artrose het einde??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

artrose het einde??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 17:25

vrijdag ben ik met mijn paard naar de kliniek geweest omdat hij sinds vorige week niet helemaal rad liep met zijn rechterachterbeen. er is een thermografie, rontgenfoto en echo gemaakt van z'n kogel en hier kwam uit dat hij artrose had. volgens de dierenarts zaten er wat kleine gaatjes en er zat een klein stukje bot wat er niet hoorde. er zat een klein beetje zwelling in de kogel.
m'n paard staat nu 10 dagen op een apart stukje wei met drukverband om en hij krijgt metacam tegen ontsteking/pijn en nog een supplement (soort primeval gelanaat) om het proces te ondersteunen. ik moet elke dag 10-20 min. met hem over het harde stappen.

ik ben eigenlijk helemaal vergeten te vragen hoe het nu verder moet. dinsdag komt de dierenarts om het verband te verwisselen dus dan kan ik het ook vragen maar ik zit me nu al helemaal gek te maken met het idee dat er niets meer met hem gedaan kan worden en dat hij misschien ingeslapen moet worden. Huilen

- is het met artrose (met botwoekering) zo dat het paard al bij voorbaat
afgeschreven is of heb je ook nog kans dat het nog jaren goed kan gaan??
- is er bij artrose altijd botwoekering??
- hoe zit het eigenlijk met ijzers en artrose?? beter om ze eronder te laten
ze te verwijderen i.v.m. de klappen??
- zijn er nog dingen waar je extra rekening mee moet houden??

opala

Re: artrose het einde??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 00:05

Tieme schreef:
- is het met artrose (met botwoekering) zo dat het paard al bij voorbaat
afgeschreven is of heb je ook nog kans dat het nog jaren goed kan gaan??
dat hangt af van hoeveel last je paard ervan heeft, loopt het onbelast ernstig kreupel of niet

- is er bij artrose altijd botwoekering??
nee er wordt al gesproken over artrose wanneer het gewrichtssmeer al niet voldoende is

daar zijn de meningen over verdeeld. persoonlijk denk ik dat elke extra belasting van de voet er een teveel is. ik zou gaan voor het heel regelmatig bekappen, dus zonder beslag

mijn paard had een hele lichte vorm van artrose (gewrichtssmeer) en kreeg de leefregels dat ze goed bekapt moest worden, geen overgewicht mocht hebben en beweging moest krijgen. Wanneer mogelijk zet je paard 24 u op de wei met schuilstal, laat het regelmatig en goed bekappen en gebruik je paard wannneer het toelaat alleen nog recreatief. De toenmalig behandelend paardenarts meldde mij ook dat elk supplement speciaal voor artrose weggegooid geld was

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 07:26

Mijn paard heeft al 5 jaar artrose in de kogels van de voorbenen ( mn linksvoor)
Hij staat op beslag met zooltjes ( vanwege een peesblessure) dus of dit invloed heeft weet ik niet.
Wel krijgt hij Joint Supplement van de DA waarin glucosamine zit tbv het gewrichtssmeer.
Hier loopt hij heel erg goed op. Hij krijgt dit supplement elke dag en doet het goed, is niet meer onregelmatig.

Artrose is zeker niet het einde, met goed beslag of bekappen en een beetje hulp van supplementen kun je een eind komen.
Ik start mijn paard niet meer, de oefeningen zijn te belastend.

Vele stukken rechtuit ( buitenritten/endurance) zijn goed voor ze en veel beweging geven. Inpaddock of weiland. Paarden met Artrose moeten blijven bewegen.

Xeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:22

Bij mij op stal staan ook paarden met artrose, zij gebruiken glucosamine van de Groene Os, ze zijn veel minder stijf en lopen veel beter. Misschien ook iets voor jou??

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:25

Een meisje bij mij op stal heeft een paard waarmee ze in het L sprong, maar die was dus ook telkens kreupel, en bleek artrose te zijn. Ze mag hem nu om de dag rijden, hij krijg glucosamine, paard loopt rad en ze rijdt nu dressuurwedstrijden met hem (ze heeft altijd alleen gesprongen) Dat paard is trouwens een jaar of 14.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:23

Bij mijn Fjord is op achtjarige leeftijd beginnende artrose en een afwijking in het sesambeentje rechtsvoor (2tje) vastgesteld.

