is deze slijtage normaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sannaa

is deze slijtage normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 18:15

Ik heb een tekeningetje bijgevoegd van hoe de hoeven van mijn (overleden) paardje eruit zagen. Het gaat om de voorhoeven. Blijkbaar heeft zij haar achterbenen willen ontlasten en daardoor op de voorkant van haar hoeven meer slijtage ontwikkeld. Of dit is een fabeltje, dat weet ik niet, dat heb ik zelf zo gedacht eigenlijk. Ook de dierenarts zei zoiets bij de keuring. Alleen vandaag zag ik het ook bij een ander paardje en dacht misschien heeft die ook wel wat aan de achterbenen of zou het toch wel normaal zijn. De hoefsmit komt bij dit paardje heel weinig, hoeven zien er prima uit, behalve dat ze dus niet rond groeien maar aan de voorkant (alleen voorkant hoor) dus plat door het lopen. Slijtage dus alles wat bij de eerste tekening voor de lijn zit. Dus hoeven slijten recht af van voren. graag jullie mening.

Afbeelding

LisaB

Re: is deze slijtage normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 20:39

Ik denk dat ie gewoon zijn hoeven niet goed optilt. Een pony bij ons op stal heeft het namlijk ook, de smit vijlt ze weer rond, maar zij slijt ze weer recht af. kunt het ook zien tijdens het lopen

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:54

Mijn pony doet dat ook, maar alleen in stap. Ik weet niet waarom, ze heeft het altijd al gedaan, ik heb haar gekregen als 3-jarige en aan het zadel ligt het niet want ik heb al een aantal verschillende zadels gehad.. En lui is ze ook niet volgens mij, want ze loopt wel altijd vlot door..

smano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:26

hij loopt gewoon te sloffen dit kan komen door luiheid of slapheid.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:27

Klopt dit zijn gewoon hoefjes van een paardje dat sloft. Ga maar eens op de gemiddelde manege kijken. Voor de smid is dit makkelijk op te lossen, gewoon de hoekjes er af vijlen en schoon is uw kunstgebit.

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 19:28

ok dan, weet ik weer genoeg hihi.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:18

Het is normale slijtage, helemaal geen reden om je druk te maken. Wanneer je zelf dit zo gevijld had, had je paard nog makkelijker z'n voet kunnen afwikkelen.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:20

bij die van mij slijten ze ook ongeveer zo af hoor.
Als staat ze wel regelmatig te kappen in haar stal wat natuurlijk ook meewerkt voor het slijten.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:11

deschels schreef:
Als staat ze wel regelmatig te kappen in haar stal wat natuurlijk ook meewerkt voor het slijten.

Vast uit verveling. Met dit weer zou elk paard toch lekker in de wei moeten kunnen zijn.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:29

opala schreef:
deschels schreef:

Vast uit verveling. Met dit weer zou elk paard toch lekker in de wei moeten kunnen zijn.

mijn paard staat de hele dag in de wei maar is nogal ongeduldig als er gevoerd word of als haar buurman uit de stal wordt gehaald, dus niet meteen je oordeel klaar hebben...