dagje kliniek eindigd in nachtmerrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pomski

dagje kliniek eindigd in nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 19:59

Maandag 19 juni om half 10 reden we met pomski en wouter richting de kliniek in utrecht.
Wouter voor controle bloedonderzoek en pomski voor een keuring.
Als 1e was wouter aan de beurt, dat ging redelijk snel ondanks dat hij niet van plan was om mee te werken.
Toen Pomski, als eerste werd ze geheel nagekeken door de dierenarts en 3 co assistenten, daar was niets op aan te merken, en pomski liet alles gewillig toe ondanks dat ze met z’n vieren aan het kijken, voelen en luisteren waren.
Toen het monsteren, en waar ik al bang voor was, werd werkelijkheid, kreupel op linksvoor.
Op de buigproeven reageerde ze niet of nauwelijks, ze liep er in ieder geval niet kreupeler door.
En dan hoe nu verder, de dierenarts had ook nog verdere afspraken en mijn pa moest op tijd terug voor zijn werk.
De dierenarts regelde voor ons dat een collega van hem het over kon nemen, en mijn pa koppelde de trailer af en ging terug naar huis.
Wouter in de trailer gezet, en ik moet hem nageven het is een volhoudertje, hij heeft de hele boel bij elkaar geschreeuwd tenzij hij pom zag, dan was hij rustig!
En dan begint het verdovingsritueel, de 1e spuit gaat der been in en pomski hield zich super. Eerst 5 minuten verdoving in laten werken, en dan weer monsteren, ze liep niet of nauwelijks verschillend, dit was hem dus niet.
De volgende spuit, dit keer ietsjes hoger, weer even in laten werken en daarna weer monsteren, en deze keer was het raak, pomski liep weer goed. Ik was blij dat verdere leed op dat moment der even bespaard bleef.
Dan moet ze naar de röntgen afdeling, maar natuurlijk eerst naar de smid om der ijzers eraf te laten halen, waarna we al redelijk snel door konden naar de rontgen. Ook daar was pom super braaf ondanks al die enge apparaten. De standaard foto’s werden gemaakt, maar ze bleven maar terug komen om meerdere foto’s te maken. Aan 1 van hun vroeg ik of ze dan afwijkingen hadden gevonden, maar dat mochten hun niet zeggen zei hij.
Toen moesten we wachten op de uitslag die we dan te horen kregen van de dierenarts, verschrikkelijk die onzekerheid. Na een half uur kwam de dierenarts, ik kon het van der gezicht aflezen, dit zat niet goed.
Slecht nieuws zei ze, zijzelf en de röntgenologen waren erg geschrokken van de foto’s.
Op dat moment is het net of het niet meer over jou paard gaat. Dat het niet jou paard is die aan beide voorbenen erge artrose heeft, en aan beide voorbenen hoefkatrol ontsteking fase 4 heeft, die speciaal beslag onderkrijgt en ontstekingsremmers in der gewrichten gespoten zal krijgen, en die je misschien niet meer zal kunnen rijden.
Toen gingen we naar de smid waar ze ijzers met zooltje onder kreeg en soort klei ingespoten kreeg, dit duurde een behoorlijk tijdje en dan ga je nadenken , de herinneringen, de toekomstplannen die wegvallen, je voelt je schuldig, teleurgesteld, maar ook trots op dat toppaard wat al uren alles zonder vervelend te zijn doorstaat!
Na de smid kreeg ze de corticosteroïden in der gewrichten gespoten, omdat dit een behoorlijk riskante ingreep is, en het van groot belang is dat ze doodstil blijft staan kreeg ze uit voorzorg een praam om en hielden ze der met 5 man vast, rotgezicht,maar gelukkig was het redelijk snel gebeurd.
En dan word er besproken wat de toekomst is, het kan zijn dat er een wonder gebeurd, en dat ze zo goed op het beslag reageert en op het beslag dat ik er mogelijk nog eens een ritje mee kan maken, anders belandt ze in de WW zoals de dierenarts dat vertelde.
Allereerst moet ze 2 weken strikte rust hebben, daarna mag ik met der over de verharde weg gaan stappen, na 6 weken komt de dierenarts om te kijken hoe ze er op reageert.
Ons doel is om pomski pijnvrij te krijgen, en niet dat ik er met alle mogelijke moeite weer op wil rijden. Zoals de dierenarts al zei, pom heeft wel wat pijn, maar dat proberen we te bestrijden, en ze is nog hartstikke vrolijk dus ze lijdt niet ofzo.
Het lichtpuntje in dit alles is dat de dierenarts heel enthousiast reageerde op het idee om der te laten dekken, het schijnt dat ze tijdens de dracht hormonen vrij maken die gunstig zijn voor de HKO en artrose en dat het de merries heel erg goed kan doen, de erfelijkheid blijft een verhaal apart en verschillen de meningen heel erg over.
Alsof pomski nog niet genoeg mee had gemaakt vandaag werd ze gelijk gescand en er zat nog geen eitje dus werd ze hengstig gespoten. Zaterdag komen ze weer scannen.
Om half 5 konden we naar huis, pomski was heel blij om de trailer en wouter te zien en stopte niet meer met hinniken tot ze naast hem stond.
Mijn moeder was inmiddels gekomen en zij reed ons terug naar huis. Pomski was uitgeput en ik ook, aardig wat traantjes gevloeid die dag.
Ik heb veel steun van mijn stalgenoten gehad echt super, moeilijke is dat er mensen zijn die met goedbedoelde grapjes aankomen zoals 2,5 euro per kilo bij de slager he!!!!!!! Die negeer ik maar gewoon!

