Wie heeft er een idee wat er met mijn paard is? kreupel ....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wilhelmina4

Wie heeft er een idee wat er met mijn paard is? kreupel ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 14:17

Hallo,
Ik vroeg me af of iemand een idee heeft of suggesties t.a.v. mijn paard.
Kort gesteld: 14 september 2005 gekocht.(niet laten keuren) Paard , merrie, 14 jaar oud had een aantal jaren niets meer gedaan (was voorheen Z1 dressuur, daarna verkocht aan een ruiter die haar tot M heeft gereden. Deze ruiter had last van haar heup en kon /heeft niet meer actief gereden). Het paard had last van singeldwang en wat nare manieren (een beetje een pismerrie)
De afspraak was dat het paard daar nog enige tijd op stal zou blijven.
Heb haar heel rustig opgepakt. Wat gelongeerd en wat losgereden/gewerkt.
Bij de middengangen ging ze wat breed achter.
De buitenbak stond echter vaak onder water, zodat het niet echt tot trainen kwam: meer beweging geven.
Tijdens de maanden decmber, januari en februari was de bak zo slecht dat het paard er nauwelijks meer uit kon. Desondanks was haar karakter al sterk verbeterd.De beweging bestond uit haar in een blubberveldje wat rond te laten schuieren.
Dit was ik eind februari zat. Tenslotte had ik een paard gekocht om op te rijden. Ik ben toen verhuist naar een andere stal. Daar heb ik de training in een kleine 2 maanden heel rustig opgebouwd.
TOEN begon het.......... Na deze periode (heb zelf Z gereden) ben ik het paard meer aan het werk gaan zetten. De (nieuwe) hoefsmid zette haar op nieuwe ijzers. Hoe meer het paard aan het werk ging, des te slechter ging ze lopen. Haar rug werd -voor het gevoel- 2 keer zo breed, ze begon door de hoeken te 'vallen' en haar gangen werden korter. Ze ging van voren steeds korter en onregelmatiger lopen.
Dat bracht me op een punt om de dierenarts erbij te halen. Op het asfalt liep ze zowel links-als rechtsom op de volte- stijf en kreupel.
Buigproef linksvoor slecht, rechtsvoor iets beter maar ook niet helemaal goed. Rechtsachter ook iets gevoelig. Afijn rontgenfoto's gemaakt........de uitslag was.......Straalbeen klasse `1, ietsjes artrose, maar dat mocht geen naam hebben.
Pard ging vervolgens op Egbars met een leren zool. Nu -2 dagen- later kan ze eigenlijk helemaal niet meer lopen.
Ze loopt op eieren en graaft zich als het ware in, van achteren breed, middengangen inmiddels volledig onmogelijk. Laat zich niet op het achterbeen zetten. De rug alsof ze moet mesten...........

Ik heb dit nog nooit meegemaakt......... een spierziekte? Bekkeninstabiliteit.......... wie heeft er een idee?

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:29

nog een keer de da bellen.en vragen of dit normaal is

Luna_99

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:44

De da terug laten komen, of mss een 2de opinie.
Veel succes iig.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:00

Dit lijkt me sowieso iets voor een echte expert, bijvoorbeeld dierenkliniek Emmeloord (dr.van Muiswinkel) en indien het rijtechnisch opgelost moet worden zijn er vast wel een aantal goede instructeurs te vinden.

wilhelmina4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 12:50

Kinke schreef:
Dit lijkt me sowieso iets voor een echte expert, bijvoorbeeld dierenkliniek Emmeloord (dr.van Muiswinkel) en indien het rijtechnisch opgelost moet worden zijn er vast wel een aantal goede instructeurs te vinden.

De DA die naar mijn paard heeft gekeken is al een bekende expert. Ik ben zelf instructeur en weet dat een paard wat achter geen problemen heeft, niet zo moeilijk -bij onregelmatigheid voor- rijtechnisch 'rad' gereden kan worden, door het sporende achterbeen te activeren.
Goed rijden is fysiotherapie voor een paard.
Het gaat me er alleen om dat ik dit (bij al die paarden die bij mij de revue -beroepsmatig- vroeger , gepasseerd zijn, ik dit nog niet eerder heb gezien.

Het is natuurlijk niet moeilijk om overal foto's van te laten maken.
Ik zelf heb het idee dat de kreupelheid voor het gevolg is van problemen elders.
Recentelijk wat gelezen of holistische dierenartsen: manuele therapie lijkt me in zo'n geval een mogelijkheid. Ik zit in Gelderland en weet er geen in mijn omgeving.
Goede helderziende is ook welkom.
Ik heb het idee dat de reguliere geneeskunde de oorzaak van probleem niet naar boven brengt.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 12:55

ik wist niet of je de "holistische" kant iets zou vinden Plaats anders een berichtje bij "naturals" , ik weet nl. niet wie er bij jou in de buurt zitten.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:06

Als je paard nog steeds Egbars heeft zou ik aanraden ze eraf te halen.Door vele hoefsmeden worden deze afgeraden.

