hoefbevangen/ appelcidesiroop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janna134

hoefbevangen/ appelcidesiroop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 10:21

Mijn shetlandpony is hoefbevangen, nou zei mijn hoefsmid dat ik haar appelcidesiroop moest geven.
Weet iemand hier meer van en waar ik het eventueel kan halen?
Ook moet ik regelmatig met haar gaan wandelen, maar ze heeft zoveel pijn is dat dan niet een beetje zielig om met haar te gaan lopen.
Ze is speciaal bekapt en staat nog niet op ijzers.

Kyona

Re: hoefbevangen/ appelcidesiroop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 14:58

Kijk even op het forum, hier zijn meerdere topics over.
Bekappen is vaak veel beter dan ijzers, dan minder kans op hoefbeenkanteling.
Appelcider zou ik niet geven, want appels mogen ze bij hoefbevangenheid niet hebben. Beperkt het tot oud hooi totdat ze eroverheen is. Evt. stukje summerfit koek voor de vitaminen.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:59

Ik zou het even aan de dierenarts vragen.. Ze moet waarschijnlijk ook afvallen, vandaar het wandelen. Normaalgesproken geeft de dierenarts ontstekingsremmers en pijnstillers, zodat je na een paar dagen rustig kan gaan wandelen. En gewoon oud hooi en wortels voeren (als het hooi erg stoffig is, even natmaken) veel sterkte..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:27

geen wortels en appels bij hoefbevangenheid

Iejoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 09:03

Hoi,

Is het niet appelciderazijn? Dit heeft een positieve invloed op de darmflora, die bij hoefbevangenheid ws ook verstoord is. Dit wordt vaker aangeraden. Je kunt dit op verschillende plaatsen halen w.s gewoon bij de grote supermarkt of iig bij een reformhuis.

Gr. Pien

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 21:26

Is de fructose eruit verwijderd Pien? Ik heb toevallig pas via Bokt gelezen dat dat absoluut niet mag bij hoefbevangen paarden..?

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 10:28

lopen is niet zielig in het geval van bevangenheid. tuurlijk doet het pijn en je moet het paard, in dit geval de pony, niet dwingen om te lopen. Maar je moet het lopen wel stimuleren om het hoefmechanisme op gang te houden. Dit verbeterd de genezing.

zet je pony op hooi en water en geen hem enkel 2 a 3 winterwortels (kan geen kwaad in deze hoeveelheid) voor de afleiding. absoluut niet in het gras en appels!! en het liefst op een natte bodem.

je kunt eventueel iets van homeopathische middelen gebruiken, bleekselderij schijnt ook goed te werken, en je hebt ook verschillende zalfjes en druppels die je kunt geven.

Als je meer info wilt pd me gerust. Wij hebben een pony die zeer ernstig bevangen is geweest (meer dan 3 maanden de ergste syptomen en onder medicijnen heeft gestaan) en er erg gevoelig voor is.