze ijzers eronder worden gedaan.. er zijn zat paarden bij mij op stal die zonder duidelijk aanwijsbare reden op hoefijzers staan.. ik vind als het niet nodig je je paard niet 24 per dag extra last op zijn pezen moet leggen, terwijl hij die bescherming maar op zijn hoogst 1uur per week nodig heeft.. Scheve mond

En er zijn zat paarden oud geworden met hoefijzers, maar er zijn ook zat paarden die er hele gevoelige en overbelaste pezen van hebben gekregen, en er daardoor niet oud mee werden..

en dan heb ik het nog niet eens over de brokkelhoeven, het verstoorde hoefmechanisme e.d.. Scheve mond

butengeweun

Berichten: 3675
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:10

dat vam mij loopt op ijzers en ben der ook niet op tegen. Ik kom vaak met haar op de weg en dan slijten ze te snel. Als het zou kunnen zou ze ook op bloote voeten lopen. Maar helaas.

NoTrouble

Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:18

Ik vidn dat van artrose en sneller slijten wel een goed argument, maar je paard ijzers onder gooien omdat hij B of L dressuur loopt is echt klinklare onzin..!!

Wat ik daarop tegen heb is, dat het hoefijzer voorkomt dat de hoef wegglijdt, maar de benen/pezen van het paard glijden wel.. dat betekend dus dat door die ijzers de hoeven blijven staan in de grond, maar de pezen draaien wel weg.. Nou ik kan me daarom dus alleen al niet voorstellen dat ijzers om dit soort redenen goed voor je paard zouden zijn..
*ik heb het uiteraard over ijzers+kalkoenen Knipoog

[edit] ik heb dat niet verzonnen ofzoo, maar het is wetenschappelijk onderzocht..! Lachen

Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 15:30

Heidi2 schreef:
ALs je twijfelt over wat ijzers met hoefmechanismes doen?
Kijk hier maar eens: www.marcokrul.nl
Dat heeft mij over de streep getrokken.
Maar zoals ik wel vaker zeg, voor mijn paarden is dit super. Maar er zijn echt paarden die geen hinder ondervinden van ijzers. Anders zouden er niet zoveel oud worden ermee?


Op die site staat:

Citaat:
En over ijzers kunnen we helemaal kort zijn:
die zijn nóóit en te nimmer een optie


Of bedoelde je juist dat die van jou er niet op staan? Ik snap dan niet helemaal over welke streep je getrokken bent door deze site?

stoltur

Berichten: 591
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: waar het land de zee kust

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:37

ben niet tegen ijzers maar als t kan mogen ze er af. Mijn paardje staat wel op ijzers, ik rij bijna alleen maar langs de weg,over het asfalt en ze slijten te hard,houd anders geen hoef meer over, bovendien gaat ze anders steeds gevoeliger lopen, dus daarom heb ik ijzers. Als het winter is en het vriest rij ik minder en gaan ze er wel af, loopt ze gewoon blootsvoets zonder problemen. Ik wissel dus met en zonder ijzers.

Hessie20
Berichten: 112
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Zeewolde

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:40

Mijn paard staat niet op ijzers, omdat het simpelweg niet nodig is...we lopen weinig over de straat en we rijden geen wedstrijden op gras. Maar zijn hoeven beginnen nu heel erg af te brokkelen dus ik denk erover om nu ijzers te gaan nemen omdat tegen te gaan. Is dat slim?

NoTrouble

Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:43

@ Hessie: Nee dat raad k je zeker niet aan..! ijzers veroorzaken, door de op verschillende plaatsen ingebrachte nagels, juist brokkelhoeven..!

Liedje

Berichten: 9899
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijmegen

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:45

Nopes jade Haha!
Mirage staat niet op ijzers Lachen Beter voor der hoeven Ja

risky
Berichten: 1507
Geregistreerd: 28-06-06

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:05

mijn paard heeft vanaf haar derde op ijzer gestaan omdat het nodig was door het vele over de weg lopen,sinds vorig jaar staat ze zonder omdat ik ook een stuk gelezen had over de nadelen van ijzers,het duurde wel ong een half jaar voor ze niet meer zo gevoelig liep, nu gaan er alleen maar ijzers onder als het echt noodzakelijk is

NoTrouble

Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:07

knappe beslissing risky..! OK dan!

Puera

Berichten: 8140
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:07

@Hessie20: Ik zou 't overleggen met je hoefsmid. Mijn paard heeft ook wel eens dat haar hoeven wat afbrokkelen naar mate haar hoeven langer worden, maar toen ze een ijzertje had had ze er helemaal geen last van.

Ik denk dat het afhankelijk is van de droogte (van de bodem) en van de sterkte van de hoeven.

Jouw hoefsmid kent de hoeven van jouw paard het beste, dus die kan jou van het beste advies voorzien, in mijn ogen.

[Edit] Overigens vind ik die afbeeldingen op die ene site wat dubieus aangezien het opnames zijn van een hoef van een dood paard, een simulatie dus. In hoeverre komt dit overeen met de werkelijkheid. Hoeveel gewicht komt er op een been/hoef te staan en hoeveel gewicht kwam er bij deze simulatie op de hoef?

