Horizontaal scheurtje in hoef.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siddieqje

Horizontaal scheurtje in hoef.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 17:22

Ik zag vandaag dat mijn paard een horizontaal scheurtje van ongeveer 0,5 cm heeft in haar voorhoef.

Moet ik mij zorgen maken? Hoefsmid is nog maar juist geweest.

nappie16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:26

ik zou even aankijken of het erger wordt ,wordt het erger gewoon even de hoefsmit bellen kijken wat hij zegt!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:21

Vanwaar begint het?

Als het van beneden begint kan je je hoefsmid even vragen een inkeping te maken zodat het niet verder scheurt

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 08:00

Nee het is een horizontaal scheurtje, iets boven de helft van de hoef.

Ik ga vanavond nog eens kijken en eens vragen aan de stalhouder of hij dit al eens gezien heeft.

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 08:05

Zo'n horizontaal scheurtje, eigenlijk een inkeping is het gevolg van een kroonrand ontsteking die je paard gehad heeft.
Net zoals bij je eigen nagels, een beschadiging bij de nagelriem zie je ook altijd in de nagel terug als een oneffenheid.
Dit is het lidteken en groeit vanzelf met de hoef mee.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 08:53

Citaat:
Zo'n horizontaal scheurtje, eigenlijk een inkeping is het gevolg van een kroonrand ontsteking die je paard gehad heeft.

dat is een mogelijkheid, het kan ook zijn dat het paard ergens tegenaan heeft getrapt en dat het daardoor ontstaan is.
Is bij mijn paard al 2 keer gebeurd, groeit inderdaad vanzelf uit maar je moet wel zorgen dat er zich geen schimmels in gaan nestelen. Ik smeer zo'n scheurtje dagelijks in met hoef&zool, maar er zijn meer middeltjes om dit tegen te gaan

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 08:57

het is een hoefzweer.. weet niet of het ernstig is maar mijn paard liep metteen een week ernstig kreupel omdat ik niet wist wat het was.. zou wel de smid bellen en aan de telefoon vragen of het nodig is om langs tekomen en wat je er aan kan doen..

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 09:00

Siddieq liep alleszins niet kreupel gisteren. Hopelijk vanavond ook niet.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:32

Mijn paard had dit omdat hij met zijn voorbeen had staan slaan en met zijn voetje ergens tegen was gekomen.

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 12:06

Ah nu je het zegt, ik heb ze ook een paar keer horen "stampen" met haar voorvoet tegen de deur van de stal. Zal waarschijnlijk daarvan zijn.

Ik zal eens kijken of er ergens aan de deur iets zit dat scherper is.

Xx_Marleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:09

Mijn pony had het laatst ook maar het scheurtje zat helemaal boven aan ze is er een paar dagen kreupel aan geweest maar daarna geen last meer van het scheurtje is er uit gegroeit. Toen ze kreupel was wisten we niet waaraan het lag maar een week later zagen we dat er een scheurtje zat dus dat ze de reden wel zijn geweest dat ze kreupel was.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:34

Horizontale scheurtjes zijn niet erg. Ik zou me eerder zorgen maken bij vertikale scheuren.

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:57

Heeft die van mij ook wel eens, maar da's dus ook een eerste klas irritante deurmepper.

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:43

Xx_Marleen schreef:
Mijn pony had het laatst ook maar het scheurtje zat helemaal boven aan ze is er een paar dagen kreupel aan geweest maar daarna geen last meer van het scheurtje is er uit gegroeit. Toen ze kreupel was wisten we niet waaraan het lag maar een week later zagen we dat er een scheurtje zat dus dat ze de reden wel zijn geweest dat ze kreupel was.

hhmmm dit klinkt me bekend in de oren.. 3 weken nadat de ze kreupel was geweest kwam smid en die had het me uitgelgd dat het daardoor kwam.. wist het niets eens... duurt bij mij wel lang voordat het eindelijk dichtgroeit is namelijk nogal diep