zelf nagels er inslaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Junior2019

zelf nagels er inslaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 20:34

Bij mijn paard zit het achterijzer los maar over 2 weken moet ik pas naar de smid.Heeft iemand wel eens een nagel er zelf ingeslagen en hoe deed je dat.
Weet iemand ook waar je zelf gereedschap kan kopen .Het lijkt me nl weleens handig zo n tang waar je de nagels mee ombuigd.
Of misschien is er iemand die er 1 heeft liggen en niet meer gebruikt.

Yell

Re: zelf nagels er inslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:35

Dat lijkt me zeer onverstandig als je er geen kennis van hebt. Je kunt er heel wat mee vernielen!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:35

Dat zou ik er never nooit niet op wagen. Gewoon even langs de smid gaan/de smid langs laten komen en het ijzer vast laten zetten.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 20:40

Ik twijfel zelf ook heel erg maar ik zou het dan wel in het zelfde gat doen.Langs de smid gaan kan natuurlijk ook maar dat is bijna een uur met de trailer.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:55

in het zelfde gat?? Hoe wil je dat doen? Die is ruim geworden. En de kans dat het mis gaat is niet klein.

Haal het ijzer eraf en wacht geduldig op je smid of zoek een smid in de buurt die hem weer vast wil zetten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:33

Het is niet makkelijk hoor!!!!
Ik ben nu een jaar met mijn opleiding bezig en kan nu eindelijk zeggen dat ik zelf een ijzer onder mijn eigen pony durf te slaan (maar andermans paarden begin ik nog niet aan zonder begeleiding van mijn leraar of stage begeleider).

In het zelfde gat is wel wat makkelijker, maar dat komt niet mooi stevig te zitten. Ik zou toch even een smid vragen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:55

Idd, gewoon even langs een smid gaan. Er zit er toch wel een dichterbij dan je eigen smid?
Je kunt heel wat vernielen als je zelf gaat aanklooien.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 00:14

Nou, ik doe het ook altijd zelf hoor. Gewoon in het oude gat van de smit. Das makkelijk hoor, gewoon voorzichtig het gaatje volgen. Dan de nagel ombuigen en niet afknippen, dan zit ie wel vast hoor! Maar dan moet je wel oppassen voor je handen.

Ik sla zelf ook nieuwe gaten als het moet. Je moet wel evne weten hoeom de nagel er in moet. Er zit een platten kant aan die er voor zorgt dat de nagel naar buiten gaat zeg maar.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 00:17

Esperanza schreef:
Dan de nagel ombuigen en niet afknippen, dan zit ie wel vast hoor!

Dit meen je niet Lips are sealed

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 00:22

Wat dan? Ik knip er meestal wel een stukje af, maar zo glad als de hoefsmid krijg ik het niet hoor. Zit het ook lekker vast....

Niet goed? Ik zorg wel dat het paard zich niet kan verwonden hoor...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 01:29

@Esperanza.Als je nou vernagelt?Als je geen kennis van de hoef hebt en geen opleiding hebt gevolgd(je moet immers weten in welke richting je nagelt).

Maar stel,je vernagelt,wat ga je als excuus zeggen?

Bovendien moet je altijd zo goed mogelijk afknippen,anders heb je kans dat je paard of een ander paard zich verwond

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 08:25

Het is gedaan hoor.Ik heb het niet zelf gedaan maar iemand die het al meer gedaan heeft.Ik heb nog wel zo n speciale tang gehaald om de nagel om tebuigen.Die was niet zo duur en die komt nog wel eens van pas.Nu zit het net zo dan als de smid het doet.Wel in het oude gat geslagen hoor.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 23:58

Je kan je niet vernagelen als je het oude gat van de hoefsmid volgt. En dat merk je heel makkelijk als je daarin zit. Dan tik je de nagel er met een paar lichte tikjes zo in. Afknippen, ombuigen en klaar! Die ombuiging tik je gewoon weer glad op de hoefwand. Daar kan het paard zich niet aan verwonden.

En mijn eerste 'eigen nagel heb ik gelagen onder toezicht van mijn hoefsmid. Die vind het wel leuk dat ik zoveel interesse daarin heb. Ik weet wel op welke hoogte hij er uit moet komen, dat is niet zo moeilijk hoor. En als ik me vernagel? Wat als de hoefsmid zich vernageld? Het effect is hetzelfde. (Maar het is gelukkig nog nooit gebeurd hoor!)

@Amaris: voor wie heb ik een excuus nodig dan?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 15:39

Esperanza schreef:
Je kan je niet vernagelen als je het oude gat van de hoefsmid volgt. En dat merk je heel makkelijk als je daarin zit. Dan tik je de nagel er met een paar lichte tikjes zo in. Afknippen, ombuigen en klaar! Die ombuiging tik je gewoon weer glad op de hoefwand. Daar kan het paard zich niet aan verwonden.

En mijn eerste 'eigen nagel heb ik gelagen onder toezicht van mijn hoefsmid. Die vind het wel leuk dat ik zoveel interesse daarin heb. Ik weet wel op welke hoogte hij er uit moet komen, dat is niet zo moeilijk hoor. En als ik me vernagel? Wat als de hoefsmid zich vernageld? Het effect is hetzelfde. (Maar het is gelukkig nog nooit gebeurd hoor!)

