Paard trapt op ijzer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twinklebel

Paard trapt op ijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 21:58

Sinds vorige week dinsdag heeft mijn vierjarige merrie voor ijzertjes. Donderdag ben ik er voor het eerst mee gaan rijden en toen ze een beetje moe begon te worden trapte ze met haar achterhoef op de tak van haar voorijzer, zo erg dat ze haast op haar neus ging. De tak van het ijzer was behoorlijk krom, dus de smid gebeld en die heeft hem vrijdag weer recht gemaakt. Daarna ben ik met rubber springschoenen gaan rijden en trapte ze ze niet meer krom. Wel hoorde ik haar regelmatig aantikken tegen de springschoen. Op aanraden van mijn instructrice heb ik neoprene springschoenen gehaald, omdat veel paarden open gaan op de rubberen. Daar dinsdag voor het eerst mee gereden, en je raad het al, daar ging ze dus op open in haar kootholte! Ook trapte ze er door heen nog op haar ijzer. Maargoed, nu ze open ligt kon ze dus ook de rubberen niet meer aan, want daar blijft ze nu dus op open gaan. Even stil zetten tot ze dicht is is ook geen optie, ze moet namelijk over anderhalve week naar de merriekeuring. Nu heb ik dus bont in de binnenkant van de rubberen springschoenen geplakt, daar blijft ze keurig op dicht, maar door het bont hingen ze net iets hoger en trapte ze vandaag weer haar ijzer krom.
Iemand enig idee hoe ik kan voorkomen dat ze op haar ijzer trapt? Misschien hoefsmeden hier? Maandag komt mijn hoefsmid weer en gaan we overleggen. Maar misschien dat er iemand nog tips heeft. Ik ben als de dood dat ze een peesblessure oploopt als ze weer op haar ijzer gaat staan.

_Antikana_

Re: Paard trapt op ijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:18

Hey,

ik heb het ook eens een keertje gehad met mijn paard. Het was een oudere ruin, en toen ik op een dag de wei inkwam liep hij zo hard te manken. Toen ik even ging kijken, had hij zijn hoefijzer uitgetrapt en er gaan instaan. De hoefsmid heeft er dan een springijzers opgezet. Dat zijn hoefijzers die volledig dichtzijn. Sindsdien loopt hij beter dan ooit

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:18

Hey,

ik heb het ook eens een keertje gehad met mijn paard. Het was een oudere ruin, en toen ik op een dag de wei inkwam liep hij zo hard te manken. Toen ik even ging kijken, had hij zijn hoefijzer uitgetrapt en er gaan instaan. De hoefsmid heeft er dan een springijzers opgezet. Dat zijn hoefijzers die volledig dichtzijn. Sindsdien loopt hij beter dan ooit

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 07:50

leg het probleem aan je hoefsmid voor. Hij kan de takken minder uit laten steken waardoor het paard zich minder vangt.

Nilan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:58

Springschoenen omdoen (de eerste 2 weken)...
Werkt perfect!

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:23

de takken van het voorste ijzer goed afslijpen en een goede opzet aan het ijzer meegeven zodat hij makkelijk wegrolt.
doordat hij/zij voor ijzers heeft (voorheen nooit heb ik begrepen?) komen de voorvoeten iets minder snel weg. als de achtervoeten dan iets te snel zijn in verhouding (worden minder tegengewerkt doordat er geen ijzers onder zitten), krijg je dat probleem.
misschien is het snel opgelost met vierkantig beslaan?

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:51

Dit probleem zie je vaak bij jonge paarden die voor het eerst beslagen worden. Ze hebben nog geen evenwicht onder de ruiter gevonden, en kunnen daardoor hun bewegingen niet goed coordineren. (achterbenen treden te ver door, en de exacte plaatsing van de voeten is variabel)Vraag je hoefsmid terug te komen en leg hem het probleem voor. Meer opzet en minder garnituur doet meestal al wonderen. Verder moet eea ook rijtechnisch opgelost worden, zodat je paard zo snel mogelijk zijn 'evenwicht 'vindt. Veel met een losse teugel op de tweede of derde hoefslag rijden, overgangen rijden en zo min mogelijk aan de omheining plakken.
sterkte!

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 22:32

Nilan schreef:
Werkt perfect!

Volgens mij heb je niet goed gelezen!

