Zwilwratten verwijderen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

Zwilwratten verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 21:34

Hoi, mijn Haflingertje heeft vrij grote zwilwratten bij zijn voorbenen, wat ik erg lelijk vind. Maar ik durf ze zelf niet eraf te pulken omdat ze erg hard zijn en ik bang ben dat ik ze er dan te ver af scheur zeg maar...

Ik weet dat de hoefsmid er een speciale tang voor heeft om ze eraf te halen, maar ik ben er zelf nooit bij als mijn paard gedaan wordt omdat hij altijd gewoon met de smid van de manege meedoet en ik om die tijd op school zit. Aan de smid kan ik het dus niet vragen. Ik vind het te riskant om ze er zelf af te snijden (iemand zei dat het kon).

Weet iemand dus een tip om ze er gemakkelijk en veilig af te krijgen of ze zacht te maken dat je ze er makkelijk af kunt peuteren ?

Groetjes Anne-Sophie

mariska32

Re: Zwilwratten verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:17

smeer ze eerst eens een paar dagen met bv uierzalf in,als het maar vettig is.
na een paar dagen peuter je ze er zo af.
werkt echt.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:48

Ik snij ze eraf met een schilmesje. Gaat prima als je paard maar stil blijft staan. Je snijdt niet gauw in het leven, hoor!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 19:45

mariska32 schreef:
smeer ze eerst eens een paar dagen met bv uierzalf in,als het maar vettig is.
na een paar dagen peuter je ze er zo af.
werkt echt.

Dat lijkt me een goed idee !! Ga ik eens proberen...

cynthiar schreef:
Ik snij ze eraf met een schilmesje. Gaat prima als je paard maar stil blijft staan. Je snijdt niet gauw in het leven, hoor!

Dat vind ik toch een beetje griezelig eerlijk gezegd... Maar bedankt voor je tip !!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:01

Je snij idd niet snel in het leven.

De smid gebruikt er een gewone kniptang voor(de ze ook voor de hoeven gebruiken). Die gebruik ik ook(ben smid in opleiding). Met een scherpe nijptang of een mesje kan het ook prima.

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 20:03

Dennis schreef:
Je snij idd niet snel in het leven.

De smid gebruikt er een gewone kniptang voor(de ze ook voor de hoeven gebruiken). Die gebruik ik ook(ben smid in opleiding). Met een scherpe nijptang of een mesje kan het ook prima.

Tsja, jij bent smid, ik niet !! Daar waag ik me niet aan, hoor... Mijn paard staat ook neit zo gemakkelijk stil, hij heeft al 2 maanden niet gelopen vanwege een blessure en hij is nogal heet geblakerd de laatste tijd... En dat voor een haffie !!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:26

Ben nog lang geen smid hoor! Maar het begin is er.

Anders even een briefje voor de smid klaar leggen of hij ze eventjes af wil knippen. Zeker met een goeie tang is het een klusje van niets.

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 21:28

Dennis schreef:
Ben nog lang geen smid hoor! Maar het begin is er.

Anders even een briefje voor de smid klaar leggen of hij ze eventjes af wil knippen. Zeker met een goeie tang is het een klusje van niets.

Nouja, jij weet er meer van dan ik in elk geval !! Wij hebben in de stal zo'n stiftbord hangen waar alle mededelingen op gezet kunnen worden, ik zet het de volgende keer er wel ff bij.

c_alsemgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:34

Ik maak met een mesje een klein sneedje en pulk de rest er voorzichtig af.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:47

Ik smeer ze meestal een paar keer goed in met vaseline of hoefvete n als ze dan goed zacht aanvoelen draai ik er aan en dan laten ze zo los. De hoefsmid knipte ze ook wel eens, en ik leende ook wel eens zijn tang als ze op stal waren en ik er toevallig ook was, maar nu ik het op deze manier doe, krijg ik ze beter kort en blijven ze om de een of andere reden ook langer kort, lijkt wel of ze minder hard groeien tegenwoordig.

