Veelste snel slijten!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Krips

Berichten: 2951
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Randstad

Veelste snel slijten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 12:33

Hoi!

Aangezien ik elke dag rijdt, en dan ook nog eens 3 keer naar buiten. Bijna alleen op het asvalt, want er is niks anders! En dan zet ik haar ook nog eens 1x per week ongeveer voor de kar. Kortom, mijn ijzers staan onder volle druk. Dus wat gebeurt er, die slijten als een gek! We zijn nu ongeveer op de helft van de tijd dat ze eronder zouden zitten, maar ze zijn al splinterdun. Ook heeft ze achter één kop van een nagel afgesleten waardoor het ijzer dus niet meer vast zit.

Nou komt van de week de hoefsmid weer. Ik had al zitten denken aan 2mm dikkere ijzers, en de hoefsmid zelf zei ook iets over dikkere ijzers.

Iemand die mij meer kan vertellen over ijzers voor rij-freaks

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Veelste snel slijten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:44

Dikkere ijzers, of misschien puntjes er in.
Vaak doen ze puntjes als een paard draaid met zijn benen waardoor 1 zijkant extra afslijt, maar het word ook nog wel eens gedaan als ze helemaal verdwijnen.

manonutjuh

Berichten: 3024
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Veelste snel slijten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:03

Hoefschoenen eens proberen, schijnen 500 to 1500 km mee te gaan en is dan eenvoudig nieuwe zool in te zetten. Of kunstof ijzers, maar weet niet of dat minder slijt.

Anoniem

Re: Veelste snel slijten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:05

VSW --> BEH.

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Re: Veelste snel slijten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:25

Dennis schreef:
Dikkere ijzers, of misschien puntjes er in.
Vaak doen ze puntjes als een paard draaid met zijn benen waardoor 1 zijkant extra afslijt, maar het word ook nog wel eens gedaan als ze helemaal verdwijnen.


Widia(R) puntjes bedoel je. Ik weet niet zeker of je het zo schrijft.
Die worden afgeraden omdat het niet goed voor de pezen zou zijn.

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Re: Veelste snel slijten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:13

Dikkere ijzers zijn inderdaad niet zo hele erg goed voor de pezen.
Zijn hoefschoenen geen optie?

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Veelste snel slijten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:54

Minder buiten rijden?
En de ijzers wat rust geven?
Als de ijzers zo snel slijten lijkt me het ook niet zo goed voor het paard? Haha!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Re: Veelste snel slijten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 09:40

Proberen meer bermen mee te pikken. Lijkt me stug dat je midden in de stad rijd.

Hedwigb

Berichten: 234
Geregistreerd: 09-07-05

Re: Veelste snel slijten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:22

ja, ik weet niet hoevaak je hoefsmid nu komt? Ik rijd ook vrij veel over de weg, maar zolang je in het gras kan wanneer het kan.. duurt de vervanging meestal toch nog wel even..

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Veelste snel slijten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:22

Zet haar gewoon op dikke ijzers, als de ijzers zo snel slijten als jij zegt dan kan dat echt geen kwaad hoor. Je zou ook widiapuntjes kunnen overwegen, maar dat zou ik even overleggen met je smid. Haffies hebben nogal eens de neiging om met hun achterbenen een beetje te draaien tijdens het lopen. Als je er dan Widia puntjes in laat zetten dan kan dat problemen geven omdat de hoef dan niet meer goed kan draaien en datis dus wel een grote belasting voor de benen.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Veelste snel slijten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:01

Verdiep je eens in ijzerloos mennen. Er zijn al best veel mensen die dit doen, al dan niet met ondersteuning van hoefschoenen.

Krips

Berichten: 2951
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Randstad

Re: Veelste snel slijten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 11:51

Hoefschoenen heb ik zo een slechte verhalen over gehoort dat ik het echt niet doe. En mennen kan bij ons alleen maar op het asfalt. En minder buitenrijden... Mijn paard heeft nu een lekkere conditie en is super gelukkig... Waarom zou ik minder gaan buitenrijden? En ik hoor idd wel vaak dat dikkere ijzers slecht zijn voor de pezen... Maar niet als ze niet lang dik blijven??

THHIRZA

Berichten: 1505
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Nieuw-beijerland

Re: Veelste snel slijten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:53

- afspuiten--> in vetten

- hoefschoenen
- biotine door het voer

Krips

Berichten: 2951
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Randstad

Re: Veelste snel slijten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 22:00

Dan slijten de ijzers toch niet minder snel?

