Paard is alleen in wending kreupel

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Paard is alleen in wending kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 20:17

Ik zit met mijn handen in het haar.

Mijn paard is nu al een tijdje kreupel. Maar hij is vaak alleen in draf kreupel, en vaak alleen als hij door de bocht moet. (heel soms op het rechte stuk ook)
Dit is zowel onder het zadel als los, in de wei/bak en op het harde.

We zijn met hem naar de kliniek geweest. Daar foto's laten maken, en verdoven van onder af aan tot hij niet meer kreupel liep. Ook hebben ze met een tang in zijn voet geknepen om te kijken of hij daar gevoelig was, maar dat is hij dus niet. Wel was zijn beslag niet zo super aldus de hoefsmid van de kliniek. Toen ze zijn voet verdoofd hadden. Dacht de dierenarts daar te zien dat hij al beter liep dus gaan ze er in eerste instantie vanuit dat het daar weg komt. Daar zijn foto's van gemaakt. Hij had zeker voor zijn hoogte (dus gewicht) en leeftijd hele goede botten. (hij is 16jaar en 1.77m)
Dus alles wat op foto's te zien zou kunnen zijn is uitgesloten. Ook is het geen overbelasting en niet rijtechnisch.

Heeft iemand ervaring met een paard wat alleen door wendingen kreupel is. Of heeft iemand een idee wat het kan zijn? Dan hoor ik het graag.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Paard is alleen in wending kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:20

spieren, pezen en banden zie je niet op de foto; dat zou het dus kunnen zijn.
maar zo te horen hebben ze 'm vrij grondig bekeken; wat vond die d.a. ervan dan?
ik neem toch aan dat ze je niet naar huis sturen zo van "nou, hij heeft goede gewrichten, maar is kreupel. nou, succes ermee!"
hebben ze ook naar z'n rug gekeken? zou niet de eerste keer zijn als het daarvandaan kwam.
ben benieuwd naar wat het nou is; houd je ons hier op de hoogte?

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Paard is alleen in wending kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:27

Ik denk ook dat het een rugprobleem is. Daar heeft hij misschien wat blokkades zitten, waardoor hij niet zo god kan inbuigen. Dan compenseert hij met kreupel te lopen, hij moet toch wat, om die wending door te komen.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Paard is alleen in wending kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 20:28

Ze vermoeden daar dat het aan het beslag ligt omdat zij vonden dat ie anders liep toen ze zijn achterkant van zijn hoef (het gevoelige dus waar de straal e.d zit) hadden verdoofd. Alleen was ik hier zelf niet echt overtuigd van. Want hij was ook erg gespannen toen hij daar was. Wel is het zo dat het achter erg kort bekapt is geweest door mijn smid. Ze gaan het nu eerst met ander bekappen en beslaan proberen.

@dierfisio-> Daar heb je helemaal gelijk aan. En dat zijden ze daar ook. Ze hebben zijn rug niet bekeken. Mijn gevoel zegt dat het uit de schouders komt. Hij heeft voorheen namelijk wel eens gehad dat het (als je erop zat) voelde alsof iets blokkeerde en dat ie daarom af en toe struikelde. Maarja, of dit er iets mee te maken heeft, ik heb geen idee.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Paard is alleen in wending kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 20:29

heleenxx schreef:
Ik denk ook dat het een rugprobleem is. Daar heeft hij misschien wat blokkades zitten, waardoor hij niet zo god kan inbuigen. Dan compenseert hij met kreupel te lopen, hij moet toch wat, om die wending door te komen.

Ja dat zou kunnen. Alleen uit zijn nek (en rug) buigen lijkt hij verder geen moeite mee te hebben.
Wat ze in de kliniek dachten, dat als hij pijn onder zijn voet heeft, hij druk probeerd te ontlasten door houterig door de bocht te lopen. Want het is meer houterig als echt kreupel.

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Paard is alleen in wending kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:05

3/4 van de kreupelheden komen uit de rug vandaan. Een DA is hier vaak niet zo in thuis om dit te vinden. Juist dat houterige lijkt hierop.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Paard is alleen in wending kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:25

eens met heleen.
die 3/4 vind ik wat veel, maar d.a. hebben hier -vaak- geen kijk op.
laat 'm anders een checken door een d.ft of d.osteopaat.

CarolineP

Berichten: 1056
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Emmen

Re: Paard is alleen in wending kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:33

Onze pony heeft hetzelfde kreupelheidsbeeld. De DA zegt dat het een overbelaste peesaanhechting is. Ze staat nu op een ander ijzer en stijler. Tot nu toe helpt het niet veel.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Paard is alleen in wending kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 10:58

CarolineP schreef:
Onze pony heeft hetzelfde kreupelheidsbeeld. De DA zegt dat het een overbelaste peesaanhechting is. Ze staat nu op een ander ijzer en stijler. Tot nu toe helpt het niet veel.

Ja mijne komt ook op een ander ijzer en ook stijler (staat nu ook wel erg plat!)
Maar mijne kan niet overbelast zijn.

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: Paard is alleen in wending kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:54

CarolineP schreef:
Onze pony heeft hetzelfde kreupelheidsbeeld. De DA zegt dat het een overbelaste peesaanhechting is. Ze staat nu op een ander ijzer en stijler. Tot nu toe helpt het niet veel.


Ja dat is dus ook de diagnose bij die van mij.Op fotos niets te zien en met scan kwam de overbelaste peesaanhechting eruit. Speciaal beslag met pads, zooltjes en opzet etc. hebben echter niet geholpen. Steffi v.d Laarse is ook bij mijn paard langsgeweest en hij bleek ook nog eens van achter naar voor vast te zitten en scheve bekken te hebben en is dus helemaal gekraakt en een heeft een accupunctuur behandeling gehad. Ook zette hij zich tijdens het rijden vast waardoor hij erg veel op de voorhand liep en ook aardig wat struikelde.Vandaar uit is wrsch. de overbelasting op de aanhechting in het voorbeen ontstaan.
Hij staat nu sinds 2 maanden lekker op een rusthuis waar ie alles op zijn eigen tempo kan doen en niets hoeft te forceren/overbelasten.
@ts: misschien toch een scan laten maken,want pezen, banden en aanhechtingen zijn niet te zien op fotos en voor de rug een fysio/osteo laten komen?

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Re: Paard is alleen in wending kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:22

Mijn paard heeft dit vorig jaar gehad. Op rechte stukken liep ze goed maar inbuigen kon ze niet. Er bleken 2 wervels scheef te zitten. Die zijn goedgezet en daarnaast is ze nog behandeld door een fysio. Met oefeningen die ik zelf dagelijks kon doen ging het snel weer een stuk beter.

CarolineP

Berichten: 1056
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Emmen

Re: Paard is alleen in wending kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:49

Ik vroeg me af hoe het met het paard van TS is.

Ik heb ook gepost omdat onze pony dezelfde klachten had/heeft.

Ponyvreugd
Berichten: 2
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Paard is alleen in wending kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 23:06

Mijn paard is al een half jaar lang kreupel en ze kunnen er niks aan vinden ik ben al bij verscheidene klinieks geweest maar niemand snapt er wat van, het zit niet in haar rug of waar dan ook, we hebbe van alles geprobeerd het enige wat ik nu nog kon doen is haar er proberen er doorheen te rijden en als dit niet helpt zal het nooit weer overgaan Verdrietig

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Paard is alleen in wending kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 23:18

Ponyvreugd schreef:
Mijn paard is al een half jaar lang kreupel en ze kunnen er niks aan vinden ik ben al bij verscheidene klinieks geweest maar niemand snapt er wat van, het zit niet in haar rug of waar dan ook, we hebbe van alles geprobeerd het enige wat ik nu nog kon doen is haar er proberen er doorheen te rijden en als dit niet helpt zal het nooit weer overgaan Verdrietig

dat hebben ze bij mij ook gezegd, maar daar waag ik me niet aan.

Ik laat eerst een fisio komen..

CarolineP

Berichten: 1056
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Emmen

Re: Paard is alleen in wending kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 12:39

Is bij jou wel al vastgesteld WAAR de kreupelheid precies zit? Bij onze pony hebben ze de ondervoet verdoofd en toen liep ze wel recht. Dus ik weet wel waar het.

Ponyvreugd
Berichten: 2
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Paard is alleen in wending kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:47

ik heb al vanalles laten komen en ook al in het buitenland geweest voor onderzoek maar er is nix te vinde uit het verdoven is gekomen dat het in haar rechter ondervoet zit maar ze loopt nu aan alle vier de voeten kreupel en nu ik haar rijd loopt ze naar een 3 kwartier goed

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Paard is alleen in wending kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 12:33

Nee ze hebben niet kunnen vaststellen wat het nou is.

Ze hebben ook de ondervoeten verdoofd. En toen vonden ze hem wel iets beter lopen maar ik vond hem zelf nog net zo beroerd. Daarom ook al ander beslag gehad foto's enz enz.. Ik heb echt het gevoel dat het uit de schouder/rug komt..

T3mptati0n

Berichten: 2864
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Best place on earth :)

Re: Paard is alleen in wending kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:37

Bij een pony bij ons op de manege gaat zijn knie altijd "op slot" als je wilt wijken. Misschiendat het zoiets is?

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Paard is alleen in wending kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 13:05

Ik durf er verder geen uitspraken over te doen, ik ben natuurlijk geen DA.

Maar het lijkt een knelling van iets of een scheve wervel..

uruguay
Berichten: 94
Geregistreerd: 25-11-05

Re: Paard is alleen in wending kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:50

Het lijkt me verstandig om de dierenarts verder te laten onderzoeken. "Gewoon doorrijden" dat is in ieder geval niet de oplossing! Een paard loopt niet voor niks kreupel. Fysiotherapeuten willen vaak wel helpen, maar er is vaak ook een oorzaak waardoor een paard een fysiotherapeut nodig heeft. Er zijn erg veel pezen etc. in het lichaam waar het dier ook last van zou KUNNEN hebben, maar om het daar direct op te gooien zonder goed onderzoek vind ik erg kort door de bocht. Rugproblemen komen erg veel voor en zijn vrij eenvoudig te constateren. De rugspieren bij een paard met rugklachten zijn vaak verkrampt..... (hoeft niet altijd, maar vaak wel) Op de plek waar het zadel ligt zou ik zelf eens goed voelen en op de wervels en evt. een dierenarts naar de rug laten kijken en een foto maken!

Ik heb zelf twee paarden en het ene paard heeft wel eens last van zijn rug gehad. Dit was te herkennen aan verharde spieren en gevoelige rug. Vergelijken met een gezond paard is ook handig om te voelen hoe de rug hoort te voelen.

Het is natuurlijk ook een wat ouder paard en misschien doet een periode weidegang zonder rijden hem ook wel eens goed. Heb je dat wel eens gedaan? Gewoon lekker 2 maanden in de wei en niet rijden of longeren?

Succes ermee!!!!! En luister naar je paard, je eigen gevoel zegt vaak veel, want je kent je paard.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Paard is alleen in wending kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 10:51

Je verward 2 mensen door elkaar.

Ponyvreugd probeerd het er doorheen rijden. Ik niet.

En ik gooi niet zomaar er met de pet naar. Ik heb al heel wat dingen laten doen. Door de kliniek. Alleen die lopen vast. Vandaar een chiropractor, geen fisiotherapeut.