Littekenweefsel oude peesblessure: kan dat warmer aanvoelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Littekenweefsel oude peesblessure: kan dat warmer aanvoelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 11:36

Mijn paard heeft eind maart een verdikking aan het voorbeen opgelopen, hij liep niet kreupel maar omdat ik me dr niet goed bij voelde heb ik het na laten kijken door de DA, na een echo bleek het een lichte onregelmatigheid aan de pees te zijn, zie topic: viewtopic.php?f=111&t=565012

Na 2 maanden stappen en op rust op het land ben ik eind mei terug gegaan voor een controlescan. Er zat toen nog een lichte verdikking, maar zeker voor 90% dunner. De DA was zeer content met het resultaat. Naar haar idee zou de laatste verdikking in een maand wel weg kunnen trekken, al zou het ook littekenweefsel kunnen zijn, dus ze gaf geen garanties. In ieder geval mocht in na een weekje of 2 rustig het rijden weer gaan opbouwen. En na een maand terug bellen om het te bespreken.

Aangezien ze later aangaf al na 3 weken op vakantie te gaan (gevolgd door mijn eigen vakantie) zou ik haar een week eerder terug bellen. Maar helaas kreeg ik haar toen niet te pakken. Inmiddels is het een maand geleden dat ik bij de dierenarts ben geweest en ben ik al weer een weekje of 3 aan het opbouwen. De verdikking is daarbij niet dunner geworden, die lijkt gewoon stabiel. Ik rij hem 3x per week, andere dagen stappen we aan de hand of heeft hij helemaal vrij (hij staat sinds begin mei al 24/7 op het land). Bij het rijden ben ik van een kwartier stappen opgebouwd naar minstens 30-45 minuten stappen. Daarbij pak ik er nu ook wat rondjes in draf bij, maar dat is dan hooguit een paar minuutjes draven. Ik rij ofwel op een groot springveld met een super vlakke agtenberg-bodem, of ik maak een buitenrit met lange rechte stukken waarbij ik goed op de bodem let. Ik spuit hem dagelijks af, en smeer traumeel.

Het gaat heel goed, maar gedurende de opbouw (en ook al tijdens de staprust) zat er af en toe en dagje tussen dat de verdikking warmer aanvoelde, om de volgende dag weer helemaal koel aan te voelen zodat je aan jezelf gaat twijfelen. Zo ook nu: de afgelopen 2 dagen vond ik de pees warmer aan voelen, maar zeker niet dikker. Uit voorzorg heb ik hem die dagen niet gereden. Is het normaal dat zo'n verdikking, dat waarschijnlijk littekenweefsel is, soms wat warmer aan voelt? Of moet ik me zorgen maken?

Armaris

Re: Littekenweefsel oude peesblessure: kan dat warmer aanvoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:30

Javayo schreef:
Mijn paard heeft eind maart een verdikking aan het voorbeen opgelopen, hij liep niet kreupel maar omdat ik me dr niet goed bij voelde heb ik het na laten kijken door de DA, na een echo bleek het een lichte onregelmatigheid aan de pees te zijn, zie topic: viewtopic.php?f=111&t=565012

Na 2 maanden stappen en op rust op het land ben ik eind mei terug gegaan voor een controlescan. Er zat toen nog een lichte verdikking, maar zeker voor 90% dunner. De DA was zeer content met het resultaat. Naar haar idee zou de laatste verdikking in een maand wel weg kunnen trekken, al zou het ook littekenweefsel kunnen zijn, dus ze gaf geen garanties. In ieder geval mocht in na een weekje of 2 rustig het rijden weer gaan opbouwen. En na een maand terug bellen om het te bespreken.