Nano05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:28

Mijn haf heeft hetzelfde, maar ga het ook maar proberen met invetten en pulken. zie het snijden ook niet echt zitten..

Marus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:32

Hm ik had dit keer geluk,, 1 was er al afgegaan en de andere zat al vrij los (achterbenen), nu de voorbenen nog en dat vet ik dan idd ook in met zonnenbloemolie elke dag even en na een tijdje kun je ze er zo af pulken..

dingetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:34

Wanneer onze hoefsmid zag dat ze erg groot waren, knipte hij ze af...Lekker makkelijk..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:35

Even een opmerking mbt de titel: Zwilwratten kun je niet verwijderen, alleen inkorten

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 19:10

Cassidy schreef:
Even een opmerking mbt de titel: Zwilwratten kun je niet verwijderen, alleen inkorten

Hihi ach nouja de bedoeling van het topic is duidelijk geloof ik... Maar je hebt gelijk !! Ik ga ook ff goed die zwilwratten insmeren met vaseline elke dag en hopelijk kunnen ze er dan ook af, want ik vind het geen gezicht !!!

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:37

Waarom verwijderen we die dingen eigelijk?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:22

Citaat:

Wel hoor

Bij mijn pony was een zwilwrat voor de helft al ingescheurd, dud ik durfde hem er wel af te halen. Alleen had ik niet zo goed zicht tussen die korte pootjes en trok ik de helft van het bed (of hoe je het noemt) mee.
Lotje gaf naturlijk geen kik, raar beest.
Maar bloeden dat het deed

Sindsdien ben ik er niet meer aangeweest, dus ze zijn nu al een centimeter of 7 lang :s

ikar_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:36

Beetje sla olie erop, en hopla ze gaan dr af

anniek_uc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:39

ik pulk gewoon altijd..maar mijne heeft helemaal geen lange/grote zwilwratten. altijd als er maar een stukje los zit gaat het er af ik pulk ze gewoon bij

Tessie1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:13

Ik pulk ze er altijd voor zichtig af, als me te groot worden... Gaat altijd goed.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:15

Ik snij ze er gewoon af met een mes met een ronde voorkant.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:19

Als het erg droog is maak ik ze altijd even nat.
Dan heb ik een scherp zakmes en dan snijd ik ze er af. Juist met snijden (of met een tang) heb je veel minder kans om in het leven te komen, dan met pulken. Denk maar eens aan je nagels knippen. Als je knipt gaat het meestal wel goed. Als je pulkt kom je wel eens per ongeluk in het leven.
Denk bij het snijden om het volgende: houd het mes evenwijdig aan het been, snijd van boven naar beneden en laat iemand anders bijv. het andere voorbeen optillen als je paard moeite heeft met stilstaan. Denk er om dat je de zwilwrat niet als het ware gaat "uithollen", dus echt evenwijdig aan het been blijven snijden.
Ik heb hier nooit problemen mee gehad, ook niet in de toiletteerlessen die ik geef en waar ik het mijn leerlingen laat doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:31

superlotje schreef:
Bij mijn pony was een zwilwrat voor de helft al ingescheurd, dud ik durfde hem er wel af te halen. Alleen had ik niet zo goed zicht tussen die korte pootjes en trok ik de helft van het bed (of hoe je het noemt) mee.
Lotje gaf naturlijk geen kik, raar beest.
Maar bloeden dat het deed

Sindsdien ben ik er niet meer aangeweest, dus ze zijn nu al een centimeter of 7 lang :s

Dus je hebt ze niet verwijdert....verwijderen in mijn ogen is dat ze ook niet meer terugkomen

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:11

Citaat:
Dus je hebt ze niet verwijdert....verwijderen in mijn ogen is dat ze ook niet meer terugkomen

Oke, tijdelijk verwijderd dan