Vraagje NB of gewoon bekappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Vraagje NB of gewoon bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 22:20

ik ben niet heel erg thuis in het NB maar ik heb mijn paard op ijzers staan. Dit omdat haar hoeven snel slijten en snel scheuren krijgen en omdat ik 5 dagen in de week langs de weg rij....

Als je je paarden NB laat bekappen hoe doe je dat dan als je zovaak over de weg gaat??

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:05

ik gebruik hoefschoenen zo nodig.

gitje65

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:11

Heb ik meteen de volgende vraag wat zijn goede hoefschoenen en waar zijn ze te koop?

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 23:13

doe je hoefschoenen ook onder in de wei dan?

hns

Re: Vraagje NB of gewoon bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:47

Mijn paard is nu al ongeveer 8 maanden natuurlijk bekapt en ze staat ook 24/7 buiten.
Ik kan met haar iedere dag naar buiten gaan op zachte en harde ondergrond alles zonder pijn.
de overgang van ijzers naar NB kan wel soms een beetje onaangenaam zijn omdat je paard nog gevoelig loopt en de hoeven hebben ongeveer een jaar nodig om te herstellen.
De huisvestiging is ook heel belangrijk!!
Paarden die op stal staan hebben vaak slechtere hoeven, want als ze in hun eigen urine staan dat veel amoniak bevat en dat in contact komt met de hoeven die eiwitten bevatten, valt het amoniak de eiwitten aan en zo verliest de hoef bestendigheid en weerstand.
Ook kan het hoefmechnisme niet goed werken als die teveel stil staat.

Afbeelding

Zet je paard zoveel mogelijk buiten en als je nog eens extra sterken hoeven wilt hebben zou ja zover de mogelijkheid bestaat ergens een stuk verharde grond kunnen gebruiken en hem daar gaan voeren zodat de hoeven zich goed kunnen aanpassen.
Dit helpt ook zeer bij de overgangs fase en als je vaker buiten rijd op verharde grond is dit al een stuk prettiger voor jou en je paard.
Je zou ook eens een kijkje op www.hoefnatuurlijk.nl kunnen nemen daar vind je nogal wat info over NB en kun je ook al wat praktische producten vinden rond om NB.
Voor hoefschoenen zou je eens bij www.hoefschoenen.nl kunnen kijken.
Succes!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:39

hns schreef:
B kan wel soms een beetje onaangenaam zijn omdat je paard nog gevoelig loopt en de hoeven hebben ongeveer een jaar nodig om te herstellen.

Vertel er dan wel even bij dat de overgang voor een heel aantal paarden ook gewoon zonder ongemak verloopt.

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:37

Chill ik kan toch wel eens wat vergeten..

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:39

Wendy schreef:
hns schreef:
B kan wel soms een beetje onaangenaam zijn omdat je paard nog gevoelig loopt en de hoeven hebben ongeveer een jaar nodig om te herstellen.

Vertel er dan wel even bij dat de overgang voor een heel aantal paarden ook gewoon zonder ongemak verloopt.

Ze zegt het toch?Ze zegt in haar post soms

Utrolig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:42

Ben eigenlijk een beetje tegen NB. Heb al meerdere paarden na de klote zien gaan. Maar ook paarden die wel een goede NB bekapper hebben gehad, en die er wel goed op lopen.

Maar waarom wil je veranderen??

Gea_Fille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:53

ind als je over gaat naar NB moet je wel een echte NB bekapper hebben en niet zomaar iemand die even een curcus heeft gevolgt.. zoek dus wel een goed iemand in jou omgeving

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:21

sikrit schreef:
Heb ik meteen de volgende vraag wat zijn goede hoefschoenen en waar zijn ze te koop?

Easyboot Epics heb ik goede ervaringen mee. besteld in Amerika bij www.easycareinc.com. kosten ca. 130 euro per paar. ze zijn per stuk te bestellen. handig als je bijvoorbeeld twee verschillende voeten hebt.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:25

Whiz schreef:
doe je hoefschoenen ook onder in de wei dan?

nee, ik niet. geen van mijn paarden heeft problemen met lopen in de wei. buiten gebruik ik ze zo nodig. bijvoorbeeld op stenige wegen, en als de hoeven van het betreffende paard door de natte wei zachter zijn. heb ze niet altijd nodig.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:35

sikrit schreef:

Ik had Dallmers.

