Rotstraal.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fionaaa

Rotstraal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 19:42

Mijn paard heeft rotstraal. Wat kun je hier het beste tegen doen?

suusje26

Re: Rotstraal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:45

De hoefen zo schoon mogelijk houden, evenals de stal, en de wei,..
En de hoefsmid bellen dat hij/zij het weg kan snijden, en dan evetueel teer op smeren, dat is ter verkomming van Rotstraal Knipoog

Sucses Knipoog

Fionaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 19:51

Haha bedankt Knipoog! De hoefsmid heeft het weggesneden.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:58

suusje26 schreef:
En de hoefsmid bellen dat hij/zij het weg kan snijden, en dan evetueel teer op smeren, dat is ter verkomming van Rotstraal Knipoog

Sucses Knipoog

Juist geen teer opsmeren!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 10:29

Noooooit geen teer opsmeren. je pakt de bacteriieen (die er altijd zijn in een hoef) onder de teer. En in een lucht dichte omgeving vermeerderen ze zich heel snel met alle gevolgen van dien.
Goed uitwassen met betadine. Zitten er echt gaten in de straagroeves dan daar watten in doen met daaronder wat egyptische zalf of violetspray. Ook zinkzalf droogt goed in.

Fionaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 11:13

Heel erg bedankt!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 11:48

Idd.. ik heb goede ervaringen met Egyptische zalf en zorgen dat de hoeven goed droog blijven.

Staat het paard binnen of buiten?

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 15:30

Armaris schreef:
suusje26 schreef:

Sucses Knipoog

Juist geen teer opsmeren!

De hoefsmid heeft me juist aangeraden om er teer op te smeren Knipoog
En ik denk dat hij er genoeg me te maken krijgt.
Misschien ben ik niet geheel duidelijk over gekomen, maar ik bedoelde NA het wegsnijden/bekappen teer erop smeren te verkomming van Knipoog

Maar ja, ieder zijn eigen keuze KnipoogBij mij werkt het perfect, 2 a 3 x teren na het bekappen, en hij heeft nergens last van Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:20

Mijn hoefsmit heeft ook aangeraden te teren. Gevolg dat het alleen erger werd, en ik nam aan dat hij er ook wel verstand van had.

Ik gebruik hoef&zool van de paardendrogist, wat er goed werkt.

Ik teer soms wel trouwens, als hij net bekapt is en alles weg gesneden is. Direcht er na eigenlijk.

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:24

Teer helpt toch echt hoor...

Kijk maar:

Rotstraal komt door teveel vocht in de hoef, waardoor de straal gaat
rotten. Er zitten dan echt geen bacteriën in de hoef.
Door er teer op te smeren droogt de hoef weer uit, en teer is waterdicht
dus kan het vocht mindergoed in de straal komen.
Best logisch toch?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 17:23

Mistralle schreef:

Kijk maar:

Best logisch toch?

Maar de baterie kan er niet uit dus nee,niet logisch.
Bovendien moet een straal vocht hebben,zeker de hele hoef want anders worden ze te droog en brokkelen ze af

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 17:43

Teer helpt ook wel. (Voor even) Het ziet er naar een paar dagen heel mooi uit maar onder dat dunne laagje hard hoorn ziet het er helemaal niet goed uit. Smeden die teeren als advies geven komen bij ons op stal er niet meer in.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:10

Armaris schreef:
Mistralle schreef:

Kijk maar:

Best logisch toch?

Maar de baterie kan er niet uit dus nee,niet logisch.
Bovendien moet een straal vocht hebben,zeker de hele hoef want anders worden ze te droog en brokkelen ze af

Er wordt ook gezegd, als je goed leest, dat NA het bekappen er teer op word gesmeerd, zo heeft de bacterie dus geen enkele kans om zich daar te gaan nestelen,.. Knipoog
Het klopt dat een straal vocht moet hebben,.. maar na onge. 2x teren is het genoeg, en kan de hoef nog gewoon vocht opnemen Knipoog

Het is ook per paard verschillend, het is net als mok, 1 zegt niet wassen omdat het dan erger word, en bij de ander helpt het juist wel Knipoog
Denk dat je het dus ook per paard moet bekijken,..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:38

Maar na het bekappen zijn er ook bacterieen op de hoef. Die is nooit bacterie vrij. Door bekapen gaat alleen het aangetaste hoorn weg. Onder de teer laag maken ze nieuw aangetast hoorn die na verloop van tijd weer zichtbaar wordt. En zelfs hoefkanker kan veroorzaken

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:41

Onze hoefsmid zei dat je de hoeven in pure javel moest steken -probeert deze remedie nog uit-

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:59

-> BEH

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 10:54

Mijn paard heeft op het moment erg last van rotstraal. Dit komt denk ik doordat ze boksrust moet hebben (maar 2 keer per dag 10 min stappen, door operatie enal.. ) Echter is der boks absoluut niet nat of vies. En ik denk zelfs dus dat het komt door te weinig lucht. Bij de rest van de paarden op stal zijn de hoeven allemaal aan het brokkelen.

