sluit laurierolie/zalf de hoef niet af?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_fjord

sluit laurierolie/zalf de hoef niet af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 17:41

omdat mijn paarden erg droge hoeven hebben, zet ik ze regelmatig in het water. nu hoorde ik dat laurierolie/zalf ook bevordelijk kan zijn. is dit zo? en sluit dit de hoef niet af zoals hoefvet?

Foogul

Re: sluit laurierolie/zalf de hoef niet af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:45

Laurierzalf (meest pure vorm kiezen, niet een zalf met laurier alleen als "bestanddeel"), masseer je in op de kroonranden. Doe dit zeg maar om de dag. Gebruik handschoenen, want het is sterk spul Haha!

Omdat je het alleen op het weke deel van de hoef smeert, daar waar het groeit, sluit je de hoef niet geheel af. Het is de bedoeling dat de hoef zo beter en mooier groeit. De kwaliteit van het hoorn verbetert. Aan een hoef die al slecht is, is geen zalf te strijken Vandaar dat veel hoefsmeden ook beweren dat invetten geen nut heeft.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:47

Inderdaad.

Mijn hoefsmid vind dat hoevenvet enkel is om mensen geld uit te laten geven. Met lauriervet sluit je de hoef amper af als je het enkel op de kroonrand smeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:58

Wat Foogul zegt Lachen !
Je mag de hoeven wel vetten, maar dan moet je ze van tevoren flink nat maken. Maar het nut? Tja, je kan de hoeven ook gewoon lekker afspuiten op 'droge' dagen.
Tis geen ramp, als de hoeven maar goed nat zijn. Maar in principe heeft het weinig effect.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:04

Nee idd, als je vet wilt gebruiken met laurier erin moet je de hoef minimaal 10 minuten in een emmer laten weken. Daarom gebruiken wij meestal hoefolie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:14

VSW --> BEH.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:05

dus als ik het goed begrijp is olie beter dan vet?