natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rianne_kiara

Berichten: 208
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 18:11

Om er maar weer eens over te beginnen...
Ik zag dat er al meerdere topics zijn geweest over dit onderwerp !

Toch, als je zoekt en leest, hoor je meer negatieve dan positieve verhalen over het natuurlijk bekappen.
Ook hoorde ik dat je jezelf, met een cursus van slechts één dag) natuurlijk bekapper mag noemen... Is dit niet een beetje weinig praktijk ervaring, voor het bekappen van een paardenhoef ???

Ik heb pas geleden het "bekende" verhaal gelezen over de gevaren van natuurlijk bekappen. En hier schrok ik nogal van...
In dit geval was er ook sprake van een ééndags-cursus !?

Anoniem

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:35

Rianne_kiara schreef:
Ook hoorde ik dat je jezelf, met een cursus van slechts één dag) natuurlijk bekapper mag noemen... Is dit niet een beetje weinig praktijk ervaring, voor het bekappen van een paardenhoef ???

Degene van wie je dit gehoord hebt, heeft het dan niet goed begrepen.
Tijdens de cursusdag die jij volgens mij bedoelt, leer je ontzettend veel over de paardenhoef, zowel theorie als praktijk. Daarna ben je als cursist wel in staat om de (gezonde!) hoeven van je paard bij te houden. Je mag jezelf dan géén natuurlijk bekapper noemen. Hoeven bijhouden is wat anders dan hoeven bekappen. Dus geen twee dingen door elkaar halen! Het bekappen wordt veelal aan een vakbekwame bekapper overgelaten.

Rianne_kiara schreef:
Ik heb pas geleden het "bekende" verhaal gelezen over de gevaren van natuurlijk bekappen. En hier schrok ik nogal van...
In dit geval was er ook sprake van een ééndags-cursus !?

Dit is hoe zij haar site genoemd heeft. Wanneer je het hele verhaal goed gelezen zou hebben, dan had je gelezen dat er geen gevaren zijn van natuurlijk bekappen, maar van eigenwijs en drastisch in de hoeven van je eigen paard zitten hakken en snijden, zoals zij heeft gedaan.
Ik heb trouwens wel een link voor je waar het hele en complete verhaal te lezen is. Als je belangstelling hebt, PB je me maar.

Verder snap ik niet zo goed waarom je het zoveelste topic opent over dit onderwerp. Als je meer wilt weten over natuurlijk bekappen, meld je dan in het betreffende topic.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:39

Tja,zowel in de NB als in de TB heb je positieve en negatieve verhalen.

Het welbekende verhaal van Esther met het paard Ivanhoe is 1grote klucht.Deze vrouw ging aan de slag zonder eerst een professionele NB te laten bijkomen en tja,dan krijg je zulke dingen als resultaat.

Over de 1daagse cursus ben ik ook niet te spreken,als je tenminste de cursus van hn.nl bedoeld??
Via betrouwbare bronnen ben ik te weten gekomen dat deze mensen nog niet eens wisten wat een witte lijn was.
Daarom dat ik een cursus ga doen van cabcalor.be,deze is een 4daagse en dus veel meer uitgebreider.

Als je deze cursus heb gedaan kan je jezelf benoemen tot een 'hoevenbijhouder' maw je bent in staat de hoeven van je paard te onderhouden en regelmatig bij te vijlen.Dus dat wilt niet zeggen dat als je een cursus doet je aan de slag kan met andere paarden en dus jezelf als professionele NB kan benoemen.

Ik heb 1 vraag aan je:wat wil je met dit topic bereiken?

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:39

iedereen mag zich zowel "hoefsmid" als "natuurlijk bekapper" noemen, want beide zijn geen beschermde titel cq. beroep.
dat maakt het ook zo moeilijk; waar zit het koren en waar het kaf?
vraag rond, houd ogen goed open, en zoek naar positieve ervaringen van andere mensen als je op zoek bent naar een nieuwe smid/bekapper.
ben zelf geen voorstander van natuurlijk bekappen, maar dat is weer een heel ander verhaal

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:41

Tja ts. mensen onthouden negatieven dingen sneller dan positieve.

