Geen ijzers meer, nu kreupelend paard help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schatjes

Geen ijzers meer, nu kreupelend paard help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 16:35

Mijn paard heeft sinds zaterdag geen ijzers meer eronder. Ze verloor steeds na 4 weken of eerder een ijzer. Ook laat ze zich lastig een ijzer eronder zetten, bekappen is geen probleem voor haar. Ik ben dit gesukkel nu goed zat met haar hoeven.

Ze liep helemaal niet kreupel toen ze een ijzer kwijt was. Ze rende nog als een gek door de wei. Toen de hoefsmit diezelfde dag geweest was en haar bekapt had en het andere ijzer er ook onderuit gehaald had was ze in een keer kreupel toen ik bij haar kwam. Dit is afgelopen zaterdag geweest. Het wordt wel al wat minder, maar ze loopt moeilijk met een been wat ze probeert te ontlasten. Er is niks te zien aan het hele been of hoef, ook geen warme plekken.

Evengoed koel ik het nu elke dag met de slang en smeer ik er speciale olie op (boven hoef en onderbeen). Ik ga er niet gelijk een DA bij halen, natuurlijk wel als het na een week nog niet over is. Hebben julie dit al eens eerder mee gemaakt, of weten jullie waar het aan kan liggen. Verder rij ik natuurlijk nu niet met haar. Ben vandaag wel een stukje geweest lopen. Op harde grond loopt ze niet graag, maar dat heeft ze met ijzers ook nooit graag gedaan. In het gras (zachtere ondergrond) heeft ze er minder last van.

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:42

Als paarden op ijzers staan dan worden de voeten minder 'hard' (kan niet op het juiste woord komen), hij voelt ineens alles (verschil hard/zacht, vochtig/droog, kou/warm). Vergelijk het maar met mensen die zonder/met schoenen lopen. Bovendien leert een paard op ijzers dat hij minder voorzichtig hoeft te zijn met waar hij z'n voeten zet en daarom gaan ze vaak ook beter (van de grond af) lopen op ijzers. Op het moment dat je ze eraf haalt is ie zich daar niet direct van bewust en kan dus wel eens wat rottig ergens op gaan staan met een zoolkneuzing als gevolg. Hij zou er vanzelf aan moeten wennen weer.

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 17:27

Ik hoop dat het dat ook is. Heb het al eens eerder zonder ijzers geprobeerd, maar toen was ze niet kreupel, alleen gevoelig. Ik probeer het vol te houden dat ze weer goede hoeven krijgt zodat ze geen ijzers nodig heeft. Dan maar wat minder rijden. Indien ik recreatief rij maakt het niet zo veel uit.

Speedster

Re: Geen ijzers meer, nu kreupelend paard help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:49

Ligt er ook aan hoe je smid hem bekapt heeft. Als hij de straal teveel heeft bijgesneden bijvoorbeeld, dan is het logisch dat je paard pijnlijk loopt, omdat-ie geen eelt meer onder zijn voetjes heeft.

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 17:52

pijnlijk is begrijpelijk, maar kreupel? Ik laat haar gewoon zo veel mogenlijk op wei, zodat de hoeven wat kunnen groeien. Heb ook vaker biotine gekocht (voor ander paard), maar dat kost alleen maar veel, en ik merk geen verschil. Ik heb ook laurierzalf. dat zou je op de kroonrand moeten aanbrengen, waardoor ze harder gaan groeien. Of het werkt weet ik niet. Iemand ervaring met deze producten?

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:57

Mijn paard heeft vorig jaar 3 weken bijna niet kunnen lopen van de pijn daardoor. Stokkreupel. Het enige wat toen hielp was tijd.

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:36

Probeer eens hoefhardener, dit is een produkt in een spuitbus wat je onder de hoeven van het paard spuit, dit zorgt ervoor dat de hoef wat droger en dus harder word,en dus vaak minder gevoelig.
Ik denk dat je smid hem iets te kort bekapt heeft, waarschijnlijk om
dat er nogal wat beschadigt materiaal aan de hoef zat door het regelmatig aftrappen.Gevoeligheid duurt meestal 2 a 3 weken.
Als hij op een zandbodem niet gevoelig loopt , kun je m'daarrustig rijden, beweging is doorbloeding, dus des te sneller zal de hoef groeien.Ijzerloos vereist wel weer een bepaalde gewenningsperiode, en bij de een duurt dat wat langer als bij de ander. Succes!

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 11:28

Dankjulie wel allemaal. het word al minder, maar omdat ze met een been kreupelt wat wel met de dag minder wordt wandel ik wel een klein stukje met haar, maar rijden doet haar pijn. gelukkig heeft ze 24 uur per dag beweging in de wei. Ik ga zo eens naar haar toe en haar hoefjes weer lekker verzorgen. Ik zal eens kijken naar die spray, wat dat is. Ze heeft wel al best droge hoeven. De hoefsmit zei me dat ik ze goed moest invetten. Natuurlijk doe ik dan alleen de kroonrand en niet de onderkant van de hoeven.

nano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:16

Sizzle schreef:
Als paarden op ijzers staan dan worden de voeten minder 'hard' (kan niet op het juiste woord komen), hij voelt ineens alles (verschil hard/zacht, vochtig/droog, kou/warm). Vergelijk het maar met mensen die zonder/met schoenen lopen. Bovendien leert een paard op ijzers dat hij minder voorzichtig hoeft te zijn met waar hij z'n voeten zet en daarom gaan ze vaak ook beter (van de grond af) lopen op ijzers. Op het moment dat je ze eraf haalt is ie zich daar niet direct van bewust en kan dus wel eens wat rottig ergens op gaan staan met een zoolkneuzing als gevolg. Hij zou er vanzelf aan moeten wennen weer.

