Astra nu natural balance ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, Belgiƫ

Astra nu natural balance ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 11:05

Nu Astra nog op rust staat voor zo'n 4 weken, hebben we een andere hoefsmid laten komen, omdat ik vond dat ze een verkeerde stand had opgebouwd (ondergeschoven hielen). Er is nu een nieuwe smid gekomen en die heeft haar voor het eerst bekapt en beslagen op de Natural balance manier. Hij verzekert dat ze veel soepeler zal gaan lopen, en dat het ook beter zal zijn voor haar pezen. Haar hielen zijn iets ingekort, nog niet zo veel in het begin (hopelijk komt dat nog) en ze heeftdus afgeronde ijzers vooraan. Haar straal is ook verbreed, want die was echt ingekneld. Mijn vraag is nu, heeft hier iemand ervaring mee? Zijn ze echt zoveel beter dan gewone ijzers?
Of is gewoon een correcte smid belangrijk (wat de onze dus niet was voordien) Als het aan mij lag kreeg ze geen ijzers meer, maar daar is mijn vriend niet voor te vinden.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:48

Mijn paard heeft ze jaaaaren geleden ook es gehad. Bij hem waren ze een ramp! Hij kon niet eens meer fatsoenlijk galopperen.
Wil je niet van je enthousiastme beroven maar na 4 weken heb ik mijn eigen hoefsmid gesmeekt die krengen eronder weg te trekken. (Hij was niet degene die ze eronder gezet had).

Ik bekap nu zelf, niks geen ijzers meer en dat bevalt super. Mijn paard heeft nog nooit zulke mooie voeten gehad.

Dus ik help je hopen dat het voor jouw paard wel goed uitpakt.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:03

hmm wil je eerlijk horen wat ik van nat. bal. ijzers vindt??
Waardeloos... het is van de regen in de drup. Alle schadelijke effecten van gewone ijzers zijn nog steeds van toepassing.

Mijn paard heeft ook ondergeschoven hielen en niet zo'n beetje ook. De trad. hoefsmid adviseerde ze om ze goed kort te houden. Hij loopt nu op blote voetjes, kilometers over het asfalt zonder problemen. Ik bekap zelf, elke week!!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:09

Hihi, lekker opbouwend medenken Arabesk.

Mijn ervaringen met NB zijn gemengd. Op zich genoeg paarden bekend die er goed op lopen, maar ook die er niet echt lekker mee uit de voeten konden. Hang heel erg van het probleem van het paard af en of er werkelijk wel afwikkelings problemen zijn. Mijn paard heeft er 2,5 jaar op gestaan en in de beweging geen problemen mee gehad. Alleen kreeg hij last van zijn hoefwand. Hij staat nu voor op klapijzers wat ook goed gaat.

Dus nee, ze zijn niet veel beter dan gewone ijzers. Ze moeten geschikt zijn voor je paard, dan zijn ze beter. Je moet het dus per paard bekijken en niet generiek.

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, Belgiƫ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 13:05

Bedankt voor de antwoorden, ik ga volgend weekend eens ter plaatste kijken.

Ik ben eigenlijk ook geen voorstander van allerlei speciale ijzers, zonder ijzers moet eigenlijk kunnen. Ze komt maar 1 per week op de baan, en heeft harde hoeven, met nu nog veel te lange hielen vrees ik. Maar het is beter dan onze vorige hoefsmid, die doet niet af van de hielen. De DA adviseerde ons om blokjes erop te lijmen, om de pezen te ontlasten. Zeker niet gedaan op advies van de nieuwe hoefmid.