knie op slot/ losse hoefwand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

inge88

knie op slot/ losse hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 09:57

Wie heeft ervaring met een knie op slot bij z'n paard?
Mijn paard had 1,5week geleden zijn knie op slot en loopt nu nog niet goed op dat been..
Ook begint bij mijn paard z'n achterhoef de hoefwand los te raken.. woensdagochtend komt de hoefsmid. Iemand hier ervaring mee die me er meer over kan vertellen?

inge88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 13:23

niemand hier?

bokkenootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:31

Pony van mijn dochter heeft ook wel eens de knie op slot, dit is op zich vaak onschuldig, kijk maar op google onder Platella fixatie. Onze pony heeft er overigens nooit last van tijdens het rijden, en sinds hij goed doorgereden is en goede bespiering heeft is het probleem helemaal verdwenen het is heel erg van belang dat je paard goed op de achterhand getrained wordt zodat die sterker wordt dan kunnen de spieren de eventuele verslapte/ of te lange pezen daar opvangen. Het loslaten van de hoefwand heeft in principe niets met het knieprobleem te maken, maar misschien dat hij daar wel slecht doorloopt, het loslaten van de hoefwand kan namelijk komen door een schimmelinfectie in de hoef, en tal van andere oorzaken daar kan je smid je vast meer over vertellen. In ieder geval beterschap!

inge88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 17:30

Bij jonge paarden (3-5 jaar), als men niet de lux of geduld heeft om nog een jaartje op de wei te zetten, is een gerichtte training mogelijk om de achterhand 'aan te sterken'; rechter stukken, zand werk, ploeg werk, veel los longeren aan de lange lijn.

Medisch behandeling: Bij oudere paarden of die paarden die moeten presteren, kan een medische ingreep gedaan worden. Een van de drie banden wordt overgeknipt waardoor het niet meer kan 'haken'.

Heb ik gevonden via google.. eerst maar eens afwachten wat de hoefsmid morgen zegt want die had het ook over binnnendoor zetten ofzoiets

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:40

Mijn 5-jarige painthengst had het onlangs ook door conditie gebrek wegens een blessure aan het linkerachterbeen.
Remedie,paar dagen stappen aan de hand op het harde ,voetstand
laten controleren,en eventueel aanpassen, je kunt ter ondersteuning de knie een week of 2 insmeren met traumeelgel.
De beweging geleidelijk opvoeren, rechtuit, tot hij weer goed loopt ,
en dan balkjes stappen,en veel buiten zetten.Teveel op stal en een gebrek aan basisbeweging ,gecombineerd met een slechte voetstand zijn vaak de boosdoener.Probeer hem dus sterker te maken van achter, door spierslapte blijft het been in het zaagmechanisme hangen,als hij op rust heeft gestaan.
Eigenlijk een vrij eenvoudig probleem dus , als je het niet vertrouwd zou ik een goede paarde fysio inschakelen.
Take care,en succes!

inge88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 18:58

dankje
Een slechte stand van zijn hoeven heeft hij inderdaad, en daar wordt volgende week wat aan gedaan. hij staat nu achter al anders op z'n ijzers maar voor moet hij ook nog anders want zijn linkerhoef staat weker dan rechts.
En ops chool stond hij zoveel op stal.. dus dat klopt ook. Nu hij buiten staat gaat t al stukken beter.

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:03

Mijn vz-paard heeft er ook last van gehad. Nu worden haar achterbenen een beetje schuin naar binnen bekapt en ze heeft er geen last meer van gehad.