Hier te koop:

www.dallmer.de
(onder Clog kijken)

En ik had ze alleen met rijden om.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:45

Aangezien de natuurlijke bekappers gelijk de bekende sites laten zien, wil ik je ook een site laten zien van Hoofcare, waar de andere kant (de minder mooie) wordt belicht:

http://www.hoofcare.nl/website%20nat.%20bek/index.html

Ik heb zelf geen goede ervaring met NB, ik ben tevreden met een hoefsmid die een jarenlange en op anatomie gerichte studie heeft gevolgd.

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 07:45

Oh daar begint die weer Nassau vs NB
Als je die site laat zien zeg er dan ook meteen bij dat ze teveel aan de hoeven gefrutselt heeft.
En dat ze de hoeven geen tijd heeft gegeven om te herstellen.
NB is haar probleem niet, zei heeft er zelf voor gezord.
Het is wel waar dat je NB niet alleen maar door een of twee cursussen leert!!
Zoek iemand met ervaring en die het professioneel doet.
Ik ben nu ook pas gestart met het leren van NB op langere termijn.
Want een cursus is te weinig.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 08:27

Ik vind dat je iedereen voor zichzelf een mening moet laten vormen. Ik ben niet voor een kant, wilde alleen de andere kant belichten. Als je rustig alles doorleest, ben je in ieder geval gewaarschuwd voor eventuele valkuilen. Ik geloof echt wel dat er ook goede NB's zijn (die dus een gedegen opleiding hebben gehad), maar door goed te blijven opletten verziek je je paard misschien minder snel. Ik vind het juist een heel leerzaam verhaal, dat je niet zomaar achter iemand aan moet gaan rennen. Dat je je ogen open moet houden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:12

EvaSuzanne schreef:
Aangezien de natuurlijke bekappers gelijk de bekende sites laten zien, wil ik je ook een site laten zien van Hoofcare, waar de andere kant (de minder mooie) wordt belicht:

http://www.hoofcare.nl/website%20nat.%20bek/index.html

Ik heb zelf geen goede ervaring met NB, ik ben tevreden met een hoefsmid die een jarenlange en op anatomie gerichte studie heeft gevolgd.

nou het is gewoon een MBO opleiding hoor

geen veeartsen studie!!!

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 17:12

Utrolig schreef:
Ben eigenlijk een beetje tegen NB. Heb al meerdere paarden na de stinkmodder zien gaan. Maar ook paarden die wel een goede NB bekapper hebben gehad, en die er wel goed op lopen.

Maar waarom wil je veranderen??

Neeh ik heb nergens gezegd dat ik wil veranderen.. Ik vraag het me gewoon af. Ik heb me er nog niet zo in verdiept. En ik zie overal staan dat NB er van overtuigd zijn dat het beter is voor je paard en ik ben benieuwd waarom>

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 08:48

Een goede greguliere bekapper kan ook mooie voetjes maken waar een paard lekker op loopt. Daar heb je niet perse een NBer voor nodig.

HNS kan je misschien vertellen waar ze van moeten herstellen? Ik neem aan dat je wennen bedoelt!
Ik vind het overigens ook niet normaal dat een paard een jaar zou moeten wennen. Dan liever pijnloos op ijzers.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:19

Whiz schreef:
Neeh ik heb nergens gezegd dat ik wil veranderen.. Ik vraag het me gewoon af. Ik heb me er nog niet zo in verdiept. En ik zie overal staan dat NB er van overtuigd zijn dat het beter is voor je paard en ik ben benieuwd waarom>

Het gaat erom dat blootvoets beter is dan ijzers. Of een paard nou door een hoefsmid of door een natuurlijk bekapper bekapt wordt, is niet eens de discussie (vind ik). Mits de bekapping dus goed gebeurt.