Ik ga hier in mee, ik denk inderdaad ook dat hij moet leren dat hij nu voorzichteger moet doen atans momenteel want na verloop van tijd zal de onderkan dikker worden en zal hij niet snel door een steentje kreupel lopen omdat hij dat dan niet eens zou voel.

smit_ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:22

Als de hoeven droog zijn niet gaan invetten. Je kan beter de hoef vochtig houden door bv voor de drinkbak het stukje nathouden zodat als je paard gaat drinken door het vochtige stuk heen moet.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:11

Ipv vet kun je beter een vochtinbrengende gel gebruiken voor de hoeven (zie paardendrogist) ik geloof dat het hoefvocht ofzo heet. Dit sluit de hoef niet af, zodat er altijd meer vocht in de hoef kan komen (bijv. als de wei 's ochtends nat is)

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 12:15

Ik heb op paarden drogist gekeken. Heb gelijk een boek besteld over de hoeven. Heb ik al een tijdje willen kopen. Gelukkig kwam ze gister weer vrolijk in draf aangerend toen ze de brokjes hoorde, wel een beetje onhandig, maar ze heeft niet meer echte pijn. Mijn hoefolie is ook bijna op, dus dan ga ik ook eens hoefvocht proberen. Het kan in iedergeval geen kwaad. Haar hoeven zien er mooi uit, maar zijn nog niet hard genoeg. Ze slijten veel te snel en groeien niet zo hard. Ik hoop dat ze nu harder gaan groeien zonder ijzers. Dank jullie wel voor julie tips

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:20

Als ze het toelaat, veel aan de hand stappen over harde ondergrond (geleidelijk opbouwen). Daar worden de hoeve sterker van.

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:40

heey,
Ik heb een paard van 22 jaar die zowat zijn hele leven op ijzers heeft gestaan.
Ik wou het proberen zonder ijzers maar dan loopt hij voor heel erg gevoelig.
Achter totaal niet.
Denmk dat het te maken heeft met de sterkte van de hoeven.
Misschien zet ik hem swinters alleen op voor ijzers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:54

jennifer87 schreef:
Ik heb een paard van 22 jaar die zowat zijn hele leven op ijzers heeft gestaan.
Ik wou het proberen zonder ijzers maar dan loopt hij voor heel erg gevoelig.
Achter totaal niet.
Denk dat het te maken heeft met de sterkte van de hoeven.

Nee, dat heeft te maken met het feit dat je paard 22 jaar op ijzers heeft gestaan. Hoe langer een paard op ijzers staat, hoe zwakker de hoef wordt.
Als jouw paard na 22 jaar opeens op blote voeten loopt, dan is het vrij logisch dat hij dan gevoelig is. Opeens komt na 22 jaar de bloedsomloop weer op gang, het hoefmechanisme gaat weer plaatsvinden, hij krijgt opeens weer gevòel in z'n voeten en dat kent ie niet...!

Robin6833

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:05

Hoi allemaal,

Ik zou zeker niet te veel water bij de hoeven gebruiken! als het te vochtig wordt, heb je kans op een hoefzweer..

Mijn paard is vorige week zaterdag ook te kort bekapt, en loopt nu in de bak weer goed dus ik begin gewoon vast rustig met rijden, je moet gewoon even geduld hebben...

Groetjes, Robin

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 19:50

@ Robin,sorry maar dat is B.S. Hoefzweren krijg je door onhygienische stallen, indringen van stalbedekking,vernagelen,steentjes , verminderde weerstand e.d
Schoonhouden met schoon water en een zacht borstelje is de beste hoefverzorging die er is.Wat je niet moet doen is invetten,
modder is ook een goede vocht inbrenger en als je daar geen mogelijkheden voor hebt werkt hoefvocht van NAF ook goed.
@TS Als je paard te kort bekapt is haal je teveel dode verouderde hoorn weg waardoor de zachte nieuwe hoef teveel meegeeft als ie op een harde of stenige bodem loopt.Met hoofhardener versnel je het verouderingsproces van de hoorn van de zool, waardoor de ,,eeltlaag'' sneller hard word en de voet daardoor minder gevoelig.Teren werkt ook,maar geeft zo'n
knoeiboel .Take care!

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 09:42

CherokeeChum schreef:
@ Robin,sorry maar dat is B.S. Hoefzweren krijg je door onhygienische stallen, indringen van stalbedekking,vernagelen,steentjes , verminderde weerstand e.d
Schoonhouden met schoon water en een zacht borstelje is de beste hoefverzorging die er is.Wat je niet moet doen is invetten,
modder is ook een goede vocht inbrenger en als je daar geen mogelijkheden voor hebt werkt hoefvocht van NAF ook goed.
@TS Als je paard te kort bekapt is haal je teveel dode verouderde hoorn weg waardoor de zachte nieuwe hoef teveel meegeeft als ie op een harde of stenige bodem loopt.Met hoofhardener versnel je het verouderingsproces van de hoorn van de zool, waardoor de ,,eeltlaag'' sneller hard word en de voet daardoor minder gevoelig.Teren werkt ook,maar geeft zo'n
knoeiboel .Take care!

Ik zal eens kijken. Hoefvocht wou ik me zowiezo halen. Kan nu gelukkig in een buitenbak tijdelijk rijden, dan heeft ze nergens last van. Erger me er alleen zo erg op dat alle ruiterpaden bekiezelt zijn geworden in omgeving Montfort/Echt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:18

Als een paard ineens van ijzers af gaat zal hij er zeker aan moeten wennen...geef het de tijd, doe het rustig aan, als het goed is zakt vanzelf wel weg.