Tieme schreef:

De diagnose is destijds in Utrecht gesteld, daar hebben ze hem toen voor op ijzers met werk en teer gezet (gesloten leren zooltje met daaronder vlasdraden gedrenkt in teer). Al vrij snel heb ik het gesloten zooltje vervangen door een leren rand alleen onder het ijzer omdat er zich onder zo'n zooltje heel wat troep ophoopt. Het leer werkt als een schokbreker en doordat de zool open is, kan ik de hoeven goed schoonhouden. Of je paard zich beter houdt met of zonder ijzers, hangt heel erg van de kwaliteit van zijn hoeven af. Mocht je voor ijzers kiezen, dan zou er iig iets van een zooltje/randje onder moeten om de klappen op te vangen.

Tieme schreef:

Een paard met artrose moet (gedoseerd) kunnen blijven bewegen, dus zo veel mogelijk weidegang/paddock en zo min mogelijk stilstaan op stal. Als hij kan wandelen (aan de hand of onder de man) zonder dat hij de indruk maakt pijn te hebben, is ook dat heel goed.

Probeer iig situaties te vermijden waarin er een plotselinge zware belasting kan optreden. Een plotselinge "klap" kan heel pijnlijk zijn voor je paard en kan bovendien extra irritatie veroorzaken in het aangetaste gebied waardoor de kreupelheid erger wordt (óf opeens zichtbaar wordt). Denk hierbij aan springen, draven op het harde óf juist in een te zware bak. Ook zijn scherpe bochten, kleine voltes (longeren!!), en zijgangen uit den boze omdat de benen hierdoor zwaar en onregelmatig belast worden. Veel rechte stukken en flauwe bochten dus.

Mocht hij goed genoeg zijn om een beetje recreatief mee te rijden, zou je de vuistregel aan kunnen houden: 15 minuten instappen, 15 minuten uitstappen. Door lang in te stappen geef je het lichaam van je paard de gelegenheid om wat meer gewrichtssmeer aan te maken. Hierdoor zal hij soepeler kunnen bewegen in draf.

Over supplementen... ik heb ze een jaar lang geprobeerd, maar had niet het idee dat ze bij hem hielpen Nu heeft hij natuurlijk behalve artrose ook dat sesambeentje, dus dat kan ermee te maken hebben gehad.

Verder kan ik zeggen dat artrose absoluut niet het einde hoeft te zijn Ach gut Mijn Fjord is inmiddels 14 jaar en loopt nog steeds rad, we zijn dus ruim 6 jaar verder! Het is wel zo dat hij weinig tot niet belast wordt: hij staat meestal op het land en rijden doen we zelden. Het enige waaraan mensen die hem niet kennen nog kunnen merken dat hij eigenlijk "niet goed" is, is dat hij om het minste of geringste (ijzer verloren of zich verstappen) een maand kreupel kan zijn. (de befaamde plotselinge belasting of "klap") Zolang ik dit soort situaties succesvol vermijd (wat niet altijd lukt helaas), kan hij zomaar een jaar helemaal goed blijven.

Wel werk ik met hem los in de bak om hem soepel (en min of meer slank... poging toe althans Haha!) te houden. Omdat longeren dus te belastend voor hem is, heb ik hem geleerd om rondjes door de hele bak te lopen zonder lijn. Je moet er wat geduld voor hebben, maar het is te doen om je paard te leren de drie basisgangen te doen, tempo terug te nemen en te verruimen, en op commando van hand te veranderen.

Het voordeel van je paard op een afstand vrij laten lopen (dus zonder dat een longeerlijn of de vastgestelde grootte van de cirkel daar invloed op heeft), is dat je snel zijn toestand kan peilen. Omdat hij los loopt, zal hij vanzelf gaan lopen zoals op dat moment het prettigst voor hem is. Heeft hij dus een "slechte" dag of voelt hij zich juist lekker, dan zie je het meteen en kan je de oefeningen aanpassen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 22:13

bedankt allemaal voor de info. gisteren is de dierenarts geweest en heb ik om verdere uitleg gevraagd. het bleek allemaal wel mee te vallen. hij heeft dus een stukje bot (dit was de artrose) wat er niet hoord, maar dit zit gelukkig niet tussen de gewrichten. het zat aan de achterkant van de kogel. het blijkt dus dat mijn paard met zijn achterbenen strijkt. waarschijnlijk is hij een paar x goed met z'n kogels tegen elkaar geklapt waardoor er dus letsel in z'n kogel is ontstaan. hij heeft dus dat stukje botgroei maar daarnaast zaten er ook een aantal gaatjes in pees in de kogel. hier zat ook een beetje zwelling en door dit laatste loopt hij kreupel.
volgens de dierenarts komt alles weer goed en kan ik binnenkort gewoon weer met hem rijden. artrose was nog lang niet zo ver dat hij er binnenkort last van zou krijgen.