Aangezien ze later aangaf al na 3 weken op vakantie te gaan (gevolgd door mijn eigen vakantie) zou ik haar een week eerder terug bellen. Maar helaas kreeg ik haar toen niet te pakken. Inmiddels is het een maand geleden dat ik bij de dierenarts ben geweest en ben ik al weer een weekje of 3 aan het opbouwen. De verdikking is daarbij niet dunner geworden, die lijkt gewoon stabiel. Ik rij hem 3x per week, andere dagen stappen we aan de hand of heeft hij helemaal vrij (hij staat sinds begin mei al 24/7 op het land). Bij het rijden ben ik van een kwartier stappen opgebouwd naar minstens 30-45 minuten stappen. Daarbij pak ik er nu ook wat rondjes in draf bij, maar dat is dan hooguit een paar minuutjes draven. Ik rij ofwel op een groot springveld met een super vlakke agtenberg-bodem, of ik maak een buitenrit met lange rechte stukken waarbij ik goed op de bodem let. Ik spuit hem dagelijks af, en smeer traumeel.

Het gaat heel goed, maar gedurende de opbouw (en ook al tijdens de staprust) zat er af en toe en dagje tussen dat de verdikking warmer aanvoelde, om de volgende dag weer helemaal koel aan te voelen zodat je aan jezelf gaat twijfelen. Zo ook nu: de afgelopen 2 dagen vond ik de pees warmer aan voelen, maar zeker niet dikker. Uit voorzorg heb ik hem die dagen niet gereden. Is het normaal dat zo'n verdikking, dat waarschijnlijk littekenweefsel is, soms wat warmer aan voelt? Of moet ik me zorgen maken?

Bij ons is dat ook.
Fille heeft in september al een jaar zijn peesblessure.We mogen opbouwen maar binnenin is het 1grote chaos die nog moet herstellen.Dus we mogen enkel recreatief rijden.

Zijn pees is de ene dag warm en de andere niet.Vooral als de zon schijnt.
Ik maak me er niet druk om,als ik met hem rondjes stap is het vrijwel volledig afgekoelt op een paar stukken na.

Dus ik zou zeggen:zolang hij geen tekenen van onregelmatigheid vertoont zou ik me er niet zorgen om maken.

gietepiet

Re: Littekenweefsel oude peesblessure: kan dat warmer aanvoelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:33

(grr moet ik weer alles opnieuw typen bokt deed weer eens gek maar goed) Hallo Javayo, jouw paard herinner ik me nog wel, mijn paard had net zo'n blessure als de jouwe, bij de mijne heb ik twee maanden geleden een peesscan laten maken omdat ik vond dat de pees wel dunner was geworden maar al weken dezelfde dikte had, via de scan was niks bijzonders te zien en de dierenarts zei dat ik hem maar weer eens op mocht bouwen, eerst stappen wat ik al deed en daarna iedere dag steeds wat langer draven en zoveel mogelijk rechtuit en op den duur een galopje erbij en dit alles op een gelijke niet zware bodem. Ik ben nu dus zo'n twee maanden bezig en naar mijn idee houdt zijn pees het goed, ook bij mij voelt de pees zo af en toe wat warm aan, dit verschilt per dag, maar dikker is de pees niet geworden eerder dunner en mijn dierenarts zei dat als de pees niet dikker werd ik hem gewoon aan het werk mocht houden, wel krijgt hij iedere keer na het werken een coolpack om dit
werkt overigens makkelijker als tien minuten afspuiten en net zo effectief. (al die tijd met een slang afspuiten begint op den duur toch wel te vervelen en dit dan elke dag) groetjes

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 08:16

Bedankt voor de reacties. Gietepiet, jou paard had inderdaad hetzelfde als mijn paard hè. De reactie van jou DA komt ook overeen met hetgeen mijn DA zei. Het been wordt zeker niet dikker, dunner vind ik moeilijk beoordelen. De pees lijkt zich goed te houden, behalve dan dat ie soms warmer is, maar daar kan ik geen goede verklaring voor geven: de ene keer na een rij-dag, de andere keer na een vrije dag, de ene keer met nat weer, de andere keer met 30 graden... al loopt hij natuurlijk in de wei en kan ik niet zien wat hij daar heel de dag uit voert Knipoog

Gezien jullie reacties en mijn eigen gevoel, ga ik wel gewoon door met opbouwen zoals ik nu al deed. Want te veel kan het niet wezen wat ik nu met hem doe! Ik blijf het gewoon goed in de gaten houden. Mijn vaste DA is nu met vakantie, en straks ga ik met vakantie. Na mijn vakantie kan ik altijd nog met m'n DA bellen om dit te overleggen.