De smid is vandaag geweest en heeft de takken nog wat meer afgerond.

oestinja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:34

Achter ijzers onder laten zetten met twee lippen scheelt ook veel, is dat misschien een optie?

oestinja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:36

Hips, niet goed gelezen, ze heeft achter immers geen ijzers, dan ligt het inderdaad aan de takken van de ijzers.

chant_xx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:41

niet op ijzers zetten
eerst haar/hm evenwicht goed vinden dan hoefijzers
lijkt mij handig
maar het is jou paard !

Nilan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:06

Twinklebel schreef:
Nilan schreef:
Werkt perfect!

Volgens mij heb je niet goed gelezen!

De smid is vandaag geweest en heeft de takken nog wat meer afgerond.

Hihi, ja heb wel goed gelezen hoor...
Mijn vorige paard had hier namelijk ook last van en ookal waren de takken afgerond, hij trapte ze er alsnog af... Met ('n wat grotere maat) springschoenen niet meer, zodoende.
Maar goed, 't is maar 'n tip hoor, je hoeft er niks mee te doen als jij denkt dat 't niet werkt...

In ieder geval succes ermee.

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 20:43

Als je goed hebt gelezen zie je dat ik al springschoenen gebruikte en dat ze daar op open gaat. Maar bedankt voor je tip.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:56

Je kunt van die zachte neopreen sprinschoenen proberen met zo'n dik stukje aan de achterkant, een soort kussentje. Mijn paard kan ook niet tegen die rubberen, daar krijgt hij kale plekken en wondjes van ook van de gewone neopreen, maar met neopreen springschoenen met kussentje heeft hij nergens last van. Met rijden heeft mijn paard ze de eerste maand omgehad nadat hij ijzers heeft gehad en toen was het niet meer nodig. Nu draagt hij ze alleen nog in de wei, omdat hij zich daar raar gedraagt.

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:04

de pony van mijn dochter heeft hier ook last van gehad, op advies heb ik springschoenen gebruikt, maar dit viel zwaar tegen, de kootholte werd daardoor ook beschadigt( ik weet dat het waarschijnlijk aan de schoen heeft gelegen hoor) ik heb ze niet meer gebruikt, de smid heeft inderdaad de takken geslepen, en me verteld dat ze er mee leert omgaan.
Ze heeft nu nog ijzers en het gaat nu inderdaad erg goed, geen problemen meer..
ook onze pony was toen 4 jaar.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:12

simpelste oplossing : ijzers eraf halen, dan kan ze zich niet meer aantikken. De afwikkeling van het voorbeen gaat nu te langzaam.
Voor neopreen zijn sommige paarden trouwens allergisch.

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:14

tamary schreef:
simpelste oplossing : ijzers eraf halen, dan kan ze zich niet meer aantikken. De afwikkeling van het voorbeen gaat nu te langzaam.
Voor neopreen zijn sommige paarden trouwens allergisch.

Dat was ook een optie

Eefiesvenna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:39

Je heb ook van die hoefbal beschermers van rubber, heel lastig omdoen maar werkt wel!

Marjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:21

Heb je ook op de achterhoeven ijzers zitten? Misschien zou dat helpen...

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 10:26

De smid heeft maandag de takken van de ijzers verder ingebogen en tot nu toe gaat het perfect. Bedankt voor jullie tips.

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:50

komt vast helemaal goed, je paard gaat zich aanpassen.. succes!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:00

Het aftrappen (aantrappen) heeft wel degelijk met het beslag te maken. Mijn paard heeft tot een jaar terug constant zijn ijzers afgetrapt, ene dag de smid, volgende dag ijzer kwijt (en dat bij 4 verschillende smeden). Nu loop ik met hem bij Emmeloord, waar ze hem goed laten afrollen (en niet superruim ondergelegd..... Ik heb de laatste x-en nergens meer last van!!

Paard kan idd niet snel genoeg wegkomen van voren....... Maarre, suc6, hoop dat het nog steeds goed gaat!

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:52

Mijn paard trapt ook regelmatig d'r ijzers eraf , met name in een vlotte draf hoor je ze nogal eens tegen elkaar aan kletsen.
Mijn hoefsmid doet sindsdien de voorijzers een grotere "opzet" geven zodat de voorhoef makkelijker en sneller afrolt.
Daarna heb ik geen problemen er meer mee gehad.