Telgang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KarinD

Telgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 05:22

Wij willen een welsh A merrieveulentje kopen.
Zij kan echter maar een paar passen draven en gaat dan over in telgang. Ook in stap telgangt ze.

Ik heb mijn dierfysio gevraagd en hij denkt (zonder haar gezien te hebben) dat de oorzaak in haar bekken zou kunnen zitten.
Volgens hem kan het dan wel weer goed komen.
Maar wat als het iets anders is?

Ze is erg levendig en speels.
Ze toont niet dat ze ergens pijn heeft.
Ze is nu twee maanden oud.

Ik zou graag willen weten of dit vaker voorkomt.
En zo ja of het schadelijk is.

Jamezy

Re: Telgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:52

KarinD schreef:
Ik heb mijn dierfysio gevraagd en hij denkt (zonder haar gezien te hebben) dat de oorzaak in haar bekken zou kunnen zitten.
Volgens hem kan het dan wel weer goed komen.
Maar wat als het iets anders is?

DA naar laten kijken of in ieder geval informeren?? Better safe than sorry...

Van paarden weet ik het niet, maar sommige oudere/dikkere honden lopen als het ware ook in telgang (steeds twee pootjes per kant verplaatsen tijdens het lopen), dus mogelijk heeft het inderdaad met het bekken te maken... Of het goed kan komen of goed komt; kan ik helaas geen uitspraak over doen...

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:55

Ik heb het nog nooit gezien, alleen bij paarden met ijslandsbloed. Maar het zou kunnen komen door de groei en onbalans. (Waarschijnlijk wat de dierfysio ook bedoeld).

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 22:25

Het kan verschillende oorzaken hebben. Natuurlijk aangeboren of een probleem (blokkade) in de rug. Het bekken is het probleem m.i. meestal niet.
Bij oudere honden die het gaan krijgen heeft het altijd met de rug te maken. Dikke honden is weer een ander verhaal, die kunnen gewoon vaak hun poten niet kwijt.
Als je twijfelt, moet je er eens door een deskundige naar laten kijken. Dan is de oorzaak waarschijnlijk gauw genoeg duidelijk en weet je of het te verhelpen is.

Saar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:36

Een veulentje van ons vorig jaar, was ziek, wou niet meer drinken/eten en ging ook in telgang lopen. Later die dag is hij waarschijnlijk overleden door een hersenvliesontsteking. Hier waren we te laat bij.

Missichien toch even een deskundige/DA naar laten kijken, beter voorkomen dan genezen;)

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 18:48

DA er naar laten kijken.
Of misschien is er wel niks aan de hand en heeft dit veulen gewoon zijn oerinstinct om te telgangen weer terug Tong uitsteken Knipoog

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 18:52

of het is gewoon een nare gewoonte Knipoog, ons springpaard doet het ook, maar daar is echt niks mis mee hoor! met zijn rug en bekken ook niet! hij doet het gewoon, en het gaat wel steeds beter, het is er ook wel uit te rijden.

Iejoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 08:57

Jonge honden in de groei zie je dit ook wel doen. Hoe dat bij jonge paarden is weet ik helaas niet, maar misschien is het vergelijkbaar. Doorgaans is het zoals eerder genoemd pijn, spanning in de rug. In dit geval zou dat dan met de groei te maken kunnen hebben?

Gr. Pien