wat is losse hoefwand, wat heeft mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

wat is losse hoefwand, wat heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 13:45

Mijn jaarling staat dag en nacht buiten vanaf maart, en heeft ijzersterke hoeven.
Er hoeft zelfden wat aan gedaan te worden, ze heeft 4 sterke harde zwarte hoeven die niet brokkelen, en ze gaat geregeld naar de smid.

Vandaag heb ik haar weer eens opgezocht, en pakte zomaar haar voorhoef op... en van wat ik zag schrok ik!

Ik weet niet wat losse hoefwand in houd, maar haar voorste hoefwand, is dus een halve cm gescheiden van haar 2e hoefwand... dat zag ik toen ik haar hoefje optilde!! Dus het lijkt of haar hoefwand aan het losraken is!!
Help ? heeft iemand dit vaker gezien?

Het is zondag dus ik kon de smid niet bereiken, maar ik zal hem morgen zeker bellen!

Wat denken jullie, en snappen jullie mijn verhaal??

Masada

Re: wat is losse hoefwand, wat heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:49

Is de witte lijn wat poederachtig?
Het zou whitelinedisease kunnen zijn.
Welke smid heb je?
Ik zou anders even contact opnemen met van nassau in Oud-Gastel
en even op hun website kijken nml. hoofcare.nl
De meeste hoefsmeden zijn niet kundig genoeg om whitelinedisease te herkennen en te behandelen.
Succes!

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 13:58

Ik heb net gekeken op de site van van Nassau, want dat is ook mijn smid geweest, en het lijkt meer op holle wand, dat ontstaat bij paarden die harde droge hoeven hebben, en op een harde ondergrond staat dag en nacht..

En dat klopt..
ik zal morgen contact opnemen met mijn smid of met toon.

Maar het is absoluut niet poederachtig, het is heeeeel hard, maar het staat iets wijd uit elkaar.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:27

Als ik je een advies mag geven zou ik toch eerst contact opnemen met Rob of Toon van Nassau.
Zij hebben zo enorm veel ervaring met dit soort dingen.
Het is te belangrijk om het nu goed aan te pakken.
De meeste hoefsmeden kunnen wel netjes bekappen en beslaan maar als het op en bijzonder iets komt dan kun je er toch beter experts bij laten komen.
En van Nasau is bij jou niet zo ver vandaan.

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 16:36

mijn eigen hoefsmid verwijst zelf door naar toon, dus ikoverleg even met mijn smid.
Het is nu ook niet zo makkelijk om mijn jaaring te vervoeren in mijn eentje (ouders op vak..) pfff dat dit nou weer moet gebeuren..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:48

Een foto zou wel helpen, want een voorste en 2e hoefwand zeggen mij niets.

Masada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:14

horselover21 schreef:
mijn eigen hoefsmid verwijst zelf door naar toon, dus ikoverleg even met mijn smid.
Het is nu ook niet zo makkelijk om mijn jaaring te vervoeren in mijn eentje (ouders op vak..) pfff dat dit nou weer moet gebeuren..

Je kan de hoefsmid toch gewoon naar jou laten komen?
Rob komt gewoon naar Zevenbergen hoor.
Maandagavond even met hem bellen lijkt me.

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 10:32

poppekontje schreef:
horselover21 schreef:

Je kan de hoefsmid toch gewoon naar jou laten komen?
Rob komt gewoon naar Zevenbergen hoor.
Maandagavond even met hem bellen lijkt me.

Mijn paarden staan in Oud-gastel, nog makkelijker!
Maar mij is pas verteld dat ze alles aan huis wilde doen, daarom ging ik daar ook heen.

Er is al een hoefsmid gebeld en hij komt even kijken, maar denkt dat het komt door de droge grond..

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:25

Okee... maar erm... is het te voorkomen en zo ja, hoe?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:15

VSW --> BEH.

cremellogek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:19

Ik hoop voor je dat het geen whiteline disease is, das echt een hoop ellende!

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:43

Ik denk dat hij gewoon bekapt moet worden, hoeven groeien als een gek met dit weer.Gezien de leeftijd en het feit dat het dier buiten is lijkt mij wld niet logisch.Veulens in het eerste jaar kan je vaak nog niets van het binnenste van de voet , de zool ,straal ,verzenen,steunsels snijden om dat er nog niet voldoende materiaal aanwezig is.Dan ineens gaat het heel snel,vanaf een jaar begint de hoef groter te worden, en andere verhoudingen te krijgen.De.wand is waarschijnlijk nog dun en waaierd een beetje uit,doordat hij wat te lang is, waardoor er wat ruimte ontstaat.Even laten bekappen dus.Succes!