gevoelige voetjes...nu na smid...stokkreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kamaron

gevoelige voetjes...nu na smid...stokkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 22:49

Hoi
ik heb altijd dezelfde smid gehad , maar deze moest ik altijd lang vooraf me laten inplannen doordat ik niet in zijn omgeving woon.
Nu hoorde ik via via van verschillende personen goede ervaringe ove reen smid in mijn omgeving...dus nu de mooie tijd er weer aan kwam, heb ik van de week onze pony 4kant laten beslaan zodat we weer flinke ritten kunnen maken met het wagentje.
Nu komt het, normaal is de ponyd e dag erna wel wat gevoelig op zijn voetjes, dus een dagje rust en ze is volledig weer indr sas.
Nu is ze afgelopen donderdagmorgen gekapt en beslagen door die andere (nieuwe) smid.....ze was al enorm lastig aan t doen tijdens het beslaan (pijn?) en drna erg gevoelig (normaal niet dezelfde dag al zo gevoelig, maar pas na 1 nacht) en de dag erna stokkreupel....vrijdag kreupel, zaterdag idem dito en vanmorgen werd het me te gek....hem gebeld is onmiddelijk gekomen (op zondag !) en de 2 voetjes waar ze zo enorm gevoelig aan was de ijzertjes eraf gehaald, nagels nagekeken nergens geen vocht of bloed aan, maar wel gevolg nu stokkreupel...de smid wist zich geen raad, snapte hier ook helemaal niets van, had dit nog nooit gehad zei die laat staan gezien.
Hij heeft dr es laten lopen zonder die ijzertjes eronder....supergevoeilig, dus hij zei ik sla ze dr wel weer onder en dan maar op rust.
Dus dr weer beslagen, het is echt zielig zoals ze nu rondstrompelt (en dr voetjes echt ontlast en omhoog houd, of is ze een goede komediant?) en ik maak me eigenlijk erg zorgen...wat zou dit kunnen zijn?
Hij zelf dacht misschien de ijzers teveel aangeknepen aan de hoef (met die speciale tang met dat rare kromme dingtje)
Ik weet eigenlijk niet wat ik nu moet doen, zou dit met rust op te lossen zijn?
Of zou ik in tussentijd iets kunnen doen zoals afspuiten of voetbadjes?
Hoop op goede nuttige adviezen.

(FF tussendoor de smid is geen beun de haas , en heb van 4 verschillende personen goede ervaringen gehoord, dus neem aan dat ie dan ook goed is.)

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 10:36

Klinkt alsof ze te kort bekapt is,als er veel vergane, rotttend materiaal aan een hoef zit of scheuren, een aangetaste witte lijn o.i.d, wil een smid zoveel mogelijk van die rommel kwijt.
In zijn ijver om dat zo grondig mogelijk te doen,wil zo'n voet dan wel eens te kort uitvallen.Wat je kunt doen is het paardje een paar dagen in de modder zetten, waardoor je de hitte uit de voet haalt.
Modder koelt, en het vocht maakt dat de voet iets uitzet, waardoor hij makkelijker doorbloed.Na een week zou het een stuk beter moeten zijn, anders is er iets anders aan de hand.
Heeft hij bijvoorbeeld digitale pols op de benen, dit kun je voelen door met je duim en wijsvinger om de pijp van het paard te voelen ,of het been warm is en of je een heel duidelijk kloppen in het been kunt voelen.Dan is het namelijk heel wel mogelijk dat je paard bevangen is of er tegen aanzit.Is dit het geval moet je snel een dierenarts waarschuwen, intussentijd is de eerste hulp het zelfde , in de blub ermee!

jackie

Re: gevoelige voetjes...nu na smid...stokkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:29

kamaron schreef:
ze was al enorm lastig aan t doen tijdens het beslaan (pijn?) en drna erg gevoelig=

als je pony normaal bij het beslaan niet lastig is zou ik persoonlijk ervan uitgaan dat er wat aan de hand is. wat jij beschrijft is mij ook eens overkomen vroeger. paard in kwestie was nooit moeilijk met bekappen en beslaan. die ene keer wel. bleek dat ze toch licht hoefbevangen geweest moet zijn.

misschien gelijk maar de DA erbij, naast in de blub zetten natuurlijk?

