Hoe vaak hoeven invetten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re: Hoe vaak hoeven invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 23:02

Dan moet je het wel de tijd geven om het nat in te laten trekken door lang af te spuiten of in modder of zo te zetten, anders zijn de hoeven weer net zo snel droog.

Ik heb het zo op mencursus met de theorie geleerd, maar zelf doe ik ook heel weinig aan de hoeven, behalve dan regelmatig met de rasp/vijl de lange randjes er af halen waar nodig is.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 00:39

Wij doen dat nooit en hebben nooit geen problemen met droge hoeven.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Hoe vaak hoeven invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 18:39

Wow bedankt voor al jullie reacties (ben even 2 dagen niet op i-net ) Ik vroeg dit eigenlijk omdat hij nog wel eens last heeft van scheurtjes in zijn hoeven. Verder heeft ie volgens de hoefsmid goede hoeven.

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Hoe vaak hoeven invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:57

Vetten is alleen voor de show..

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:31

Ik heb altijd al geleerd dat als ze op het land staan het gras het vocht juist uit de hoeven 'zuigt' en je dus minstens 1x per week moet invetten. Natuurlijk eerst helemaal schoon schrobben met water en een harde borstel en daarna vet erop. NOOIT onderkant doen met vet, want dan houden ze het vocht vast idd, maar als je helemaal niet vet krijgen ze brokkelhoeven.
Ik doe het zelf eigenlijk nooit, mijn paard heeft goede harde hoeven, niet te zacht en niet te hard dus ik doe er bijna niks aan, maar zo heb ik het geleerd

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Hoe vaak hoeven invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:35

Als je de hoeven eerst natmaakt en dan invet kan het geen kwaad. Als de hoeven in de zomer droog zijn doe ik het 1 keer in de week/2 weken. In de winter eerder 1 keer per maand.
Of het nou nmodig is of niet en werkt of niet, ik vind het er mooier uitzien als ze net ingevet zijn en ik heb niet het idee dat mijn paard zijn hoeven slechter worden.

MlizS
Berichten: 70
Geregistreerd: 06-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:19

hoevenvet en olie houd het vocht tegen om in de hoef te komen, en de hoef moet juist vochtig blijfen anders kan het gaan afbrokkelen, wat wij gebruiken is hoefvocht, dit is witspul dat je op de hoef smeert nadat je hebt gereden, of gelongeert bijv.! in iedergeval als je je paard weer op stal zet, dit smeer je er op en trekt in de hoef en zorgt dat de hoef van binnen vochtig blijft! dit doe je elke dag!

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:54

Hoi, ik vet de hoeven van mijn paard ong. 1x per week in. Ik spuit ze ong. elke dag af. Ik vet ze omdat zijn hoeven snel gaan brokkelen, en als ik ze vet blijft het hoorn wat soepeler, als ik ze van te voren heb ingevet. Ong. 1x per maand vet ik de hoeven ook aan de onderkant in, als ze erg droog zijn. Maar dan spuit ik ze meestal ook eerst ff van onderen af. Dat teveel invetten slecht is weet ik, nl. uit de ervaring van toen ik nog niks wist waarvoor hoeven invetten was toen ik mijn paard nog verzorgde bij zijn vorige eigenaar :

Max, mijn paard, was toen nog van iemand anders waar ik hem verzorgde. Max stond in de wei en had geen ijzers, maar altijd scheuren in de hoeven en ze brokkelden gauw. Toen zei die baas dat je ze altijd na het rijden (iedere dag dus) in moest vetten. Dan blijft het vocht van het gras er dus wel in zitten, maar als dat verbruikt is kan er de volgende keer geen vocht meer bij en stop je het dicht !!! Nu heeft mijn paard ijzers voor en achter niet, en hoeven invetten en afspuiten staat hierboven beschreven. Hij heeft een enkele keer nog weleens een scheurtje in de achterhoeven, maar niet vaak. Ik ben tevreden op deze manier !!

_loekie_
Berichten: 1165
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 11:17

beter gewoon niet.
Het werkt alleen maar averechts