Mij lijkt het alleen maar dat ze kreupel is van het straalbeentje(HKO??)en niets meer en niets minder.

Is dat zo,dan raad ik je aan om eens te gaan snuffelen op www.paardenbegrijpen.nl en www.hoefkatrol.com

Sorry maar ik kan het niet laten:
Ik vind het erg stom dat je dit paard niet hebt laten keuren .

wilhelmina4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 17:50

Blue_Star schreef:
Als je paard nog steeds Egbars heeft zou ik aanraden ze eraf te halen.Door vele hoefsmeden worden deze afgeraden.

Mij lijkt het alleen maar dat ze kreupel is van het straalbeentje(HKO??)en niets meer en niets minder.

Is dat zo,dan raad ik je aan om eens te gaan snuffelen op www.paardenbegrijpen.nl en www.hoefkatrol.com

Tja.......als je wat langer in de paarden hebt gezeten, weet je dat er bij een 14 jarig paard altijd wel iets te vinden is. Het zegt me dus niet zo veel. Ze liep goed, zat links wel wat vast, maar dat is eigenlijk niets bijzonders.

Ze staat pas 3 dagen op eggbars, maar ik kan nu al stellen dat er sprake is van achteruitgang i.p.v. vooruitgang. Ik had haar liever op blote voeten laten lopen, maar die waren tijdens de paar dagen dat er op smid gewacht moest worden, gigantisch afgebrokkeld. Dus bleef er -in samenspraak met de DA- weinig anders over.
Wat wel dom is: ik had het op de volte op het asfalt moeten laten lopen. Maar goed, dat is achteraf. Ze is dus niet kreupel aan aan het straalbeentje: RO foto's wijzen daar niet op: klasse 1.
Mijn gevoel zegt ook dat het ergens anders vandaan komt: ze wil juist veel te graag op haar voorbenen lopen m.a.w. de achterhand ontlasten. Die voorbenen zijn nu dus -nogmaals m.i.- overbelast. Nogmaals : paarden genoeg onder het zadel gehad met hoefkatrol o.i.d.; 99% is te corrigeren door goed te rijden (mist er achter geen problemen zijn).

Dit is eigenlijk ook niet mijn discussie: ik hoop er nog steeds op dat iemand deze symptomen herkent. Ik heb de laatste paar dagen eens rond zitten snuffelen op deze site. Veel gelezen over paarden die van hot naar her werden gesleept voor RO foto's, zonder resultaat. Zelfs van een geval dat het aan een te klein zadel bleek te liggen.
Dan denk ik: hoeveel mensen gaan zo ver c.q. komen op dat idee? Vandaar dat ik eens een post zal zetten voor een holistische DA in Gelderland.

In ieder geval allemaal heel hartelijk bedankt voor de support tot nu toe. Mocht er bij iemand een licht gaan schijnen, dan hoor ik dat graag!

wilhelmina4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 17:54

Kinke schreef:
ik wist niet of je de "holistische" kant iets zou vinden Plaats anders een berichtje bij "naturals" , ik weet nl. niet wie er bij jou in de buurt zitten.

Dank je wel! ik ga er eens achteraan. Via Google heb ik niets kunnen vinden. Alleen een praktijk in De Bilt (U)

Petto

Re: Wie heeft er een idee wat er met mijn paard is? kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:02

Holistische therapeut is Annette de Vogel en ze zit in Zeewolde.
Ik heb er erg goede resultaten mee gehad. Ik zeg altijd maarzo; ze kan geen wonderen verrichten maar kan wel veel!!

06-22428083

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:52

Waarom heeft het paard singeldwang??
Misschien dat er iets in de rug niet helemaal goed zit.
Aangezien ze lange tijd heeft stilgestaan en nu echt aan het werk moet en de kreupelheid er nu uitkomt.
Je schrijft zelf ook dat ze aan een kant behoorlijk vast zit.
Ook omdat ze wat pismerrie-achtig reageert en breed gaat achter lijkt het op een rugprobleem.
Ik zou als dit mijn paard was een osteopaat laten komen.

Daarbij zou ik de eggbars er onderuit laten halen en kiezen voor bv een break-over of natural balance beslag.

wilhelmina4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 20:08

gillian schreef:
Waarom heeft het paard singeldwang??
Misschien dat er iets in de rug niet helemaal goed zit.
Aangezien ze lange tijd heeft stilgestaan en nu echt aan het werk moet en de kreupelheid er nu uitkomt.
Je schrijft zelf ook dat ze aan een kant behoorlijk vast zit.
Ook omdat ze wat pismerrie-achtig reageert en breed gaat achter lijkt het op een rugprobleem.
Ik zou als dit mijn paard was een osteopaat laten komen.