Sies

Berichten: 3257
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Overasselt

Re: Veelste snel slijten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:03

ik heb het zelfde gehad en met widea puntjes in de binnen en buitentak was er bij mij een hoop opgelost. Mij paard ging er niet minder om lopen!

smidjedavey
Berichten: 4
Geregistreerd: 10-07-06
Woonplaats: regio voorne putten

Re: Veelste snel slijten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:47

widia 2 in de teen en 1 op de buiten kant vooral op de achter ijzers en laat de smid ook naar de stand van de voeten kijken wil ook wel eens schelen over ijzers kan ik je ook meer over vertellen je heb 8 mm 10 mm en 12 mm ijzers maar ik weet niet wat voor paard je heb te dik dan ook tezwaar worden als je widia puntjes neem dan moet je wel uit kijken het kan zijn dat je paard wat gaat glijden.
groetjes hoefsmid davey de vries

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Veelste snel slijten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:30

Of je no 8 mm of 10 mm ijzers hebt maakt echt niets uit voor de pezen hoor.
Toen ik veel op straat reed had ik ook zware rijpaardijzers eronder, niks geen last mee gehad.
Ik kon evengoed nog 6 weken op straat rijden voordat ze zoo dun waren dat ze konden breken.
Nu rijd ik veel buiten en op zand, ik doe nu veel langer met de ijzers.

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Re: Veelste snel slijten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 00:44

Onze tuiger, die ook nog een draai beweging maakt met zijn achter benen, was in 3 weken door haar ijzers heen. Met widia puntjes loopt ze prima en kan wel 8 weken met haar ijzers doen. Knipoog kost trouwens 10 euro extra voor 4 ijzers.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Veelste snel slijten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 07:59

Je kan ook hoefschoenen over de ijzers heen aantrekken Clown

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Veelste snel slijten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:36

Ik hoor veel postitieve geluiden over kunststof ijzers. Ook dat ze minder snel slijten!

Heb er zelf helaas nog geen ervaring mee, ik moet het er nog eens over gaan hebben met de smid.

Kijk eens op www.kunststofbeslag.tk , hierop staat veel info over kunststofbeslag. Het is een site van iemand die er veel ervaring mee heeft. Tevens is het een dame, wiens mening ik zeer respecteer Bloos
Misschien heb je er wat aan.

Mendi

Berichten: 2293
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Veelste snel slijten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 10:00

In overleg met je hoefsmid dikkere ijzers nemen. Wideapuntjes ben ik niet zo´n fan van, dat schijnt toch heel remmend te werken op het zgn. "doorglijden" van de hoeven op het asfalt, dus geeft meer belasting aan de pezen.
En wat al gezegd is: zoek toch wat meer de bermen op.

tamary

Berichten: 29319
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Veelste snel slijten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 10:10

Arabesk schreef:
Je kan ook hoefschoenen over de ijzers heen aantrekken Clown


Alleen ter bescherming op transport, je mag er niet mee rijden.

Volgens mij zijn wideapuntjes trouwens voor extra grip en niet voor te snel slijten. Volgens mij moet je daarvoor een randje borium op het ijzer laten zetten?

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Veelste snel slijten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 15:50

Ijzers eraf,hoefwand zelfde hoogte als zool,steunsels wegsnijden tot zoolhoogte,hielen even hoog als de straal en dan is het probleem opgelost Haha!

Barvrouwke
Berichten: 3707
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Veelste snel slijten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:17

Wij rijden gemiddeld 4x per week over de weg met de spannen, en de ijzers liggen er na 5 weken echt onderuit. Na overleg met de smid toch besloten om geen wideapunten te laten zetten, omdat die punten een stuttende werking hebben. Een paard schuift iets op de ijzers, wat door die puntjes geblokkerd wordt, en de klap dus op de gewrichten doorslaat. Niet echt best voor je paard dus.

Over kunststof ijzers wordt gezegt, dat deze bij warm weer tezacht worden en daardoor extreem snel slijten. Dat kan je deze zomer dus wel vergeten. misschien een winteroplossing. Tevens moeten ze hier de eerste paar weken aan wennen omdat kunststof minder schuift. Hierdoor kunnen de ijzers met 3 weken totaal weggesleten zijn. Het paard moet er dus aan wennen. Ze geven dan ook het advies, om als tussenstap tussen ijzer en kunststof het paard enkele weken blootvoets te laten lopen.

Biotine.. er is laatst een onderzoek geweest in amerika, waar groepen van 10 paarden onder dezelfde omstandigheden hielden. per 2 kregen ze een bepaalde hoeveelheid biotine. Nu bleek dat degene die de meeste biotine kregen het minste hoefgroei hadden! Dit is zeker niet de bedoeling als je vaak opnieuw moet beslaan. De hele wand gaat kapot als je zo dicht onder elkaar moet gaan nagelen.

Dan heb je nog van die opzetijzers, ik had laatst ergens gelezen dat door de kracht waarmee het been zich naar voren verplaatst, in combinatie met dat opzetijzer, tot krachten kon leiden van 100 kg per pas per been! Moet je nagaan wat dat voor de gewrichten/pezen en spieren gaat betekenen.

De beste oplossing is denk ik wanneer je geen hoefschoenen wilt, dikke ijzers eronder laten zetten en zorgen dat de hoeven soepel blijven, zeker met dit weer. Elke dag/naar eigen inzicht een uur in een natte paddock doet al wonderen.

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Veelste snel slijten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:45

Laat hem gewoon wat vaker beslaan! Knipoog