Die site, is idd een mens dat dacht volleerd te zijn.
En iedereen ook bij Tb mag zich toch hoefsmid noemen?

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:45

Rianne_kiara schreef:
Om er maar weer eens over te beginnen...
Ik zag dat er al meerdere topics zijn geweest over dit onderwerp !


dus.......ging je er nog maar 1 openen....omdat?????

Citaat:
Toch, als je zoekt en leest, hoor je meer negatieve dan positieve verhalen over het natuurlijk bekappen.


da's vreemd, ik hoor juist veel meer positieve verhalen??

Citaat:
Ook hoorde ik dat je jezelf, met een cursus van slechts één dag) natuurlijk bekapper mag noemen... Is dit niet een beetje weinig praktijk ervaring, voor het bekappen van een paardenhoef ???


volgens mij mag je je ook hoefsmid noemen?? onzin dus, alleen iemand met de hersenen van een erwtje doet dit, NB-er of smid. Kortom, zaak voor de paardeneigenaar om er iemand met de juiste kennis en ervaring uit te zoeken.

Citaat:
Ik heb pas geleden het "bekende" verhaal gelezen over de gevaren van natuurlijk bekappen. En hier schrok ik nogal van...
In dit geval was er ook sprake van een ééndags-cursus !?


ik sluit me helemaal bij Jovarna aan, het complete verhaal staat ergens anders.....ik weet zeker dat je er totaal anders naar kijkt als je alles hebt gelezen.
Maar goed...wat ik me dus afvraag???? waarom dit topic?

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:15

Als je meer wilt weten over TB mail dan de Van Nassau's
Als je meer wilt weten over NB kom langs in ons HK topic, zie link in mijn onderschrift.

Rianne_kiara

Berichten: 208
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 19:20

Kinke... ik had niet gevraagd of je me wilde afkatten...

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:17

Ik hoor juist meer postieve als negatieve verhalen over nb. Zelfs mijn DA vind het het beste wat je voor een paardenhoef kunt doen, omdat je constant de hoef in optimale conditie houdt (de hoef is nooit te lang, en scheurtjes worden meteen weggehaald). Dit is trouwens een gewone traditionele DA.

Over de cursus van 1 dag: je leert heel erg veel, en nadat je de eerste bekapbeurt aan een professional hebt overgelaten, ben je prima in staat om de gezonde hoeven van een paard/pony zelf bij te houden, mits je maar af en toe de professional laat langskomen om je werk te laten controleren.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:17

Natuurlijk bekappen is wat mij betreft dé manier van hoefonderhoud voor elke onbeslagen paardenvoet. Ben 1-dagscursuszelfbekapster . Ik had ervoor nooit durven dromen dat ik ooit zelf haar hoeven zou onderhouden. Ze loopt echt zo veel beter als ervoor, vooral op de harde weg is het verschil verbazingwekkend. Het vraagt een wekelijkse investering van jezelf, maar het is alle moeite dubbel en dwars waard.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:33

Ik roep mensen op te reageren met eigen negatieve ervaringen. Eigen verhalen, dus niet van horen zeggen. Waar is het op fout gegaan enz. enz.? Niet om je neer te sabelen, maar om dit nu eens in kaart te brengen.

minishet
Berichten: 28
Geregistreerd: 15-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:16

Ik ben van mening dat het absoluut goed is. Wat je wel moet bedenken is dat het iets is waar je vanaf de geboorte aan moet beginnen. Op later leeftijd gaan toepassen levert vaak problemen op. Vergelijk het maar met iemand die op 20 jarige leeftijd in eens op boeren kloppen gaat lopen. Dit heeft maanden last van zijn voeten omdat deze dit niet gewend zijn bij paarden is het net zo.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:17

Tot nu toe ken ik maar 1 verhaal met negatieve ervaringen, hier op bokt is dat algemeen bekend... en wordt maar al te graag door tegenstanders aangehaald als voorbeeld tegen 1000 voorbeelden van POSITIEVE ervaringen.

Oop zullen we om dit in kaart te brengen een nieuw topic openen??