Daarbij zou ik de eggbars er onderuit laten halen en kiezen voor bv een break-over of natural balance beslag.

Hallo, Inmiddels heb ik de singeldwang er zo goed als uit. Ze werd -nogal onnadenkend- in het verleden gewoon in 1x aangesingeld en dan in de verenigingslessen gerden. Daarna stond ze dan weer 1 week op stal. Nogal zielig.
Vertel mij eens hoe ik aan een osteopaat kan komen. Wat versta je daar precies onder:iemand die wat zegt over de botstructuur?
Ook deze term : 'een break-over of natural balance beslag', zegt me niet zo heel veel, kan je dat misschien even uitleggen?.
In ieder geval bedankt voor je antwoord!

wilhelmina4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 20:09

Petto schreef:
Holistische therapeut is Annette de Vogel en ze zit in Zeewolde.
Ik heb er erg goede resultaten mee gehad. Ik zeg altijd maarzo; ze kan geen wonderen verrichten maar kan wel veel!!

06-22428083

dank je wel! ik ga er achteraan!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 02:26

joriwester

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:11

Hallo

Een osteopaat doet meer dan alleen blokkades oplossen in de wervelkolom. We maken ook het bindweefsel en de omringende structuren los en behandelen de organen ook. Het paard wordt dus in zijn totaliteit behandeld.
Je kunt je voorstellen dat spanning rond bijv. de nieren weer veel spanning geeft in de lendenen.
Als ik je verhaal zo hoor, denk ik dat een osteopaat bij jou paard uitkomst kan bieden.
Sterkte.
Groet

4pleasure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:38

wilhelmina4 schreef:
Blue_Star schreef:

Tja.......als je wat langer in de paarden hebt gezeten, weet je dat er bij een 14 jarig paard altijd wel iets te vinden is. Het zegt me dus niet zo veel. Ze liep goed, zat links wel wat vast, maar dat is eigenlijk niets bijzonders.

Ze staat pas 3 dagen op eggbars, maar ik kan nu al stellen dat er sprake is van achteruitgang i.p.v. vooruitgang. Ik had haar liever op blote voeten laten lopen, maar die waren tijdens de paar dagen dat er op smid gewacht moest worden, gigantisch afgebrokkeld. Dus bleef er -in samenspraak met de DA- weinig anders over.
Wat wel dom is: ik had het op de volte op het asfalt moeten laten lopen. Maar goed, dat is achteraf. Ze is dus niet kreupel aan aan het straalbeentje: RO foto's wijzen daar niet op: klasse 1.
Mijn gevoel zegt ook dat het ergens anders vandaan komt: ze wil juist veel te graag op haar voorbenen lopen m.a.w. de achterhand ontlasten. Die voorbenen zijn nu dus -nogmaals m.i.- overbelast. Nogmaals : paarden genoeg onder het zadel gehad met hoefkatrol o.i.d.; 99% is te corrigeren door goed te rijden (mist er achter geen problemen zijn).

Dit is eigenlijk ook niet mijn discussie: ik hoop er nog steeds op dat iemand deze symptomen herkent. Ik heb de laatste paar dagen eens rond zitten snuffelen op deze site. Veel gelezen over paarden die van hot naar her werden gesleept voor RO foto's, zonder resultaat. Zelfs van een geval dat het aan een te klein zadel bleek te liggen.
Dan denk ik: hoeveel mensen gaan zo ver c.q. komen op dat idee? Vandaar dat ik eens een post zal zetten voor een holistische DA in Gelderland.

In ieder geval allemaal heel hartelijk bedankt voor de support tot nu toe. Mocht er bij iemand een licht gaan schijnen, dan hoor ik dat graag!

Ik ben geen expert met kreupelheden, kan je alleen wel zeggen dat niet alles op de röntgenfoto's te zien is. Mijn paard ging links voor kreupel lopen. Op een gegeven moment zo erg en had zelfs symptomen dat het op een hoefzweer begon te lijken, ze strompelde zowat en wilde niet graag haar stal meer uit komen (iets wat niets voor haar is). Dit bleek het niet te zijn. Paardje op de foto gehad, uitslag 1-2. Dit kon het niet zijn, maar wat dan paard bleef gigantisch kreupel lopen en het werd alleen maar erger. Ze ging hem zelfs ontlastten met eten van de grond. Uiteindelijk een scan gemaakt (ja ik weet is heel duur en zeker niet voor iedereen weggelegd om het te laten doen, maar ben heel blij dat ik het heb laten doen). Het had meerdere oorzaken maar het had ook te maken met het straalbeen, iets wat op de foto's niet te zien kon zijn!

Ik heb ook weleens een osteopaat gehad en dat was helemaal geweldig, dus ik zou het je alleen maar kunnen aanbevelen maar ik zou toch eerst nog wel voor gaan voor een second opinion... Maar dat is mijn mening. In ieder geval sterkte ermee!!