Na hoefzweer nog onregelmatig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hartje

Na hoefzweer nog onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 11:25

Een weekje geleden is de hoefzweer bij mijn merrie opengemaakt. Sindsdien ben ik haar hoef aan het weken om het schoon te houden. Inmiddels is de hoef niet meer warm en loopt ze als een speer in stap op het zand. In draf is ze echter nog echt kreupel.

Zou het kunnen dat er toch nog ontsteking in de voet zit (niet voelbaar aan de temperatuur van de voet) ?

Wat is jullie ervaring met herstel na opening van de zweer ? Na hoeveel dagen liep jullie paard weer goed ?

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:27

ik zou haar gewoon nog even rust gunnen, misschien is het nog gevoelig. die van mij heeft 2 dage kreupel gelopen, wist niet eens dat ze hoefsweer had. had getrspt met mijn ander paard en blijkbaar geraakt op hoef. Toen week erna de smid kwam zag hij het en heeft voor zekerheid nog wat opengemaakt, loopt nog klein beetje onregelmatig op harde ondergrond, maar met rustig aan doen gaat dat ook wel weg.

Trieske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:27

mijn paard liep de ene keer na een dag weer goed en de andere keer liep ze na 1 a 2 weken pas weer helemaal zuiver.
meestal is het wondje nog niet helemaal zuiver dus gewoon iedere dag door blijven gaan met weken.
Duurt het echt lang dan zou ik de smid om raad vragen.

(edit) typefout

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:57

Er kan best nog wat zitten, ik zou het nog even afwachten, anders de smid nog eens laten komen.

Anoniem

Re: Na hoefzweer nog onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:36

Even de tijd geven.
Het kan zijn dat er nog een restje zweer in zit. Het kan ook zijn dat de wond van het opensnijden nog erg gevoelig is. De wond moet weer helen en er moet weer 'eelt' op die plek gekweekt worden.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:07

Mijn ervaringen zijn wisselend. Mijn paard heeft nog nooit een hoefzweer gehad en vorig jaar opeens 2 keer. De eerste keer is het weggehaald en liep ze na 3 dagen weer prima.
De keer daarna was onze smid niet bereikbaar en is het te lang blijven zitten. Daardoor is het een flinke gevoelige kneuzing geworden waarmee ze uiteindelijk 1 a 2 maanden niet goed gelopen heeft.

Zesiram

Re: Na hoefzweer nog onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:18

Mijn paard heeft ook een hoefzweer en is nu al ongeveer een maand kreupel. De smid heeft het een paar keer opengehaald, maar ondanks constant schoonhouden krijgt de zweer toch weer een kans ( hij zit heel hoog bij de verzenen en de smid kan niet verder komen omdat hij dan in het leven snijd )
Ik zou de smid nog maar eens laten komen, misschien is de zweer weer gaan broeien. De temperatuur van de hoef kan een paar dagen op zich laten wachten heb ik ontdekt.
Een ander paard wat ik rijd is altijd de dag na het openmaken van de zweer weer rad.