Wie heeft een goede suggestie? Paard kreupel..........

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wilhelmina4

Wie heeft een goede suggestie? Paard kreupel..........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 19:49

Hallo,
Ik vroeg me af of iemand een idee heeft of suggesties t.a.v. mijn paard.
Kort gesteld: 14 september 2005 gekocht.(niet laten keuren) Paard , merrie, 14 jaar oud had een aantal jaren niets meer gedaan (was voorheen Z1 dressuur, daarna verkocht aan een ruiter die haar tot M heeft gereden. Deze ruiter had last van haar heup en kon /heeft niet meer actief gereden). Het paard had last van singeldwang en wat nare manieren (een beetje een pismerrie)
De afspraak was dat het paard daar nog enige tijd op stal zou blijven.
Heb haar heel rustig opgepakt. Wat gelongeerd en wat losgereden/gewerkt.
Bij de middengangen ging ze wat breed achter.
De buitenbak stond echter vaak onder water, zodat het niet echt tot trainen kwam: meer beweging geven.
Tijdens de maanden decmber, januari en februari was de bak zo slecht dat het paard er nauwelijks meer uit kon. Desondanks was haar karakter al sterk verbeterd.De beweging bestond uit haar in een blubberveldje wat rond te laten schuieren.
Dit was ik eind februari zat. Tenslotte had ik een paard gekocht om op te rijden. Ik ben toen verhuist naar een andere stal. Daar heb ik de training in een kleine 2 maanden heel rustig opgebouwd.
TOEN begon het.......... Na deze periode (heb zelf Z gereden) ben ik het paard meer aan het werk gaan zetten. De (nieuwe) hoefsmid zette haar op nieuwe ijzers. Hoe meer het paard aan het werk ging, des te slechter ging ze lopen. Haar rug werd -voor het gevoel- 2 keer zo breed, ze begon door de hoeken te 'vallen' en haar gangen werden korter. Ze ging van voren steeds korter en onregelmatiger lopen.
Dat bracht me op een punt om de dierenarts erbij te halen. Op het asfalt liep ze zowel links-als rechtsom op de volte- stijf en kreupel.
Buigproef linksvoor slecht, rechtsvoor iets beter maar ook niet helemaal goed. Rechtsachter ook iets gevoelig. Afijn rontgenfoto's gemaakt........de uitslag was.......Straalbeen klasse `1, ietsjes artrose, maar dat mocht geen naam hebben.
Pard ging vervolgens op Egbars met een leren zool. Nu -2 dagen- later kan ze eigenlijk helemaal niet meer lopen.
Ze loopt op eieren en graaft zich als het ware in, van achteren breed, middengangen inmiddels volledig onmogelijk. Het is als het ware alsof ze niet van achteren wil/kan dragen en daardoor haar voorhand volledig overbelast heeft. Laat zich dus niet op het achterbeen zetten. De rug alsof ze moet mesten........... De kreupelheid aan de voorkant is volgens mij puur een gevolg van iets wat ergens anders uit voorkomt.

Ik heb dit nog nooit meegemaakt......... een spierziekte? Bekkeninstabiliteit.......... wie heeft er een idee?

EquiPlus

Re: Wie heeft een goede suggestie? Paard kreupel..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:52

Als er iets aan de hand is, vraag ik me altijd af wat er aan andere/nieuwe dingen zijn, die de oorzaak zouden kunnen zijn. Nieuwe ijzers en een nieuwe hoefsmid. Weet je zeker dat je paard niet vernageld is?

wilhelmina4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 17:52

EquiPlus schreef:
Als er iets aan de hand is, vraag ik me altijd af wat er aan andere/nieuwe dingen zijn, die de oorzaak zouden kunnen zijn. Nieuwe ijzers en een nieuwe hoefsmid. Weet je zeker dat je paard niet vernageld is?

Ze is inderdaad -na een nieuwe smid- slechter gaan lopen, maarrr pas na een dag of 14. Tijdens de paasdagen een andere smid en nu dus het andere uiterste. Overigens geen warme hoeven.

EquiPlus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:14

wilhelmina4 schreef:
EquiPlus schreef:

Ze is inderdaad -na een nieuwe smid- slechter gaan lopen, maarrr pas na een dag of 14. Tijdens de paasdagen een andere smid en nu dus het andere uiterste. Overigens geen warme hoeven.

Dan zou ik het ook niet weten.