4-jarige met artrose!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vidar

4-jarige met artrose!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 01:50

Vidar heeft artrose, dat is vandaag geconstateerd door de DA.
Hij heeft het in dusdanige vorm dat hij behoorlijk kreupel loopt en dat de artrose goed te zien is op de foto's.

Alleen met speciaal beslag, inspuiten en supplementen zou hij pijnvrij op het land kunnen staan en misschien een tijdje recreatief, en in het meest gunstige geval een tijdje sportief, kunnen worden belast. Zonder behandeling kan hij niet eens stilstaan zonder zijn linker voorbeen te ontlasten.

Omdat ik de afschuwelijke beslissing moet nemen of ik Vidar in leven wil houden, wil ik graag weten of mensen ervaringen hebben met deze behandelmethoden, en met artrose bij zo'n jong paard.

Groetjes Vidar en Laura

Ineke2

Re: 4-jarige met artrose!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 08:14

Persoonlijk zou ik afscheid gaan nemen... Als je met zo'n jong paard al vanalles moet gaan proberen alleen al om hem als grasmaaier te kunnen laten lopen...
Dat is voor het paard ook niet leuk lijkt mij.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 14:12

Ik heb het zelf oo gehad met een 4 jarige ik heb 1x hem in laten spuiten, maar wel met het doel dan moet ik hem wel gewoon kunnen rijden, helaas hielp het maar 2 maanden en ik was nog niet eens normaal aan het rijden, toen heb ik met mijn DA besloten ook vanwege zijn jonge leeftijd hem in te laten slapen.

Die van mij heeft atrose gekregen, omdat ik een keer met hem gevallen ben in zijn jolige bui uit de bak gerent en toen in galop uitgegleden op de stenen....

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:04

Ik kan me voorstellen dat dit een beslissing is die je zelf moet nemen ....maar ik zou het toch niet te gauw opgeven. Mist het paardje nog wel zin heeft om door te gaan?

Ik ben zelf verliefd geworden op een toen jarig paardje en kwam er na een jaar achter dat allebei zijn voorbenen niet goed zijn. Toen wilde hij niet lopen en heb ik hem op het land gezet samen met 3 andere paardjes. Hier toonde hij vrolijk en altijd erg attent. Na een jaar was ik toch erg benieuwd hoe het er nu voorstond en ben opnieuw met hem naar een kliniek geweest. Zo goed als dat hij op het land liep zo ging ik huilen toen ik hem daar zag lopen. Zei op drie benen Auw en bleek dus verslechterd te zijn.
Wat doe je dan!!? Heb hem terug gebracht naar het land en had toen heel erg mijn twijffels wat ik moest doen. inmiddels is hij 5 jaar maar dat is gewoon eigenlijk veelste jong om al zoveel problemen te hebben.
Via de verzekering ben ik bij iemand terrecht gekomen die aan kunstof beslag doet en of je het wil geloven of niet. Vanaf het moment dat deze ijzers eronder zaten liep hij geweldig. En ondertussen zijn we 9 weken verder en nog steeds loopt hij super en heb ik alweer een paar keer op hem mogen rijden. Ik zal de laatste zijn die zegt dat dit de oplossing is....je moet gewoon naar je eigen gevoel luisteren en vooral naar je paardje kijken. Die verteld je HOE OF WAT!!

Succes ermee
Laatst bijgewerkt door spiritoes op 15-07-06 16:07, in het totaal 2 keer bewerkt

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:05

even ter correctie Lachen Het was toen een 3 jarige paardje Knipoog

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:15

Tja, dit zijn altijd moeilijke dilemma's. Raad geven is altijd moeilijk, volg je eigen gevoel. Misschien nog een second opinion?
Het is wel erg jong he en niet iedereen heeft de mogelijkheid om een paard een paardwaardig bestaan op de wei te laten leiden.
Ik zou denk ik toch nog voor een second opinion naar een andere kliniek gaan alvorens een beslissing te nemen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 18:20

Inderdaad een second opinion,ik denk dat je het te snel opgeeft!
Informeer je eens over het middel hyaluronzuur.Echt wondermiddel!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:03

Ik denk niet dat je het te snel opgeeft, 4 jaar en ernstige artrose is niet niks. Zo te horen is het een nogal intensieve behandeling en de vraag is hoe lang en hoe goed het werkt.
Nog 20 jaar zo doorgaan is geen optie vermoed ik.
Als hij zonder intensieve medicatie niet pijnvrij kan leven, dan kan ik me voorstellen dat je voor een vreselijke beslissing staat!
Second opinions halen vaak weinig uit, ook al hebben zij meer hoop, als ie echt pijn heeft dan heb je daar weinig aan.
Maar voor je eigen gevoel zou ik het wel doen! Dan weet je het tenminste zeker.
Maar als je dit dier na de zomer besluit in te laten slapen, dan zou ik dat geen onverstandige beslissing vinden. Zowel voor de lijdensweg van je dier (klinieken, niet helemaal goed, weer even goed, weer pijn, opnieuw kliniek, inspuiten, nieuwe medicijnen, zo'n cirkel is toch belastend) als voor je eigen zenuwen.