@armaris, onregelmatigheid zal geen goede graadmeter zijn bij mijn paard. Hij heeft namelijk nooit een pas kreupel gelopen bij deze blessure, ik had het alleen door vanwegede verdikking op z'n voorbeen.

@gietepiet: Ik moest mijn tekst ook 2x in tikken, Boos! Bedankt voor de tip trouwens over de coolpack.

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:21

doe a.u.b voorzichtig, ik heb met mijn paard een half jaar aan de hand op het harde kunnen stappen omdat ik iets te vroeg begonnen was.ik zou toch de dierenarts nog een keer laten komen dan weet je het zeker. het zou jammer zijn als je weer opnieuw moet gaan beginnen. is je paard ook ingespoten in de pees?

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 09:05

Nee, hij is niet ingespoten. Hij had (waarschijnlijk) een klap van buitenaf gekregen op de strekpees (voor op het voorbeen onder de knie). Hij liep daar niet kreupel op, maar er zat wel een flink ei op z'n been. Dat is inmiddels voor 90% minder dik, alleen dat laatste beetje is de laatste maand (zelfs langer) niet dunner geworden. Hij is op de foto geweest, 2 x gescand (met 2 maanden ertussen) 1 maand staprust met ontstekingsremmers, daarna de wei op, afgespoten en traumeel gesmeerd. De eerste anderhalve maand op de wei rust en aan de hand stappen, en nu sinds 3 weken aan het opbouwen.

Ik heb dus vorige maand wel een controlescan laten doen hè, maar bedankt voor de waarschuwing!

Ik dacht de komende 2 weken rustig door te gaan met de opbouw, daarna ben ik 2 weken op vakantie en zal hij even een rijstop krijgen (wordt dan wel op de verharding met hem gestapt, maar verders lekker vrij op de wei). Die 2 weken rust zijn wel handig om te kijken of de pees dan wel koel blijft, want anders is het toch gerelateerd aan het rijden. Afhankelijk hoe de pees zich dan houdt, zal ik zeker even met de DA bellen, en bij twijfel laat ik hem gewoon een 3e keer scannen, al is het alleen maar om te controleren dat de pees zich inderdaad goed heeft gehouden tijdens de opbouw.

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:05

goed dat je de tijd neemt. is zeker belangrijk, maar zoals ik hoor ben je er heel goed mee bezig. het zal ook wel goed komen. alvast fijne vakantie en succes met je paardje! Knipoog

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 13:58

@mijnelmo; bedankt! Knipoog ik hoop dat jou paard inmiddels helemaal herstelt is? (weet niet hoe lang die peesblessure bij jou paard geleden is)

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:34

Javayo schreef:
@mijnelmo; bedankt! Knipoog ik hoop dat jou paard inmiddels helemaal herstelt is? (weet niet hoe lang die peesblessure bij jou paard geleden is)

ja mijn paardje is hersteld die is al 27 jaar en ik heb hem al 21 jaar. wij hebben springpaarden en quarters. heb al zoveel meegemaakt met blessures vandaar dat ik zei doe a.u.b rustig aan beginnen. werk al sinds mijn zestiende met paarden (ben nu 31) en heb al heel wat blessures gezien en ook veel ongeduldige mensen haha. die beginnen dan te snel en dan komt het na een tijdje weer terug he. maar als je geduld hebt komt het meestal wel goed! bedankt voor je interesse in mijn paardje Knipoog
groetjes!!!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 00:12

Mijn paard heeft in 2003 een peesblessure gehad waarvan ze na 9 maanden stappen volledig is hersteld. Maar...zodra er iets is met haar gezondheid (verkouden of zo) zie ik dat als eerste aan de ex-blessure, die verdikt dan iets. Ook mok kondigt zich aan doordat eerst de pees verdikt. Blijkbaar blijft dit toch reactief, of de plaats van de minste weerstand. Ik weet dat er dan met de pees zelf niets is, maar ben toch even een dag of twee voorzichtig (just in case)