Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Esperanza schreef:Dan de nagel ombuigen en niet afknippen, dan zit ie wel vast hoor!
Esperanza schreef:Je kan je niet vernagelen als je het oude gat van de hoefsmid volgt. En dat merk je heel makkelijk als je daarin zit. Dan tik je de nagel er met een paar lichte tikjes zo in. Afknippen, ombuigen en klaar! Die ombuiging tik je gewoon weer glad op de hoefwand. Daar kan het paard zich niet aan verwonden.
En mijn eerste 'eigen nagel heb ik gelagen onder toezicht van mijn hoefsmid. Die vind het wel leuk dat ik zoveel interesse daarin heb. Ik weet wel op welke hoogte hij er uit moet komen, dat is niet zo moeilijk hoor. En als ik me vernagel? Wat als de hoefsmid zich vernageld? Het effect is hetzelfde. (Maar het is gelukkig nog nooit gebeurd hoor!)
@Amaris: voor wie heb ik een excuus nodig dan?
Wilawander schreef:Esperanza schreef:Je kan je niet vernagelen als je het oude gat van de hoefsmid volgt. En dat merk je heel makkelijk als je daarin zit. Dan tik je de nagel er met een paar lichte tikjes zo in. Afknippen, ombuigen en klaar! Die ombuiging tik je gewoon weer glad op de hoefwand. Daar kan het paard zich niet aan verwonden.
En mijn eerste 'eigen nagel heb ik gelagen onder toezicht van mijn hoefsmid. Die vind het wel leuk dat ik zoveel interesse daarin heb. Ik weet wel op welke hoogte hij er uit moet komen, dat is niet zo moeilijk hoor. En als ik me vernagel? Wat als de hoefsmid zich vernageld? Het effect is hetzelfde. (Maar het is gelukkig nog nooit gebeurd hoor!)
@Amaris: voor wie heb ik een excuus nodig dan?
Niet vernagelen via het oude gat? Dan heb je werkelijk vaak geluk. Dit is iets wat iemand jaren voor moet oefenen. Ik kan zoiets niet begrijpen dat mensen dat zelf gaan doen. je kan er zo vreselijk veel mee vernielen.
jessie84 schreef:Het is gedaan hoor.Ik heb het niet zelf gedaan maar iemand die het al meer gedaan heeft.Ik heb nog wel zo n speciale tang gehaald om de nagel om tebuigen.Die was niet zo duur en die komt nog wel eens van pas.Nu zit het net zo dan als de smid het doet.Wel in het oude gat geslagen hoor.
jessie84 schreef:Mijn paard is hoefbevangen geweest haar voorhoeven zijn heel moeilijk tebeslaan daar zou ik het denk ik niet zo snel bij doen .Maar het was achter en daar is niets mee aan de hand.Maar het ijzer zat er nog wel onder hoor het zat nog met 4 nagels vast maar ik was toch bang dat het eraf ging en dan had ik wel naar de smid gemoeten.
Armaris schreef:Tiens,mensen dat de hoef zelf bijhouden worden gewoon uitgescholden maar 'gekken' die zich wagen aan nagels inslaan(wat in de opleiding wordt gegegeven die 3(!!!!!!)jaar duurt)en zo de hele hoef naar de ***** (want je kan niet voorkomen dat je paard zijn hoef plots neerzet)wordt wel toegestaan!
Moeder,in wat voor wereld leven wij