Masada

Re: gevoelige voetjes...nu na smid...stokkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:25

Ik heb het ook wel eens gehad dat na het beslaan mijn paard stokkreupel liep (1 been).
Teruggegaan naar de smid en na lang zoeken bleek dat op de nagel de hoorn was gaan scheuren (haarscheurtje) en wat dus blijkbaar een behoorlijke reactie gaf.
Maar als je paard op 4 benen kreupel loopt of gevoelig loopt zou ik gewoon een dag of wat een pijnstiller geven. Sommige paarden zijn nu eenmaal gevoelig als ze bekapt zijn.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 09:22

Toch maar weer ijzers eronder uit laten halen en een zomer op de wei zetten.... dan geneest het wel weer.

Ik denk dat er voor de bekapping al problemen waren die nu door het bekappen aan de oppervlakte zijn gekomen. Het klinkt als een ontstoken zoollederhuid.

Of de hoeven zijn gewoon te kort bekapt.

Kun je foto's maken van de hoeven, zij aanzicht en onderkant?

kamaron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 12:43

die foto's kan ik wel maken...
nou aan bevangeheid denk ik niet want ze staat opeen superschrale weide aangezien ze nofal snel "gevuld" raakt.
Verder heet ze het rechtsvoor en linksachter nu nog...dus ze staat diagonaal licht op dr voeten...arm ding..

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:45

Tja et kan best zijn dat ie toch te hoog genageld is. Bij mijn paard is dat ook wel eens gebeurt. Als mijn paard kreupel is van het beslaan dan laat ik mijn hoefsmid direct weer komen. (gelukkig is het een goede vriend van mij dus dat is mooi makkelijk. Hij komt meteen!)

het kunnen dus verschillende dingen zijn. hoefzweer, hoefbevangenheid, standverandering, enz. Ik zou er niet te lang op wachten. Spuit de benen maar regelamtig af. Loopt ie zonder ijzers wel makkelijker dan met?
ik zou je smid toch nog even bellen om te overleggen. En alshet je nog eens gebeurt meteen de hoefsmid bellen. Hoe eerder je erbij bent hoe groter de kans op een snel herstel!

kamaron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 13:05

de smid is er zondag nog bij geweest....direct nadat ik m belde was ie er.
Hij heeft de ijzers er van die 2 hoefjes afgehad en toen nog was ze zo supergevoelig.
Afspuiten doe ik momenteel al smorgens en savonds een minuut of 10...
Misschien sodabadje ook goed?

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:05

Het kan zijn dat de ijzers te krap liggen,dwz als de voet eerst erg wijd en lang was en de smid heeft hem erg kort bekapt,en door het verschil in weer, eerst heel nat en nu erg droog,dat de voeten wat gekrompen zijn, door vocht verlies.Dat kan een oorzaak zijn van te krap passen waardoor de nagels iets te veel druk geven. Het paard is dan nog niet vernageld maar kan wel heel gevoelig zijn.
Dit duurt meestal een week, wat je kan doen is veel koelen,slimmer
is het dier in de blubber te zetten.Hoeflederhuid ontsteking denk ik niet aan, aangezien je dat zelden aan een voor en een achterbeen
ziet(acuut).Bevangenheid ook niet,gezien de schrale weide en voorbeen &achterbeen kreupel,toch maar in de blub.
Sodabadje heeft geen zin, alleen met hoefzweer, ernstige zoolontsteking en dergelijke ,persoonlijk zou ik dan kiezen voor biotex groen, daar dit niet zo aggressief is naar het gezonde materiaal als soda.