Ja inderdaad de post van Dewi geeft al een hoop duidelijkheid.
Buiten het feit dat er wel wat aan te doen is, is de vraag waardoor de spat is ontstaan ook geen onbelangrijke.
Vorig jaar is het bij mijn merrie geconstateerd. Ze was toen nog maar 6 jaar oud.
Ik heb mijn paard 2x behandeld met Tildren. Of dat nu de reden is waardoor ze weer goed loopt of de combinatie (zoals al geschreven in de topic "springen met een spatpaard" ik weet het niet.
Spat ontstaat als gevolg van een ontsteking(je) aan het botvlies. Dit kan komen door overbelasting (training, maar ook geen goede beenstand, rugprblemen en dergelijke.
Het gevolg van de ontsteking is dat de balans tussen botaanmaak en afbreuk verstoord is. Zoals Dewi al schreef heb je 2 soorten spat. Een vorm waarbij botafbreuk is en de vorm van botwoekering. Volgens mijn da is de laatste minder moeilijk behandelen omdat botten/schijven aan elkaar groeien (moet met Tildren ook gebeuren), waardoor de pijn sterk afneemt. Nou is het niet helemaal zo simpel want op het moment dat er een hevige woekering plaatsvindt (kun je zien aan de buitenkant) kan dit ook veel problemen geven.
Hoe erg is de spat bij Maroush?