Whoops1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:05

Ik weet hoe je je voelt.
Bij mijn paard is 2 maanden geleden hetzelfde geconstateerd, alleen dan artrose in zo ie zo rechterachterbeen, van het linker dus waarschijnlijk ook.
Alleen daar zijn nog geen fotoos van gemaakt maar gebeurd eind juli, omdat dan na een paar maanden weer nieuwe foto's worden gemaakt van rechtsachter!

Alleen die van jou heeft ook nog is HKO,
dat is helemaal schrikken!
Hoe oud is je paard..?
En heb je er nooit wat van gemerkt..?

Bonechi_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:05

BAH! Wat een ellende!

Heel veel sterkte en ik hoop dat het beslag helpt. Als ik het zo lees is hij in ieder geval in goede handen!

Sterkte

Brownie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:09

ow wat erg hopelijk komt het snel goed!! en die grapjes zijn echt flauw !! goed dat je die gewoon negeerd

Arlette1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:12

iemand bij mij op stal had precies hetzelfde, maar die mocht juist alleen op het zachte en niet op het harde!

Pomski

Re: dagje kliniek eindigd in nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 20:12

De dierenarts stond ervan te kijken dat ze nog zo goed liep, de laatste tijd liep ze wat meer te kwakkelen, waardoor ik de keuze heb gemaakt om naar utrecht te gaan heb gemaakt.
Wel even leuk om te vermelden, in maart ben ik begonnen met endurance, en heb er nu al 5 of 6 wedstrijden op zitten, we zijn daar nog nooit afgekeurd, kan je nagaan wat een harde het is he!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:20

Dit had ik nooit verwacht, jullie gingen zo lekker met de endurance.

Heel veel sterkte

Whoops1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:22

Ik had dat ook.
NOOIT wat gemerkt, super veel gereden.
Dresuur, strand, bos.. alles ging gewoon!

Tot hij plots van de een op de andere dag kreupel
liep en dit erger werd, tja toen kwam er artrose uit.

Ik ga dit topic in de gaten houden,
en ben benieuwd naar hoe het verder met die van jou gaat!
Sterkte!
En je kan altijd pb-en.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:53

tsja,sterkte meid.

ook ik heb dit verhaal mee gemaakt,eigenlijk het zelfde als jij maar mijn paard had dan geen atrose.
de da wou ook mijn paard graag gedekt hebben en vertelde me dat ondanks dat hko erverlijk is de kans op een veulen met hko niet groter zou zijn dan met een andere merrie.
mijn paard kregen we niet drachtig maar het goede nieuws is dat ze best nog wel een tijdje rond heeft gelopen op de wei zonder pijn.
afgelopen voorjaar is ze wel ingeslapen maar dat kwam niet door de katrol ontsteking! ze had ook veel last van haar hormonen tevens de reden dat ze niet drachtig wou worden,en dat is haar helaas fataal geworden.
voor jouw paard;
met een goede hoefsmid veel vrije beweging en veel tijd en geduld kom je best nog een eind.
ik duim voor een mooi veulen voor je en succes

Pomski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 20:56

Dank jullie wel allemaal!!!!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:15

Ik ken het. Heb het vorige week nog meegemaakt. Diagnose: straalkanker op alle 4 de voeten, niets meer aan te doen...

Gisteren is hij ingeslapen...

Gelukkig is er voor jouw paardje enigzins nog wat aan te doen

Pomski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 05:24

@ tyrza, heel veel sterkte. Het was toch niet Tolstoi he!

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 06:35

Sjeetje... wat een rotverhaal! Vreselijk als je dat overkomt.
Heel veel sterkte! En hopelijk gaat ze zich wat beter voelen!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 07:33

Wat een vreselijk bericht. Kan me goed voorstellen dat er tranen gevloeid hebben die dag.
Mss is een holistisch DA iets? Heb je daar al aan gedacht?
En mss zeg ik nu iets heel raars maar heeft AdB geen oefeningen aan de hand, laat ik maar zeggen, die haar kunnen helpen met de HKO?

Wens je heel veel sterkte en hoop dat het lukt haar pijnvrij te krijgen.

@Tyrza, heel veel sterkte.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:22

Pomski schreef:
@ tyrza, heel veel sterkte. Het was toch niet Tolstoi he!

Nee gelukkig niet.

