Ik weet me geen raad meer...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Afanaisa
Berichten: 574
Geregistreerd: 29-05-04

Ik weet me geen raad meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 16:26

Hoihoi,

Ik heb sinds vorig jaar mijn eigen paard. Ik kocht haar toen ze 5 was. In maart is ze 6 geworden. Toen ik haar kocht zag ik al dat de hoeven niet denderend waren, maar ik dacht: dat knappen we weer op.

Nu bleek later dat ze in die 5 jaar dat ze bij de fokker stond nog nooit een smid heeft gezien. Ze wist niet eens wat het was en voeten geven was al helemaal een ramp!

ik ben toen biotine gaan voeren en dat leek wel beter te gaan. het ging steeds beter met bekappen en ze gaf netjes haar voeten. Ze werdt toen om de 6 tot 7 weken bekapt. ging aardig voor de rest met de hoeven..

Nu, dus bijna een jaar later is het echt weer helemaal niks. Ze schrikt nog wel is en stampt dan met 4 voeten op de grond, de stukken zie je er dan gewoon af vliegen..weer die hele rand naar de knoppen..
In het land liggen bij het hek nog wel eens wat stenen die uit de grond komen, 1 keer er tegen aan schoppen en er ligt weer een heel stuk af! Ik kan natuurlijk niet tegen haar zeggen: 'blijf bij die stenen uit de buurt!'

Ze staat niet op ijzers omdat we dan de stand veel te snel zouden veranderen, ze heeft nog wat duck-poten...ik heb nog aan de smid gevraagd of zij ze droog vond ze zei van niet.

Kortom: Er vliegen hele stukken van die hoeven af en als dat zo door gaat knallen ze er tot bloedens aan toe af en dat is wel het laatste wat ik wil.
Linksachter is er aan de voorkant een heel stuk af waardoor het lijkt alsof ze een vierkante hoef heeft...

ik weet echt niet wat ik er nog aan kan doen...

Wie weet het wel?

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:29

Kun je de hoevenkrabber in de wittelijn steken, m.a.w. is die poederachtig ? want in dat geval kun je denken aan white line disease kijk voor info op www.hoofcare.nl

Anoniem

Re: Ik weet me geen raad meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:04

Het komt op mij over dat de hoefwand te lang wordt gelaten en niet goed wordt afgerond.

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:23

Ben het met Jovarna eens, ik zou eerst eens bekijken of de hoefwand te lang is, vaak is afronden genoeg om scheuren te voorkomen

Afanaisa
Berichten: 574
Geregistreerd: 29-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 21:30

Mist: Ik zal morgen is kijken of dat kan en of het poederachtig is, ik dacht het niet...dat is allemaal heel sterk...als ik zo de plaatjes bekijk, lijken de scheuren er ook niet op...bij mijn paard ontstaat er een scheurtje deze scheurt nog verder en uit eindelijk springt er dus een rond stuk af, maar daarachter is niks te zien, er is dus gewoon een hap uit dan...

De hoefwand is zo kort mogelijk, maar omdat ze anders teveel gevoelig gaat lopen kan er niet meer af, ik zal het daar is over hebben, dat afronden...de hoef loopt ook niet heel stijl af maar meer schuin naar voren...

Morgen zal ik even reageren...

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:39


nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:50

Hey Cath! Candor heeft ook van die vreselijke brokkelhoeven en kan dus echt niet zonder ijzers! Ik zou een goede smid zoeken en er (speciaal?) beslag onder laten slaan. Scheelt echt zooooveel zorgen! Biotine helpt bij Candor ook altijd erg goed, maar dan wel in combinatie met ijzers. En heeft Gwen ook niet van die duck-hoeven? Zij staat ook op ijzers. Misschien kan je eens aan die meiden vragen wat voor beslag Gwen heeft.

Afanaisa
Berichten: 574
Geregistreerd: 29-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 17:06

Even denken hoor...

Mist: Ik heb vanochtend even gekeken ernaar maar de hoevenkrabber kan er niet tussen, er zit daar helemaal geen opening en het is ook niet poederachtig...ik heb er op geklopt maar dan lijkt het alsof je op steen staat te kloppen

Nik: Ik heb dezelfde hoefsmid als gwen
Ebonie moet spat-beslag hebben om dat ze partella heeft, gwen heeft belgische balkjes..Bij ebonie helpt de biotine ook
Gwen heeft in erge maten duck-hoeven, en die is natuurlijk bevangen geweest, daar kan je ook gewoon niks afhalen bij ebonie wel en daan is het weer minder, maar na 2 weken begint het gedoe weer...

Volgende week maandag komt mijn smid voor flair van astrid...die heeft wel white line nogwat...het is ook nog eens aan het rotten en loopt kreupel...arme merrie!

Ver2006
Berichten: 69
Geregistreerd: 03-06-06
Woonplaats: Almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:15

Ik raad je toch aan om ijzers eronder te zetten. Als je ijzers om de 3 weken (helaas kost dat tijd en geld) laat verleggen en de hoeven weer bij laat vijlen, dan zal het met de standverandering wel meevallen. Ik liet eens in de 3 weken de smid komen, liet haar dan verzolen en deed in totaal 6 weken met een paar ijzers. Succes

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:56

helemaal mee eens Ver2006!!

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:44

Ik ken jou hoefsmid natuurlijk niet, maar een goede hoefsmid zal toch zelf ook oplossingen aanreiken? Overleg het eens met je hoefsmid, en als die geen oplossing kan vinden, kun je wellicht nog een andere goed aangeschreven hoefsmid laten komen.

Misz_J

Berichten: 2090
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Hoogvliet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:48

ik denk ook dat de hoefsmid kundig genoeg zou moeten zijn om een oplossing te vinden, en anders weet misschien de DA een oplossing? Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt dus kan ook niks zeggen.. Sorry