Minder ver doortreden van achterbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skipper

Minder ver doortreden van achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 18:30

Tudor mijn paard is sinds 1,5 week niet helemaal 100%
Je ziet hem niet kreupelen in de zin van niet willen belasten oid.

Hij wil echter vooral rechts achter niet meer zo ver onder treden (door treden) als hij normaal deed en treed dus nu duidelijk minder ver door met rechts dan met links.

Dit heeft hij waarschijnlijk opgelopen toen hij in de wei een rare zwieper heeft gemaakt. Hij bokte en kwam raar neer en hij bleef van voren op de been maar van achter schoof hij als het ware wat onderuit.

In stap zag je het in het begin ook, nu niet meer. Het is vooral in draf goed te zien.

Inmiddels is de fysio dinsdagavond geweest en zij heeft hem behandeld aan zijn lendenen, die zaten wat vast en spanning erop.
Morgenochtend komt zij hem weer behandelen/masseren.

Ik mocht gewoon weer gaan rijden, niet te lang en vooral voorwaarts neerwaarts over de rug en vooral niet opgericht rijden.

Ik wacht fysio behandelingen nog even af maar echt verbetering is er nog niet.

Heeft iemand een idee wat eventueel een andere oorzaak kan zijn?
Of wie herkent de symptomen en heeft er ervaring mee?

Mungbean

Re: Minder ver doortreden van achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:53

Het klinkt als een verrekte knieband. Je moet je dan even voorstellen hoe dat bij jezelf voelt en op die manier beweging geven. Ik zou het paard bij voorkeur in de wei zetten tot hij weer normaal is omdat hij dan waarchijnlijk toch niet verder overbelast aangezien hij er last van heeft. Als het dier een goede conditie te onderhouden heeft, dan daarnaast rechte stukken stappen, sukkeldrafje op gelijke grond.

DGKstudent

Re: Minder ver doortreden van achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:26

Ik ben het niet eens met de stelling dat het klinkt alsof het aan de knieband ligt.
Kreupelheden of onvoldoende doorveren in de kogels of een onvoldoende paslengte naar voren, kan wel degelijk veroorzaakt worden door een probleem in de ondervoet, en natuurljik ook vanuit andere regio's van een been (hogerop).
Wat altijd nodig is om vast te stellen waar een probleem vandaan komt is een uitgebreid klinisch onderzoek.
Regelmatig komen paarden met een klacht naar de kliniek, waarbij men geneigd is om te denken dat het probleem vanuit de knie komt. Echter kan het probleem vanuit ieder deel van het been of bekken/rug/lendenen komen.

Als je het niet vertrouwt is het zeker belangrijk om een dierenarts erbij te halen; Een uiting van een veranderde locomotie moet je beschouwen als een "warning".
Samen met een dierenarts kun je kijken of het probleem serieus is, of dat het eigenlijk wel meevalt.
Wanneer het wel degelijk een terechte warning is (bv een pees of bandletsel) dan is het belangrijk er vroegtijdig bij te zijn, om sterke verslechtering te voorkomen.

Veel succes ermee

Skipper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 10:07

Bedankt voor de informatie en reacties!

Hij heeft nu twee behandelingen gehad van fysio en heb hem sindsdien 2x gereden en met rijden is duidelijk geen verbetering te zien terwijl knopen verdwenen zijn.

De lendenen waren dus wel stijf als gevolgd van de zwieper maar niet de oorzaak waarschijnlijk van het ongelijke passen nemen.

Het opvallende is dat hij er los geen of weinig last van heeft wat je ziet terwijl dit onder het zadel wel het geval is.

Zegt je dit nog iets meer DGKstudent?

In ieder geval bedankt voor de info, ik vind het moeilijk vooral omdat ik in het verleden wel een paard heb gehad met uitgerekte knieband maar 3e arts dit pas echt constateerde terwijl de anderen me toch voor gek verklaarden dat ze er niets aan zagen terwijl daar nog duidelijker te zien was dat hij pas bij moest maken of extra huppel bij b.v. overgangen.

Ik ben bang dat ik nu met dit paard weer naar DA ga ik weer voor gek wordt verklaard omdat er aan longe weinig te zien is.

Dinsdag komt fysio, die kijkt dan bij ons rijden.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:23

Heeft de fysio de rug ook goed gecontroleerd? Dit zie je ook vaak als ze last van de rug hebben. Zelf heb ik dit ook een keer gehad door gek doen en bij een ander paard zat het wel in de knie. Die stond toen iets verkeerd en is toen rechtgezet (?, was iig een flinke zwaai en beweging en toen kwam hij goed op de plek; is al heel lang geleden dus precies weet ik het niet meer). Na 3 dagen stappen rechtuit was het probleem verholpen.

Skipper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 18:39

Dan zat het been als het ware echt even uit de kom dat ze hem een soort van 'terugzetten'?

Fysio heeft hem los gezien in stap en draf en daarna gekeken en behandeld. Alleen zal dinsdag nog eens een spervuur van vragen op haar richten als hij weer behandeld wordt.