Niet vernagelen via het oude gat? Dan heb je werkelijk vaak geluk. Dit is iets wat iemand jaren voor moet oefenen. Ik kan zoiets niet begrijpen dat mensen dat zelf gaan doen. je kan er zo vreselijk veel mee vernielen.

ChatelaineJarig

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 17:13

Wij hebben dat wel geleerd op school los ijzer er onder vandaan halen en als die los zit weer vast maken.Weet hoe en wat maar zal het nog niet zelf snel doen alleen als het echt nodig zou zijn misschien

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:45

Wilawander schreef:
Esperanza schreef:

Niet vernagelen via het oude gat? Dan heb je werkelijk vaak geluk. Dit is iets wat iemand jaren voor moet oefenen. Ik kan zoiets niet begrijpen dat mensen dat zelf gaan doen. je kan er zo vreselijk veel mee vernielen.

Gelijk heb je!
Stel,je wilt perse een nagel er weer in slaan,wat als je paard opeens zijn been op de grond duwt?Dan kan die nagel heel erg verkeerd gaan zitten!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:41

jessie84 schreef:
Het is gedaan hoor.Ik heb het niet zelf gedaan maar iemand die het al meer gedaan heeft.Ik heb nog wel zo n speciale tang gehaald om de nagel om tebuigen.Die was niet zo duur en die komt nog wel eens van pas.Nu zit het net zo dan als de smid het doet.Wel in het oude gat geslagen hoor.

ach ja, dat is ook zo waarom zouden we nog met onze paarden naar een dure hoefsmid gaan als het door een hobby'er gedaan kan worden Clown

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:49

hahaha, ik zou het niet durven hoor!! Vind het knippen van de nageltjes van mijn konijn al eng Vork

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 13:18

Riemke zelf durfde ik het ook niet hoor maar als je de nagel de goede kant op houd dan volgd hij z n weg vanzelf naar buiten.
Yvonniej dit is echt geen vervanger van de hoefsmid hoor maar ik ga naar een speciale hoefsmid wat bijna een uur rijden is met de trailer en dat is dit een goede oplossing

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:33

wat ik dan niet snap is..
Je gaat naar een speciale hoefsmid zeg je, dat zal wel niet voor niks zijn.. En dan ga je nog zelf lopen prutsen aan de hoeven? Ben iig blij dat het goed gegaan is.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 13:52

Mijn paard is hoefbevangen geweest haar voorhoeven zijn heel moeilijk tebeslaan daar zou ik het denk ik niet zo snel bij doen .Maar het was achter en daar is niets mee aan de hand.Maar het ijzer zat er nog wel onder hoor het zat nog met 4 nagels vast maar ik was toch bang dat het eraf ging en dan had ik wel naar de smid gemoeten.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:47

jessie84 schreef:
Mijn paard is hoefbevangen geweest haar voorhoeven zijn heel moeilijk tebeslaan daar zou ik het denk ik niet zo snel bij doen .Maar het was achter en daar is niets mee aan de hand.Maar het ijzer zat er nog wel onder hoor het zat nog met 4 nagels vast maar ik was toch bang dat het eraf ging en dan had ik wel naar de smid gemoeten.

Voor mij geld dit net zo. Het is het kleine herstelwerk waar ik me aan waag. De rest laat ik graag aan de hoesmid over. Mijn pony heeft hele knappe voetjes dus daar durf ik het wel aan.

Je kan het beter het ijzer weer vastslaan of er afhalen voordat het er af breekt en je hoefwand meeneemt... Dat heb ik ook wel eens gehad en dan kan de hoefsmid er ook niets meer van maken.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:18

Tiens,mensen dat de hoef zelf bijhouden worden gewoon uitgescholden maar 'gekken' die zich wagen aan nagels inslaan(wat in de opleiding wordt gegegeven die 3(!!!!!!)jaar duurt)en zo de hele hoef naar de ***** (want je kan niet voorkomen dat je paard zijn hoef plots neerzet)wordt wel toegestaan!

Moeder,in wat voor wereld leven wij

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 00:09

Armaris schreef:
Tiens,mensen dat de hoef zelf bijhouden worden gewoon uitgescholden maar 'gekken' die zich wagen aan nagels inslaan(wat in de opleiding wordt gegegeven die 3(!!!!!!)jaar duurt)en zo de hele hoef naar de ***** (want je kan niet voorkomen dat je paard zijn hoef plots neerzet)wordt wel toegestaan!

Moeder,in wat voor wereld leven wij

door wie word dit goedgekeurd?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 00:12

ik weet niet of het hier mag,maar anders moet ik weer een nieuw topic openen, mijn paard is een ijzer kwijt nu zit er nog 1 nagel in, kan je die er wel zelf uithalen of beter laten zitten tot de smid komt.( ik zou hem er nooit zelf terug onder slaan zou het niet durven en laat ik aan vaklui over )