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:19

minishet schreef:
Ik ben van mening dat het absoluut goed is. Wat je wel moet bedenken is dat het iets is waar je vanaf de geboorte aan moet beginnen. Op later leeftijd gaan toepassen levert vaak problemen op. Vergelijk het maar met iemand die op 20 jarige leeftijd in eens op boeren kloppen gaat lopen. Dit heeft maanden last van zijn voeten omdat deze dit niet gewend zijn bij paarden is het net zo.


OF het is juist een bevrijding dat de oude man na 50 jaar op klompen te hebben gelopen eindelijk de leren schoen ontdekt

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:20

@TS: fout!!!
IK VIND het mishandeling om een paard op asfalt te laten lopen onder het mom van natuurlijk.
MAAR DAT IS MIJN MENING!

Cookies
Berichten: 6577
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:22

Mijn paarden lopen ook op asfalt wat is daar mis mee?? Ik heb ze er nog nooit over gehoord??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:24

avanoort schreef:
@TS: fout!!!
IK VIND het mishandeling om een paard op asfalt te laten lopen onder het mom van natuurlijk.
MAAR DAT IS MIJN MENING!


Hoezo mishandeling
Wilde paarden lopen de hele dag over stenen, waarvoor een gedomensticeerd paard dan niet?

Je mag natuurlijk een mening hebben maar geef ook wat argumenten waarom je het vind.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:25

avanoort schreef:
@TS: fout!!!
IK VIND het mishandeling om een paard op asfalt te laten lopen onder het mom van natuurlijk.
MAAR DAT IS MIJN MENING!


Dus alle haflingers en Norikers in de alpen ook maar hoefijzers onder slaan dan?? Doen we ook meteen de mustangs in de rocky mountains

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:27

MIJN MENING:

In de Rocky Mountains ligt geen asfalt.

Mijn argumenten, de zool wordt maar korter en korter.
Asfalt zijn geen stenen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:29

Nee maar stenen zijn juist slechter omdat het geneens egaal is.
En wat is er erg aan dat de zool korter wordt, dan (be)kap je daar toch wat minder weg.

Ann

Berichten: 13350
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:30

avanoort schreef:
@TS: fout!!!
IK VIND het mishandeling om een paard op asfalt te laten lopen onder het mom van natuurlijk.
MAAR DAT IS MIJN MENING!

Wat een onzin, mijn paard loopt een paar keer per week gemiddeld 5 km per keer over asfalt, zonder ijzers.
En ook zonder 1 pas gevoelig te lopen. Volgens jou ben ik dus een dierenmishandelaar?

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:30

avanoort schreef:
MIJN MENING:

In de Rocky Mountains ligt geen asfalt.

Mijn argumenten, de zool wordt maar korter en korter.
Asfalt zijn geen stenen.


Dat is jouw mening. Heb je weleens daadwerkelijk GEKEKEN naar een paard dat op asfalt loopt??

Ik heb er hier 1 in de aanbieding

minstens 50 km per week aan asfalt, onbeslagen..

en velen met mij

Vraag maar eens of een van de 'natuurlijk bekappers' hier op bokt ooit te maken heeft gehad met een te dunne zool! Nee zal het antwoord zijn.

Waar hoor je verhalen over dunne zolen?? Juist bij paarden met ijzers
1+1=2
de rest kan je nalezen op de site in mijn onderschrift
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 22-06-06 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:31

Arabesk schreef:
Oop zullen we om dit in kaart te brengen een nieuw topic openen??


Nee, vind ik niet nodig. De titel trekt genoeg mensen welke willen reageren, lijkt mij.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:32

Wat trouwens ook erg leuk is is dat wilde paarden weinig hoefproblemen hebben en dat de gedomensticeerde paarden juist veel hoefproblemen hebben.

En hoezo zou iets nieuws gelijk slecht/mishandeling zijn?

Oho, Ann toch! Dat is hartstikke gevaarlijk voor een paard, dierenbeul!

Ann

Berichten: 13350
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:33

Moet ik je mijn naam en adres pm-en, nielsd? Zodat je me kunt aangegeven bij de DB?
Laatst bijgewerkt door Ann op 22-06-06 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt