Ongelijke voeten? Erg problematisch?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Ongelijke voeten? Erg problematisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 17:55

We hebben een merrie op stal, jaar of 12, goed gereden en heeft ook gewoon in de sport gelopen. Paard is gezond en loopt goed. Maar haar ene voet is duidelijk smaller en steiler dan de andere. We hebben haar pas, en er is ook niet zo'n talentvolle hoefsmid (licht uitgedrukt) bij geweest lijkt me. Hoe problematisch is zoiets? Ik weet dat het niet gewenst is, en dat het op een klinische keuring een aanmerking oplevert. Maar in praktijk??

Geriette

Re: Ongelijke voeten? Erg problematisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:02

Mijn paard heeft van voren ook ongelijke voeten. Dit komt doordat hij HKO heeft en op het ene been minder gewicht zet dan op het andere. De smalle voet (waar hij minder gewicht o zet) is smaller en steiler doordat er veel minder doorbloeding is omdat er minder gewicht op staat en daardoor wordt de voet smaller/steiler.
Dat wil niet zeggen dat dat bij het paard wat jij beschrijft ook het geval is, maar ik vertel mijn ervaring met mijn paard.

Groetjes Geriette

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:23

Die van mij heeft ook een steiler voetje, maar dit was het gevolg van een onkundige hoefsmid. Ik heb ook wéér foto's laten nemen van zijn voorbenen, en op zijn benen had hij geen bemerkingen, maar het been met het steilere voetje had wel een 2tje, ipv allemaal 1tjes. Gewoon een goede hoefsmid bijhalen, dan maakt het helemaal niets uit. Mijn hoefsmid bekapt hem aan de hand van de foto's en het belangrijkste is natuurlijk dat zijn been recht staat, ipv zijn hoef.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:05

Je moet je in ieder geval afvragen wat de oorzaak van de ongelijke hoeven is. Is het paard erg scheef in zijn manier van lopen? Dan kan dat wel gevolgen hebben voor de verdere structuren in de hoef. Dan zou dat aangepakt moeten worden.
Het komt ook voor dat een paard als veulen vaak met een voetje meer naar voren staat, waardoor het ongelijk groeit. Ook de hoefsmid kan een ongelijk voetje maken.
Het is dus belangrijk om dat na te gaan, voordat je verdere conclusies kan stellen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:44

Ik heb een jaarling met ongelijke voeten, ééntje is duidelijk stijler dan de ander. Dit komt doordat ze als veulen een voorkeur had met grazen om het linkervoetje voor te zetten, waardoor de rechter duidelijk stijler/smaller is geworden.
Vooralsnog geeft het geen enkel probleem en we gaan met haar gewoon de sport in.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:59

Ongelijke voeten hoeft per definitie geen problemen geven.
Er vanuit gaande dat er nu wel een goede smid bij gaat komen natuurlijk.
Het paard kan gewoon twee verschillende voetassen hebben.
Als je paard twee verschillende voetassen heeft mag de smid nooit de stand veranderen.
De voet moet bekapt worden naar de stand van zijn voetas(beenstand)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 08:09

Er is niet een paard met gelijke voeten! Maar de bij de een zijn ze ongelijker dan de ander.

Het optisch een beetje gelijk houden is prima te doen, maar gelijke voetjes zal zo'n paard niet krijgen. Vaak hebben ze er helemaal geen last van.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:21

Gracy heeft ook verschillende voorhoeven, een platte hoef en een staande hoef Tong uitsteken Beter kan ik het niet verwoorden. Hier door zijn haar spieren er op ingesteld en is de trapeziusspier op de ene kant beter ontwikkeld als op de andere kant. Verder ondervinden we geen problemen hierdoor.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:19

Die van mij heeft ook ietwat ongelijke voeten, wordt bekapt sinds een jaar door een erg goede hoefsmid, die ervoor zorgt dat de ene hoef weer gelijk wordt aan de andere. De ene hoef is namelijk best smal en hoog en de andere best breed en beetje plat. Maar zoals ik al zei: met een goede hoefsmid komt dat wel goed. Ze krijgt aan de ene hoef een iets andere hoefijzer dan aan de ander, en het verschil is nu nauwelijks meer te zien.
Zij heeft er trouwens nooit last van gehad.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:25

Mijn pony heeft het vrij ernstig (een 'platvoet' en een erg steile hoef met een deuk erin), maar met een goede hoefsmid heeft ze er geen last van. We laten haar wat eerder beslaan dan het gemiddelde paard. Ze gaat naar een hoefsmid die samenwerkt met de dierenkliniek, daar hebben ze ooit eens foto's van haar benen gemaakt en aan de hand van die foto's hebben ze overlegd wat het beste voor haar zou zijn. Het verschil tussen beide hoeven is een stuk kleiner geworden sinds we haar bij deze hoefsmid laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 20:37

Mijn paard heeft ook 2 ongelijke voorvoeten. Dat heeft hij al zo lang als dat ik hem heb en ik kocht hem van de fokker. Ik heb een erg goede smid die het niet uit de hand laat lopen. Als ik het er ook niet bij vetel dan zou jehet misschien niet eens zien.
Gelukkig loopt mijn paard er geen pasje minder om!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:37

mij lijkt dat er met een van de voeten dan iets aan de hand is (inwendig). Beide hoeven moeten soortgelijk groeien maar bij bijvoorbeeld grotere ontlasting of iets inwendigs zullen de voeten van elkaar gaan afwijken. zou geen andere reden kunnen bedenken. Goed in de gaten houden lijkt mij en da / hoefsmid hierop attenderen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:05

Ik denk dat je moet gaan uitkijken om bij een 12 jarige teveel aan de stand te gaan lopen peuteren. Bij een veulen is dit een heel ander verhaal. Een bokhoefje is door een goede smid en een consequente eigenaar heel goed tot een minimum te beperken of zelf te voorkomen.

Een goede smid kan het optisch al en stuk beter maken. Of er verdere problemen kunnen zijn, dat zou een da kunnen onderzoeken.

Ongelijke voeten kunnen ook erfelijk zijn. Tijdens een stamboekopname zal een merrie met (behoorlijke) ongelijke hoeven niet worden opgenomen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:16

friesiszwart schreef:
mij lijkt dat er met een van de voeten dan iets aan de hand is (inwendig). Beide hoeven moeten soortgelijk groeien maar bij bijvoorbeeld grotere ontlasting of iets inwendigs zullen de voeten van elkaar gaan afwijken. zou geen andere reden kunnen bedenken. Goed in de gaten houden lijkt mij en da / hoefsmid hierop attenderen.

ja of niet gecorrigeerd als veulenzijnde. Elk paar staat met 1 been naar voren ,en de ander naar achter tijdens het grazen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:45

Een paardenvoet kan zichzelf spreiden door regelmatige bekapping, er gaat alleen wat tijd overheen. Mijn paard had voorheen ook een hoef welke hoger was dan de andere 3, nu zijn ze inmiddels even hoog en toch heb ik niets anders gedaan.