Vidar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 01:18

De foto's van Vidar's voorbenen zijn voor een second opinion naar Emmeloord gestuurd. De uitslag was slechter dan die van mijn eigen DA. Links een 3 en rechts een 2.
Nogal bijzonder voor een 4 jarige en volgens beide DA-en komt het niet vaak voor.

Vidar is inmiddels afgekeurd door de verzekering. Volgens de DA was zelf recreatief rijden na behandeling maar een tijdelijke optie.

Morgen wordt Vidar opgehaald door de verzekering...
En nog twijfel ik of ik de juiste beslissing heb genomen en weet ik niet hoe ik morgen de dag door moet komen.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:05

Jee wat een naar nieuws zeg. Sterkte ermee! Dapper dat je het hier op bokt komt zetten!
Ik denk dat je de goede beslissing neemt!
Hoe zit dat met artrose eigenlijk, als ik vragen mag, want een tweetje en een drietje zijn niet vreselijk slecht normaal, is dat een andere schaal?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:18

Venetia schreef:
Jee wat een naar nieuws zeg. Sterkte ermee! Dapper dat je het hier op bokt komt zetten!
Ik denk dat je de goede beslissing neemt!
Hoe zit dat met artrose eigenlijk, als ik vragen mag, want een tweetje en een drietje zijn niet vreselijk slecht normaal, is dat een andere schaal?

Ja dat vroeg ik mij ook al af. Met een 2tje hebben ze normaal nergens last van, en een 3tje betekent verhoogd risico.

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:23

Jeetje wat een naar nieuws...
Ik zelf denk dat je de goede keuze hebt gemaakt. Een vier jarige die niet eens pijnvrij in de wei kan staan... Daar doe je zo'n paardje ook geen plezier mee..
Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen.
En als ik brutaal mag zijn... Vanwaar de keuze om hem op te laten halen door de verzekering?
Niet banketstaaf bedoeld, want je hebt het vast al moeilijk genoeg.
Sterkte.

Vidar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 12:06

4 is het ergst. Maar sommige paarden met een 4 hebben nergens last van en sommige zijn met een 1 al kreupel. Verschilt per paard en plaats van artrose etc.
Bij dat been met een 3 zit het ook nog eens op 2 plaatsen.
Vidar heeft er in elk geval veel last van, anders zou ik deze keuze nooit maken natuurlijk.

En om even antwoord te geven op de vraag van Sterren, ik las namelijk net dat jij ook in zo'n zelfde situatie zit, ik heb er bewust voor gekozen mijn paard niet in laten slapen. Er is onlangs een topic geweest over de keuze slager/spuitje, en toen ben ik tot deze beslissing gekomen.
Maar dat is persoonlijk en voor iedereen weer anders.
Daarbij wil ik er niet bij zijn, heel egoistisch misschien, maar mijn paard heeft ook weinig aan mij als ik helemaal hysterisch word.
Maarja, waar hebben we het over, het blijft gruwelijk...
Sterren, jij ook heel veel sterkte in deze moeilijke tijd!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:06

wat zegt je hoefsmid er van kan het met speciaal beslag niet verbeteren

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:55

Vidar schreef:
4 is het ergst. Maar sommige paarden met een 4 hebben nergens last van en sommige zijn met een 1 al kreupel. Verschilt per paard en plaats van artrose etc.
Bij dat been met een 3 zit het ook nog eens op 2 plaatsen.
Vidar heeft er in elk geval veel last van, anders zou ik deze keuze nooit maken natuurlijk.

En om even antwoord te geven op de vraag van Sterren, ik las namelijk net dat jij ook in zo'n zelfde situatie zit, ik heb er bewust voor gekozen mijn paard niet in laten slapen. Er is onlangs een topic geweest over de keuze slager/spuitje, en toen ben ik tot deze beslissing gekomen.
Maar dat is persoonlijk en voor iedereen weer anders.
Daarbij wil ik er niet bij zijn, heel egoistisch misschien, maar mijn paard heeft ook weinig aan mij als ik helemaal hysterisch word.
Maarja, waar hebben we het over, het blijft gruwelijk...
Sterren, jij ook heel veel sterkte in deze moeilijke tijd!

Ik vind het echt heel erg voor je, om zo'n mooi beest op zo'n jonge leeftijd al te moeten laten gaan.
En inderdaad ik bedoelde niet zozeer slager of spuitje, maar waarom je hem op laat halen door de verzekering. Maar goed daar heb jij antwoord op gegeven en ik respecteer je mening.
Ik wil je iig heel veel sterkte wensen, en de periode zal heel moeilijk worden, maar probeer toch de mooie, en goede momenten te koesteren en te herinneren.

Veel sterkte de aankomende tijd. Ach gut

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:41

heel veel sterkte, ik heb je ook al een pb gestuurd.
vidar heeft zijn laatste paar dagen bij ons op stal gestaan.(waar ik ook sta met mijn paard)
ik geloof dat ik nog een foto van hem heb.
( zie alleen net dat ie op me telefoon staat)
heel veel sterkte als nog

Groetjes jennifer