Hoeven invetten nou wél of niét slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisah1989

Hoeven invetten nou wél of niét slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 14:26

dat is dus mijn vraag..

is het invetten van de hoeven nou wel of niet slecht?
van de 1 hoor ik dat het echt heel slecht is, en van de ander dat het juist goed is?!

gr. elisah

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:27

Als je paard het nodig heeft kan het goed zijn mits je de hoeven daarvoor nat maakt.

Als je ze droog laat voor de 'vetting' dan sluit je de hoef af en raakt hij uitgedroogt.

Er zitten dus inderdaad 2 kanten aan.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:44

Slecht
je kan beter elke dag even afspuiten met water

karin1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:46

op de het drafentrainement waar ik stage liep deden ze het bijna elke dag. Eerst met de spond goed nat maken en daarna insmeren.

JKiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:49

Je moet de hoeven goed natmaken voordat je ze vet, dan blijft het vocht in de hoef zitten. Maar een heel groot nadeel is dat na het vetten de hoef vanaf de buitenkant waterdicht is en er een paar dagen geen vocht in kan komen. Je houdt dan toch droge hoeven. Oplossing is inderdaad iedere dag even afspuiten, dan nemen ze meer vocht op en dat is ook goedkoper dan al dat vet. Je kunt ook op een plek in het land waar ze iedere dag langs komen, bijvoorbeeld voor de ingang of de waterbak, een modderpoeltje maken. Als ze hier dan in staan neemt de hoef ook vocht op. Ideaal in de zomer als de grond erg droog is en je geen zin of mogelijkheid om af te sproeien.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:04

Goed nat maken is idd. belangrijk. Heb zelf het idee dat het vetten niet zo goed helpt; vaak is het meer voor de show omdat het er mooi uit ziet.
Beter is om ze zoals hierboven staat een tijdje in het nat te laten staan, dan nemen de hoeven vocht op.

Aurora3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:00

ik doe meestal niet invetten bij gewone goede hoeven. Alleen als de hoeven erg nat zijn, doordat het paard veel in een erg natte wei staat. Of in een vieze natte stal elke dag, dan vet ik ze wel in, om de hoeven te beschermen tegen het vocht.
btw: geen commentaar op die stal, ik weet dat het niet goed is maar ik kan er weinig aan doen. Het paardje is neit van mij en er mag van de eigenaren bijna geen houtkrullen in. Ik doe er meestal veel te veel in naar hun zin, dan is het wel wat minder maar nog steeds best vochtig :S Verder zet ik het beestje zo vaak mogelijk buiten en vet zn hoeven in. Maar ik weet dat het ook voor zn longen niet goed is, die ammoniak lucht en dat ie zo ni lekker kan liggen s nachts Dus dat hoef je me ni te vertellen.

Kiftje

Re: Hoeven invetten nou wél of niét slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:59

Ik denk dat het best is om naar elk paardje afzonderlijk te kijken. Als jouw paardje natte hoeven heeft dan kan je best af en toe eens invetten zodat de hoef geisoleerd wordt van vocht.
Heeft jouw paard daarintegen erg droge hoeven dan zou ik ze ofwel af en toe bevochtigen, ofwel eerst goed bevochtigen en daarna invetten zodat het vet de vochtigheid niet uit de hoef trekt.
Succes ermee!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:21

Arabesk schreef:
Slecht
je kan beter elke dag even afspuiten met water

En nog goedkoper ook

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:23

Alleen de hoefrand boven, want anders kan je weer te zachte hoeven krijgen aan de onderkant, waardoor ze juist gaan brokkelen. Ik maak ze ook eerst nat voordat ik ze in olie.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:27

dróge hoeven invetten is slecht

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:30

Gewoon een modderpoeltje maken en je paard daar elke dag 10 minuten inzetten. De hoeven daarna niet schoonmaken

Sosha

Re: Hoeven invetten nou wél of niét slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:34

eb en vloed bak nemen, komen ze elke dag met hun voetjes in het natte zand (mits je ze rijdt natuurlijk). Werkt echt heel goed.

loez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:38

wij doen het ook! Na het rijden spuiten we altijd de paarden of helemaal af, of alleen de benen en de hoeven schrobben. Dan de beentjes afdrogen en dan invetten

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:00

stef schreef:
dróge hoeven invetten is slecht

Dat hangt er helemaal vanaf wat voor weer het is. Als ik zie hoe droog het landis waar mijn paard in staat is het helemaal niet zo gek om in te vetten. Dan kunnen ze namelijk niet nog meer uitdrogen. Het zand in de wei en de bak is zo droog dat dat altijd nog meer vocht uit de voeten zal trekken. Het beste is altijd om eerst de voeten goed nat te maken natuurlijk. Alleen even met de tuinslag erover heeft geen enkele zin. Of even met een spons ofzo. Je moet ze echt even een lange tijd nat maken. Bedenk je maar eens wanneer jou nagels zacht worden als je in bad zit. Evengoed blijven je nagels hard als je even je handen hebt gewassen.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 07:57

ik bedoel dus hoeven waar geen water op zit. Als je droge hoeven invet sluit je ze alleen maar af voor vochtopname

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:26

stef schreef:
ik bedoel dus hoeven waar geen water op zit. Als je droge hoeven invet sluit je ze alleen maar af voor vochtopname

Een hoef krijgt ook van binnenuit vocht. Als het dan dus super droog is buiten de hoef is hethelemaal niet zo gek om er een laagje vet op te smeren. Als je dan toevallig geen water hebt zou ik eerder vetten dan niet vetten. En daarbij zul je pas echt goed resultaat hebben met water als je de spuit e even opzet. En het liefst vanaf boven aan het been zodat het water van bovenaf nog naar de kroonrand kan lopen.

nano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:18

Wat ik heb mee gekregen is dat wanneer het vochtig weer is dan je dan geen vet er op moet doen maar op het moment dat het weer droger wordt je de hoef nat moet maken en dan een laagje vet dar beschermd tegen uit droging.
Vet smeren op een droge hoef is heel slecht dat zorgd er voor dat er geen nieuw vocht in kan maar je hebt ook een droge hoef op gesloten en daar kun je brokkelhoeven van krijgen.