Hier staat een foto in het topic wat ik heb gemaakt viewtopic.php?f=151&t=608836&hilit=

Maar kop op he! je ziet, het kan altijd erger!

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:17

Ik ben verbaasd te lezen dat ze coidsteroiden inspuiten in arthrose gewrichten.

De overheersende medische opinie bij "mensen" is dat je dit in principe nooit moet doen, tenzij het ECHT niet meer anders kan.

Dat spul lost het kraakbeen op waardoor het gewricht weer makkelijker kan bewegen. Helaas maakt het het oppervlak van het resterende kraakbeen heel onregelmatig, iets wat het lichaam niet wil en het gewricht gaat dus nog meer kraakbeen aanmaken. Het eindresultaat is dat je dus nog meer schade aanricht in het gewricht dan er al was en het bewegingsresultaat maar heel tijdelijk is.

Tenminste, zo gaat het bij mensen. Kan iemand mij vertellen waarom het bij paarden kennelijk anders is?

R_MW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:36

Hee Chant,

jeetje meid, ik kan het nog steeds niet geloven. Ik vind het zo vreselijk voor jou en Pom! Heel veel sterkte.

Ik ben heel blij dat je haar laat dekken door die knappe Neron! Pom wordt vast en zeker een pracht moeder en als de pijn straks weg is, kan ze nog heel wat jaren heerlijk in de wei staan en vertroeteld worden! En alle prijzen die jullie samen hebben gewonnen, nemen ze jullie nooit meer af! Pom is echt een super paard!!!

Sterkte!

Atani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:49

Heel veel sterkte! Zeker laten weten wanneer ze drachtig is he! Ik blijf het verhaal zeker volgen!

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 23:09

jeehtje, heel veel sterkte! Ik hoop dat het weer (voor zovr kan) goed komt met haar

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:25

Als ik dit dan zo hoor hè.. is het dan wel zeker dat ze pijnloos door het leven kan gaan? Want artrose in 2 benen plus dan ook nog een hoefkatrolontsteking? Lijkt mij een verschrikkelijk pijnlijke zaak.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:32

Jeetje, dat is idd niet fijn zeg.. En wat vervelend dat er dan idd mensen zijn die van die l*llige grapjes gaan maken. Bahbah, ze moesten eens weten.. Heel erg veel sterkte de komende tijd, en ik zal heel hard voor jullie duimen.
Groetjes, mij

Gass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:27

Ooh wat erg!
sterkte verder! Ach gut

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:35

He bah zeg schiet niet op.

Die grapjes van de slager ken ik wel. 2 jaar geleden toenleys helemaal werd afgekeurd begon de mensen ook al van "breng naar de slager" enz.. ook de keren ervoor met de koliek operatie.

Nu onder tussen 2 jaar verder loopt leys nog vrolijk rond met zijn atrose en zijn de paarden van die mensen reed naar de slacht omdat ze helemaal niet meer zonder pijn konden leven. Tja wie doet het dan beter?.

ellen12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 07:40

wat erg ik heb een vraagje welk dokter hadt je

dosator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 19:01

Hey Pomski,

Ik weet precies hoe je je voelt !

Ook wij hebben slecht nieuws gekregen vorige week. "dagje kliniek eindigde ook in een nachtmerrie"
De planning was dat hij onze Endurance topper zou worden. Hij is net 5 jaar, dus deden we alles lekker rustig aan.
Dit jaar voor het eerst gestart in Ommen, goeggekeurd maar met een kleine opmerking omtrent zijn achterhand. Daar we toch al een afspraak hadden in de kliniek voor zijn laatste controle van zijn voorbenen, gelijk gevraagt of ze zijn achterhand wilde bekijken. Helaas was die uitslag niet iets waar we op zaten te wachten. Artrose in beide kogels achter een OCD fragment en als als klapper bleek hij ooit zijn schoft gebroken gehad te hebben. Op dat moment voel je de grond onder je weg zakken, totdat je weer terug bent in de realiteit. Hij is afgelopen donderdag geopereerd aan zijn OCD en vwb zijn artrose daar wordt hij over 6 weken behandelt met Orthokin. Zo kan hij nog pijnvrij heerlijk recreatief bezig blijven. Endurance is helaas uitgesloten maar daar hebben we ons bij neergelegd. Belangrijk is dat hij geen pijn meer heeft en plezier blijft houden in zijn paard zijn. Als dat er niet meer zou zijn...........pffffff moet er niet aan denken dan.

Het is altijd zo makkelijk om te zeggen het komt wel goed maar daar heb je eigenlijk niet zoveel aan. Belangrijk is dat jij en je paard nog plezier aan elkaar kunnen beleven of dat nu met Endurance of recreatief is dat maakt niet uit. Laat de moed niet zakken en maak jouw eigen keuze en volg je gevoel.

Heel veel sterkte de komende tijd en als je er mee zit.......trek maar aan de bel je staat er niet alleen voor.

Groetjes Diana