Paard verliest steeds zijn ijzers!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara21

Paard verliest steeds zijn ijzers!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 20:45

Mijn paard verliest continue zijn ijzers. Boos!
Hij gaat met zijn achterhoeven op zijn ijzers staan denk ik zelf.
Kan wel zeggen dat het vreselijk vervelend is want elke week moet de hoefsmid wel komen!!! Boos!

Heeft iemand het zelfde probleem als mij en heeft er iemand een oplossing voor dit probleem???

Alle tips zijn welkom!!!

Groetjes Tamara

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Paard verliest steeds zijn ijzers!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 21:26

Klapijzers???
Ik bedenk ook maar iets hoor, maar meen mij te herinneren dat dit bij ons op stal weleens gedaan werd met paarden die vaak izjers mistten, maar misschien zeg ik nu ook wel eits raar.... Bloos

OVerleg eens met je hoefsmid. MIsschien weet hij nog iets. Of anders gewoon zonder ijzers laten? misschien een idee?

groetjes,

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 21:49

Springschoenen helpen ook goed, wel afhankelijk van hoe je paard ze afschopt. En idd aangepast beslag, overleg met je hoefsmid of hij de takken korter kan maken of dunner, dat wil nog weleens helpen. Doe het wel met mate want lange takken zijn goed voor de verdeling van het gewicht, dus niet ineens een heel stuk eraf gaan halen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 23:06

wat raar dat jou smid niet met een voorstel komt, als hij steeds die ijzers moet onder slaan.

Mijn paard trapte onlangs tot drie maal toe 1 zelfde voor ijzer af. De hoef was hierdoor ook beschadigt. Hij stelde voor, om voor ijzers met 2 lippen te zetten en wat kortere takken, omdat anders zijn hoef nog meer zou beschadigen.
Ik heb natuurlijk ja gezegd, want zelf heb ik er geen idee van , hij is de vakman. Haha!

Ook ons andere paard die enorm strijkt achter, heeft hij zelf voorgesteld om een bepaald beslag onder te leggen om dit tegen te gaan.

Nogmaals lijkt me een taak van de hoefsmid hij is de vakman, mag ik aannemen Haha!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 08:52

Is het elke keer bij dezelfde smid? Niet banketstaaf bedoeld voor je smid, maar is het iemand met verstand van zijn vak en gebeurt het bij een andere smid ook?

Toch eens opletten wanneer en waardoor het kan komen, kan je smid niet iets bijzonders zien aan de stand/ manier van lopen? Misschien kan hij je wat meer info ook geven over speciaal beslag of andere oplossingen (je kunt altijd even bij een andere hoefsmid telefonisch om een second opinion vragen bv.. Succes!

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 08:58

Mijn paard doet dat ook gewoon omdat hij erg ruim loopt en niet al te beste hoeven heeft.

Ik heb hem een tijdje springschoenen omgehad (altijd dan) maar daar krijgen ze nogal mok van omdat de huid daaronder vochtig blijft.
Nu heeft hij ijzers met 2 lippen en korte takken. (1 cm eraf of zo)
Verde staat hij nu op zandgrond ipv op klei en dat scheelt heel veel.

Jenny_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:05

mijn moeder heeft het selfte problem en heeft en maat tegrote hoefschrunen gekocht
Slim en bij har paard billy fungsonert het prima Party!! veel succes er me Pling ik hop voor jau dat het met de trukjes hel snel anders wort Lijst

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:29

Ik had het er toevallig laatst over met mijn hoefsmid dat ik zo verbaast was dat mijn paard nog nooit een ijzer is verloren terwijl ze altijd op haar eigen voeten gaat staan. Hij zei dat vrijwel geen van zijn klanten ijzers verloren, en het gewoon erg belangrijk is dat het ijzer goed past bij het paard. Het vaak verliezen van ijzers lag volgens hem aan meestal gemakzuchtige smeden die niet nauwkeurig een ijzer willen 'vormen', of in een uitzonderlijk geval aan de dikte van de wand. Maar een wand wordt ook niet zomaar vanzelf slecht.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:10

Sizzle schreef:
Ik had het er toevallig laatst over met mijn hoefsmid dat ik zo verbaast was dat mijn paard nog nooit een ijzer is verloren terwijl ze altijd op haar eigen voeten gaat staan. Hij zei dat vrijwel geen van zijn klanten ijzers verloren, en het gewoon erg belangrijk is dat het ijzer goed past bij het paard. Het vaak verliezen van ijzers lag volgens hem aan meestal gemakzuchtige smeden die niet nauwkeurig een ijzer willen 'vormen', of in een uitzonderlijk geval aan de dikte van de wand. Maar een wand wordt ook niet zomaar vanzelf slecht.

Hier ben ik het mee eens.
Mijn paard is in 3 jaar tijd 1 keer een ijzer verloren omdat ze nagenoeg versleten zijn door het buitenrijden. Verder nog nooit.

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:13

heb ik ook gehad met mijn pony, elke keer vielen zijn voorijzers eraf, toen heeft hoefsmid achterijzers op zijn voorhoeven gedaan en dat ging perfect!!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:19

Tamara21 schreef:
Kan wel zeggen dat het vreselijk vervelend is want elke week moet de hoefsmid wel komen!!! Boos!

Heeft iemand het zelfde probleem als mij en heeft er iemand een oplossing voor dit probleem???

Alle tips zijn welkom!!!

Groetjes Tamara

Vervelend dat de hoefsmid elke week moet komen? Hoe dacht je dat het voelde voor je paard???