De smid is geweest, heeft mij een groen spuitbusje gegeven, met een 'tuutje' eraan, en deze moest ik dan echt in het spleetje in de straal doen zegmaar Tong uitsteken Dit heeft even geholpen.. maar na een paar dagen werden der hoeven weer helemaal week. En dan echt zo erg dat als je met het borsteltje van de hoevenkrabber er overheen ging dat ik dan gewoon hoef afborstelde.. Toen heeft de smid mij egyptische zalf aangeraden.. Ik heb toen eerst alle hoeven met betadine gewassen, en afgedroogd, en even laten opdrogen.. dat ze dus echt schoon waren, en daarna egyptische zalf erop ('s ochtends) en 's avonds doe ik dan watjes in der stralen met dat spul.. Ik gebruik dit nu denk ik 4/5 dagen, en het werkt goed.. woensdag komt de smid weer om te kijken hoe het gaat Lachen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:33

Wat ook super spul is, is Hoofsolution van Kevin Baccon

Fionaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 19:45

Okee bedankt allemaal:) Heb ik heel veel aan

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:50

Ik was afgelopen donderdag met mijn paard in de kliniek (Veterinair Centrum Someren) voor een controle van de pees. Omdat m'n paard nog steeds een beetje last heeft van rotstraal (telkens lijkt het weg te zijn en dan toch nét niet...), heb ik de veearts om advies gevraagd. Hij raadde Egyptische zalf aan. Toevallig dat ik dat net aan het uitproberen was.

De hoef uitspuiten, heel goed droogmaken en egyptische zalf erop (eventueel met een watje erin). De betadinespray hielp ook goed, maar dat werd een beetje duur (zo'n busje ging maar een weekje mee).

Succes!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:33

Teer helpt helemaal niet
Idd, sluit de hoef af, en dan kunnen de bacterieen lekker hun gang gaan.
Egyptische zalf helpt wel als de rotstraal niet zo erg is. Die van mij heeft het afgelopen winter heel erg gehad, en daar gebruikte we een blauwe spray, ( weet even niet meer hoe die heet Blond ), en wisselde dat af met egyptische zalf.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:08

liesje23 schreef:
Teer helpt helemaal niet
Egyptische zalf helpt wel als de rotstraal niet zo erg is. Die van mij heeft het afgelopen winter heel erg gehad, en daar gebruikte we een blauwe spray, ( weet even niet meer hoe die heet Blond ), en wisselde dat af met egyptische zalf.

Violetspray?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:13

Xox schreef:
liesje23 schreef:
Teer helpt helemaal niet

Violetspray?

jep volgens mij wel, maar 100% zeker weet ik het niet. Ik ga het navragen Haha!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:35

Het is CTC spray

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:04

Ik heb het allemaal al gebruikt, en waterstofperoxide- oplossing (mensen gebruiken het bij kiesontstekingen en tandvleesproblemen ed, kun je bij de drogist krijgen) werkt nog steeds het beste.

Teer droogt idd uit, maar heel oppervlakkig. Met als gevolg dat de straal en droog uitziet, maar in werkelijkheid rot het onder de 'korst' lekker door.
Een smid bij ons gebruikte een oplossing met o.a. formaline. Werkt ook goed, maar dat bijt heel erg en formaline is kankerverwekkend! Niet gebruiken dus!
De spullen die de ruitersportzaak verkoopt zijn allemaal leuk een aardig, maar niet te betalen, zeker wanneer je met zo'n half chronisch geval te maken hebt, met smalle voeten en heel de reutemeteut... En uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer.
Ook een optie is betadine: laat de smid al het slechte weefsel wegsnijden (tot bloedens toe het liefst) en gebruik dan minstens 5 maal per dag betadine op de straal. Daarnaast zorgen dat je paard altijd DROOG staat, liefst op een droge wei! Erg arbeidsintensief en ook een duur grapje, maar werkt wel.

Ik hou het dus bij waterstofperoxide. Voeten uitkrabben en uitwassen (evt. met betadineshampoo), helemaal laten drogen (dus stappen op de harde weg oid) en daarna waterstofperoxide erop met een spuitje. Watjes met waterstofperoxide in de stralen kan ook, blijft alleen niet bij elk paard even goed zitten.
(Waterstofperoxide is dun vloeibaar, net als water, en gaat bruisen als je het gebruikt. Beetje zuinigheid is wel aan te raden, zodat het spul zo min mogelijk op de zool terechtkomt. Zool uitdrogen is bij rotstraal niet nodig....)