Kleigrond niet snel nat en blubberig?? Juist wel. Op kleigrond is het bijna onmogelijk om er het hele jaar paarden op te laten lopen omdat ze het als het nat is helemaal kapot lopen.
Kleigrond heeft verder niet zoveel invloed op de hoeven als sommigen hier beweren. Ik zit zelf op de kleigrond. Als het nat is...en dan bedoel ik echt nat...dan komen er dikke klonten aan de hoeven te zitten. Als je paard rolt dan is hij echt vies...moet je de klei er afkrabben als het droog is...ook van de hoeven. Vooral als een paard op ijzers loopt en de kleigrond is nat in de hoeven gaan zitten en later opgedroogd...dan krijg je het met een hoevenkrabber niet uit...wel met water en een borstel. Als het droog is zoals nu...dan is de kleigrond keihard. Dan is ht belangrijk dat de weide wel vlak is opgedroogd en niet in allemaal bobbels, want daar breken ze hun benen over (bij wijze van spreken). Dan zit er nooit rommel in de hoeven... Wij hebben een paddock met zand voor de natte periodes, omdat de weide anders kapot gelopen wordt en bobbelig opdroogt. Daardoor is onze weide mooi vlak. Wij hebben nog nooit problemen gehad met de hoeven door de klei...ook geen mokproblemen.
Wij wonen op een zandkop alleen de paarden staan precies op de klei. In de winter staan ze dus ook op een betonpad, en niet in het land want dan vertrappen ze alles. Met de hoeven doet het niks hoor, maar in de zomer wordt klei keihard dus misschien ontstaan er sneller scheuren, en in de winter is het kletsnat dus zouden de hoeven iets weker kunnen worden, maar dat dat gevaarlijk is lijkt me sterk. Het doet er eigenlijk niks mee dus.
bedankt voor jullie ervaringen. Had zelf al wel wat vermoedens over de hardheiden eventuele scheurtjes in de zomer en het kapot lopen van deweide in de winter,maar geen idee van eventuele consequenties. Valt dus wel mee zo te zien.
Van kleigrond krijgen paarden volgens mij wat grotere hoeven, zodat ze niet zo snel er doorheen zakken.
Gr Jeroen
Mijn ervaring met kleigrond is dat hoefijzers in de natte grond makkelijker verloren worden door de enorme zuigkracht van de vette klei. Maar dat hoeven groter worden is echt je reinste onzin.
Het is wel zo dat je in de zomer makkelijk een modderbadje kunt maken in kleigrond. In gewone grond zakt het water erg snel weg, maar klei-modder blijft langer staan. En zo kun je voorkomen dat de hoeven te droog worden. De natte klei gaat op de hoeven zitten, het water wordt opgenomen en de droge klei valt weer van de hoef af..