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:13

het slijten van de hoeven vind ik geen excuus voor ijzers
Een hoef past zich aan de ondergrond, als hij dus vaak op het asfalt moet lopen zal de hoef harder worden en minder hard slijten.

Afbeelding
Hier zie je het hoefmechanisme van een lopend paard, een ijzer neemt dit dus bijna allemaal weg.

Heidi2
Berichten: 276
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Emmer Comapscuum

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:42

Ja Jaduuh voor mij nooit meer ijzers. Maar het is niet voor iedereen weggelegd om paarden zo te houden dat hun hoeven goed getraind zijn om op harde grond te lopen over lange afstanden. Want dat vergt nu eenmaal tijd. Daarom begrip ik de keus van mensen wel die ze opijzers zetten. Er is best een hoop onwetenheid over dit onderwerp.
Mensen denken nog steeds dat ze niet op de straat kunnen zonder jizers helaas. Er zijn er gelukkig een hoop die het tegendeel bewijzen.

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:46

Ik heb ze liever op blote voeten, veel makkelijker (en goedkoper).

Toch heb ik er 1 voor op ijzers staan, waarom? Verbeend hoefkraakbeen waardoor ze verre van lekker loopt. Met een ijzertje er onder gaat het VEEL beter. Dat verbeende hoefkraakbeen heeft ze iig niet van te vroege belasting oid (ze is bijna 2 jaar onder het zadel en nu 7).

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:55

Orchid staat niet op ijzers, ze zijn gewoon compleet overbodig. Ze lijken me slecht voor een hoef, plus dat ze juist zulke mooie hoeven krijgt van op asfalt lopen. Mooi hard enzo.
Ik ben tegen ijzers, tenzij er een medische reden voor is, of het paard ze echt nodig heeft.
Dravers in de drafsport bvb, die hoefjes redden het echt niet met de trainingen.
Zie eigenlijk weinig paarden die ze echt nodig hebben, maar wel ijzers dragen.

Heidi2
Berichten: 276
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Emmer Comapscuum

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:01

Ja Orchid dat zie ik ook helaas. Ruiters die vinden dat zodra ze een B-proefje gaan starten het hele jaar de paarden op ijzers zetten.
Helaas heel jammer maar zoals ik al eerder zei er is nog zoveel onwetenheid en zoveel te leren over dit onderwerp. Misschien denken we er over tien jaar weeer anders over?

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:07

Ja dat zie ik ook vaak, zodra ze het allereerste wedstrijdje in de B gaan starten, hup ijzers eronder.
Of paarden die een buitenritje van 3 kilometer maken per week, 'eigenlijk zou ik er ijzers onder moeten hebben, hoef ik niet steeds in de berm' Clown
Als we er over 10 jaar anders over denken hoop ik dat dat de positieve kant op gaat Knipoog

NoTrouble

Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:39

Orchid: Amen, volledig mee eens gewoon..! Haha!

Heidi2
Berichten: 276
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Emmer Comapscuum

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:37

Ja knolliepower ben ik dus helemaal met je eens hoor. Veel komen met het excuus van slijtage om ijzers eronder te gooien. Jammer dat hoefsmeden nog steeds die overtuiging hebben he. Maar he tblijft een moeilij verhaal want voordat je hoeven natuurlijk hele lange tochten over asfalt kanmaken zonder problemen ben je wel een hele poos verder. En mensen hebben dat geduld niet of het wordt ze niet verteld dat het zo werkt. En dan is het al vlug "zie je wel het gaat niet" dus hup die ijzers er weer onder. Jammer maar zo werkt dat wel. Net als met brokkelhoeven. Voorheen kon ik mijn paard geen dag zonder ijzers laten lopen want dan zaten de scheuren tot in zijn kroonrand bij wijze van spreke. Nu heb ik daar totaal geen last van. Nog geen chippie komt eraf. En hij loopt toch echt al een jaar blootvoets, ook op asfalt en steentjes.

miamivice
Berichten: 281
Geregistreerd: 31-05-06

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:46

Mijn paardje heeft super hoeven en dus geen ijzers. We rijden samen M2 dressuur en ik ben eigenlijk nog nooit uitgegleden. Buiten dat dit heel goedkoop is, is het denk ik ook goed zonder ijzers. Dit is echt puur natuur. Straks als ik Z ga rijden gaan er ook echt geen ijzers onder. Het valt mij op dat ik eigenlijk een van de weinige ben op concours (in het M) zonder ijzers.
Veel mensen denken toch dat het erbij hoort. Maar dat is helemaal niet zo. Ik ben helemaal niet tegen ijzers maar vind ook dat ijzers er vaak onnodig onder worden geslagen.
M

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 21:57

Mijn bijrijdpaarden staan beide op ijzers (alleen voor). De ene weet ik niet waarom, weet wel dat hij zijn hele leven al voor op ijzers staat en dat hij als hij nu zonder ijzers loopt z'n hoeven gelijk kapot loopt, zo zwak zijn ze ervan geworden. Zijn achterhoeven zijn wel gewoon mooi sterk.

Mijn andere bijrijdpaard heeft nooit ijzers gehad, maar ze heeft ze nu omdat ze hoefkatrol had en met de ijzers heeft ze er geen last van.

Persoonlijk zou ik als ik een eigen paard had er alleen ijzers onder laten zetten als dit echt nodig is, anders vind ik het onzin.