Heb jij persé ijzers nodig? Zonder ijzers heb je deze problemen ook niet, en je paard ook niet. Dus mijn tip is lekker die ijzers aflaten.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:34

Bij mij het zelfde probleem.
Nooit last gehad bij Pacific van afvallende ijzers, ook deze winter niet, smid doet hem vanaf oktober en nu de een na de ander valt er af, dan weer links, dan weer rechts.
Soms al na een dag dat hij geweest is.
Smid heeft geen opties, heeft ze er nu afgehaald maar ze staat voor verkoop en nu ziet het er niet uit, niet netjes bekapt maar gewoon er af...
Denk dus maar op zoek naar nieuwe smid, want bij Naiade zitten ze ook niet super.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:43

Bij mijn vorige paard kon ik ook elke week de hoefsmid laten komen omdat ze weer een ijzer had afgetrapt.
En dan had ze al springschoenen om.

Bij haar lag het aan het zware paddockzand.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:47

Mijn paard trapte zijn ijzers er ook steeds af. Nu heeft mijn paard een ijzer met kortere takken en tot nu toe zitten ze er nog goed onder Haha!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:17

Als je paard zonder ijzers kan, zou ik ze er af laten. Mijn paard trapte er om de twee weken wel een ijzer af. Zonder loopt hij ook goed.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 16:29

evita_ schreef:
Tamara21 schreef:

Alle tips zijn welkom!!!

Groetjes Tamara

Vervelend dat de hoefsmid elke week moet komen? Hoe dacht je dat het voelde voor je paard???

Heb jij persé ijzers nodig? Zonder ijzers heb je deze problemen ook niet, en je paard ook niet. Dus mijn tip is lekker die ijzers aflaten.

Je hoeft mij echt niet te vertellen dat het vervelend is voor mijn paard want dat weet ik zelf wel!!! Haha!
Daarom zoek ik ook een oplossing en wilde is weten wat jullie er van vonden.

En ja hij heeft perse ijzers nodig want zijn hele hoeven gaan naar de klote zonder ijzers.

Gisteren is hij ook weer een voorijzer verloren en is er nu een heel stuk uit zijn hoef.

Vanavond komt de hoefsmid en ga ik het er het met hem over hebben.
Kijken of hij er wat op weet.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 16:29

Bienotje schreef:
Is het elke keer bij dezelfde smid? Niet banketstaaf bedoeld voor je smid, maar is het iemand met verstand van zijn vak en gebeurt het bij een andere smid ook?

Toch eens opletten wanneer en waardoor het kan komen, kan je smid niet iets bijzonders zien aan de stand/ manier van lopen? Misschien kan hij je wat meer info ook geven over speciaal beslag of andere oplossingen (je kunt altijd even bij een andere hoefsmid telefonisch om een second opinion vragen bv.. Succes!

Ja elke keer bij de zelfde hoefsmid

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 16:38

mijn vorig paard heeft daar ook veel last van gehad. die trapte ook steeds haar ijzers er onderuit.
dit heeft mijn hoefsmid op gelost door de takken van de ijzers net iets meer naar binnen te draaien zodat ze er niet meer op kon gaan staan. dit is zeer goed bevallen, want daarna had ze er geen last meer van. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 17:03

RT-P --> BEH

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 18:59

Springschoenen zijn voor die van mij DE oplossing!

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 19:04

Relaxed krijgen ze daar dan mok van???
De ene zegt namelijk van wel en de andere niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:36

Ik heb gewoon die rubberen, die goedkopen dus. Hij heeft ze onder alle weersomstandigheden om en heeft nog geen mok gehad. Heb ze nu voor het 2e zomerseizoen om (hij trapt ze er alleen af als ie achter ijzers heeft) Ik doe ze wel 's nachts af als hij binnen staat, maar ook niet altijd. Ik denk dat je het gewoon bij jou paard moet proberen, de een zal er gevoeliger voor zijn dan de ander. Ze kosten nog geen 5 euro, dus zeker het proberen waard!

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 19:39

Relaxed schreef:
Ik heb gewoon die rubberen, die goedkopen dus. Hij heeft ze onder alle weersomstandigheden om en heeft nog geen mok gehad. Heb ze nu voor het 2e zomerseizoen om (hij trapt ze er alleen af als ie achter ijzers heeft) Ik doe ze wel 's nachts af als hij binnen staat, maar ook niet altijd. Ik denk dat je het gewoon bij jou paard moet proberen, de een zal er gevoeliger voor zijn dan de ander. Ze kosten nog geen 5 euro, dus zeker het proberen waard!

Nou mijn paardje heeft alleen ijzers voor.
Denk dat ik die springschoenen gewoon ga halen en kijken of het werkt.
Het is idd het proberen waard.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:05

Citaat:
En ja hij heeft perse ijzers nodig want zijn hele hoeven gaan naar de stinkmodder zonder ijzers.

Gisteren is hij ook weer een voorijzer verloren en is er nu een heel stuk uit zijn hoef.

huh? zonder ijzers gaan zijn hoeven naar de kl*te en nu is er door een ijzer een heel stuk uit de hoef. ?? je spreekt jezelf tegen. Wat is nou de echte reden dat je ijzers onder je paard slaat? Hoeven gaan echt niet stuk van zonder ijzers, vraag je hoefsmid daar eens naar voordat ie er weer een ijzer onder timmert die er vervolgens weer onder weg wordt geschopt waardoor de hoeven nog meer gaten etc krijgen (en dus naar de kl*te gaan)

Verdiep je in ieder geval eens in het hoefmechanisme en goede hoefsmeden. Ik hoop voor je dat je de oplossing vind.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:09

springschoenen om helpt meestal al voldoende