hoef vraagje!!![belangrijk!!!!!]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nightlover

hoef vraagje!!![belangrijk!!!!!]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 16:52

hoiii mensjes

ik heb een shetten hengst van 2 jaar geweest
en mij is opgevallen ,sinds hij op het weiland staat zijn hoefjes een beetje stinken.....

hebben meer mensen met hun knolletje last van dit???
wat is er tegen te doen??

iemand tips/info

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:31

ik zou eens kijken hoe de straal er uit ziet. stinkende hoeven komt vaak voor bij rotstraal.

suc6 melvin

nightlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 18:37

wrangler schreef:
ik zou eens kijken hoe de straal er uit ziet. stinkende hoeven komt vaak voor bij rotstraal.

suc6 melvin

wat zou ik daar tegen kunnen doen

Let_be

Re: hoef vraagje!!![belangrijk!!!!!]

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:20

Een rotstraal is een bacteriële infectie die de straal, hoefballen en de zool aantast. De bacteriën houden van een vochtige, warme en zuurstofarme omgeving.
Een rotstraal is te herkennen aan een aantasting van de straal met een vieze geur en het verval van het straalhoorn. Het laatste is los, gescheurd hoorn en in sommige gevallen is er een zwart smeer aanwezig. De geur en het smeer zijn de gevolgen van de bacteriële infectie, de bacteriële infectie zelf is niet te zien. Bij een verwaarloosde rotstraal kan het leven worden aangetast en dan loopt het paard meestal kreupel en kan het er ook een dik been van krijgen.
Paarden die veel op stal staan hebben vaker een rotstraal dan paarden op de wei. Op stal staan paarden namelijk vaker in hun eigen urine en mest waar ammoniak in zit. Bacteriën en ammoniak vormen samen een zuur wat het zachtere gedeelte van de hoornschoen verweekt. Hierdoor kunnen de bacteriën zich nog verder indringen in het hoorn en hier voldoet het dus aan de eerdergenoemde eisen; vochtig, warm en zuurstofarme omgeving. Onder de ideale omstandigheden delen de bacteriën zich zelfs elke twintig minuten. Dus hoe viezer de stal, hoe meer kans op een rotstraal.
Daarnaast kunnen weinig beweging en slecht beslag (dat moet zorgen voor een goed hoefmechanisme) ook oorzaken zijn voor een rotstraal. Een nauwe voet heeft daarbij meer kans op een ontsteking, doordat er minder hoefmechanisme is en het vuil makkelijker vast blijft zitten bij de straal. Een nauwe voet is een voet die minder uitzet dan normaal.
Een verkeerde bodem kan ook zorgen voor een rotstraal, bijvoorbeeld bodems waarin houtsnippers of schors zijn verwerkt. Houtsnippers en schors kunnen namelijk in het straalkussen blijven steken en zo een infectie veroorzaken.
Daarbij kan het uitkrabben van de hoeven ook een oorzaak zijn, want als dit niet op de juiste manier gebeurt kunnen de lederhuiden beschadigt worden, wat een infectie tot gevolg kan hebben. Er kan bijvoorbeeld een te scherp voorwerp zijn gebruikt of dat er te enthousiast is uitgekrabd en er daarbij te diep is uitgekrabd in de straalgroeven.
Een hoefsmid zal alle losse en het afwijkende hoorn wegsnijden en hierdoor kan er zuurstof bij de straal komen en zijn de meeste bacteriën al verwijderd. Daarna zijn er meerdere middelen die gebruikt kunnen worden, zoals; kopersulfaat, Egyptische zalf, socatyl, betadine of waterstofperoxide. Bij waterstofperoxide moet er opgepast worden voor irritatie aan de huid. De middelen hebben allemaal een bacteriedodende en drogende werking.
Als de rotstraal weg is kan er nog gebruik worden gemaakt van teren. Nooit moet dit gedaan worden als er een rotstraal is, want anders gaan de bacteriën juist sneller groeien door het gebrek aan zuurstof.
Daarnaast moet er gezorgd worden voor een schone en vooral droge stal.
De juiste droge bodem en de juiste verzorging van de hoeven. Hieronder wordt verstaan het dagelijks uitkrabben en op tijd laten bekappen om de straal open te laten leggen en het losse hoorn te verwijderen.

Genoeg info over rotstraal? Haha, dit is tekst die ik heb getypt voor een website.