Het voordeel van natuurlijk bekappen, is dat er over het algemeen niet eens in de zoveel tijd bekapt wordt (zoals bij hoefsmeden), maar dat de eigenaar van het paard de hoeven zelf regelmatig bijhoudt/onderhoudt.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:59

oosterhoff schreef:
Een goede greguliere bekapper kan ook mooie voetjes maken waar een paard lekker op loopt. Daar heb je niet perse een NBer voor nodig.

HNS kan je misschien vertellen waar ze van moeten herstellen? Ik neem aan dat je wennen bedoelt!
Ik vind het overigens ook niet normaal dat een paard een jaar zou moeten wennen. Dan liever pijnloos op ijzers.

maak daar maar gevoelloos van. Een paard op ijzers heeft minder pijn omdat het gevoel in de hoeven minder wordt.

NB is beter dan TB in die zin dat NB ook iets zegt over de levensomstandigheden van het paard. TB en de straal met rust laten is net zo goed als NB.

Voorbeeld van NB (voor foto's van de onderkant van deze hoef zie mijn profiel)

Dit was een redelijk extreme bekapping, kijk maar hoe lang de hoef was:

Afbeelding

Eentje af
Afbeelding

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:46

Arabesk schreef:
oosterhoff schreef:

maak daar maar gevoelloos van. Een paard op ijzers heeft minder pijn omdat het gevoel in de hoeven minder wordt.

Net hoeje het noemen wil. het idee blijft hetzelfde. Liever gelukkig op ijzers dan ongelukkig zonder ijzers!

Voor de duidelijkheid: Ik ben niet tegen NB! Maar ben ook niet tegen traditionele methoden of tegen ijzers. Een goed beslagen of bekapt paard op welke manier dat ook wordt gedaan heeft een gelukkig leven en kan daar prima oud mee worden!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:33

[quote="Arabesk
nou het is gewoon een MBO opleiding hoor

geen veeartsen studie!!![/quote]

als we het over niveau's hebben, ik heb de DVD gezien van paardnatuurlijk....ik wist niet of ik moest lachen of huilen irritant en amateuristisch was ie in ieder geval wel.

Maar als jullie "professionele" NB bekappers laat klooien aan de hoeven= het fundament van een paard, na 3 mnd opleiding in Amerika...be my guest, en nogmaals, dit heeft niets met hoefijzers wel of niet te maken,als het zonder kan prima, 3 van mijn paarden lopen ook zonder, maar die ene met artrhose kan gewoon niet zonder, wat jullie ook zeggen!

Maar mensen die zelf aan hoeve prutsen, en dan ook nog eens de stand willen veranderen (lage hielen) stand van een volwassen paard moet gewaarborgd worden!

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:11

Inderdaad Mist! Ik weet niet of iemand van jullie wel eens een studieboek van een reguliere hoefsmid heeft gezien, maar de opleiding is wel degelijk gericht op anatomie en beenstanden.

Ik heb 1 keer mijn paard laten bekappen door iemand waarvan ik later hoorde dat hij ook natuurlijk bekapper was. Hij stond vol trots te vertellen dat hij in Amerika een "studie" had gedaan van 3 maanden, en dat ze tenminste niet zo in de boeken hadden gezeten maar voornamelijk praktijkles hadden gehad. Dus 5 of 6 dagen per week elke dag een paard bekappen, zonder technische kennis. Ik vind dat echt onverantwoord. En ja mijn paard was heel slecht bekapt. Niet alles wat uit Amerika komt is zo geweldig hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:25

Ik heb wel eens in een studieboek van de hoefsmedenopleiding zitten bladeren. Anatomie en beenstanden zijn idd onderdelen van de opleiding, maar het grootste deel gaat over het vak smeden.

Wat die opleiding in Amerika betreft - ik ken die opleiding niet en kan er ook niet over oordelen - maar mij lijkt het toch dat je al doende het meeste leert. Tijdens de praktijk kom je immers van alles tegen, waardoor je diep (zo niet dieper) op de theorie in gaat, de theorie behandelt, bespreekt en ook erváart; hierdoor wordt de theorie ook werkelijk praktijk. En daar leer je imo het meest van.