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 21:05

zoow ..hartstikke bedankt voor de informatie!!!
daar heb ik wat aan
dus het kan ook zijn omdat hij 24/7 per dag op de wei staat
en het weer is nogal slecht geweest natuurlijk

maar eerst morgen zijn hoeven bekijken
ik vond er een "luchtje" aanzitten
maar verder zien zijn hoeven er prima uit

jessy1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:07

als de hoeven van mijn paard een beetje stinken maak ik ze schoon en dan een likje teer erover en klaar !

Prince_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:09

misschien rotstaal,goed teren de hoeven en als het te erg word hoefsmid er bij halen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:14

nightlover schreef:
dus het kan ook zijn omdat hij 24/7 per dag op de wei staat

Deze kans is wel heel erg klein.
Zoals QuijoSavan al geciteerd heeft, hebben paarden die veel op stal staan vaker rotstraal dan paarden die in de wei lopen. Omdat de wei schoner is (ze staan niet in hun eigen urine) en het paard in de wei continue beweging heeft.
En ik neem aan dat je shet niet beslagen is?

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 23:00

nee mijn shet is niet beslagen...
ik zal morgen de hoeven controleren
maak er ook even een foto van!!
want ik vond het stinken,maar de hoef,straal enz ziet er goed uit!!

trouwens nog een vraag moet ik dan de onderkant van de hoef teren??
ik las in een ander topic hier dat dat absoluut niet mocht

ik zal morgen foto plaatsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 08:34

Ik zou de hoef inderdaad nièt gaan teren.
Sowieso liever geen smeerseltjes gebruiken.

Ik ben benieuwd naar de foto. En of de hoeven straks nog steeds 'stinken' nu het droog weer is.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:03

hoeven inderdaad niet teren. hiermee sluit je juist de bakterien op.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:02

Ik zal ook niet teren, maar ik ben er lang achter dat dat heel persoonlijk is, de een vind het prima werken, de ander wil er niks van weten. Ik hoor bij de laatste groep als het om dit soort problemen gaat. Als er niets met de hoef aan de hand is ben ik weer voor teren.

De hoeven van mijn pony (ook een shet) stinken ook wel eens. Alles ziet er echter wel goed uit dan. Het stinkt ook lang niet zo als bij rotstraal. Ik zelf borstel de hoeven goed uit, met water. Daarna zet ik haar een tijdje met de hoeven in het water, gewoon in een emmer. Dit doe ik trouwens alleen als de hoeven niet zacht zijn, want ik wil ze niet nog zachter hebben dan.

De stank gaat er dan voor een groot gedeelte af. Wat ook een voordeel is: je kan eens goed bekijken of er niet iets anders aan de hand is. Ik vind het trouwens ook ontzettend boeiend om van tijd tot tijd haar hoeven helemaal schoon te bestuderen.

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 16:03

okeey

hoefje buitenkant
Afbeelding
en hoefje binnenkant
Afbeelding

om de straal had ik nogal "natte weidezooi"
zoals poep ed weggehaalt

Valentinow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:58

Is de zool zacht en drukbaar?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 19:01

Zo ziet hij er prima uit hoor. Het kan ook gewoon zijn dat je hem nog niet uitgekrabd had

nightlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 06:48

bizzybijtje schreef:
Zo ziet hij er prima uit hoor. Het kan ook gewoon zijn dat je hem nog niet uitgekrabd had

ja ik was het inderdaad een dag vergeten
dat het daarom misschien stonk

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 07:01

Als je de hoef niet uitkrabt stinkt hij ook vaak hoor... Ik denk dat hier absoluut geen sprake van rotstraal is.

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 07:15

als je op de 2de foto kijkt,helemaal beneden op de foto
zie je een stukje loszitten[heel goed kijken,brede gedeelte van de straal]

Tessie1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:10

stukjes los kunnen niet zoveel kwaad, zolang het maar niet te diep is. Vooral nu het de laatste tijd weer wat natter was, stinken de hoeven wat meer. Vooral omdat mijn paard in de winter in de bak staat, het zand loopt hij er dan snel uit. Maar nu op het land krijgt hij van die plakaten, waardoor het eronder een beetje gaat broeien denk ik.

nightlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 09:11

ts1981 schreef:
stukjes los kunnen niet zoveel kwaad, zolang het maar niet te diep is. Vooral nu het de laatste tijd weer wat natter was, stinken de hoeven wat meer. Vooral omdat mijn paard in de winter in de bak staat, het zand loopt hij er dan snel uit. Maar nu op het land krijgt hij van die plakaten, waardoor het eronder een beetje gaat broeien denk ik.

allemaal bedankt voor de reacties en informatie!!!!!!!