Gevoeligheid zonder ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ranja

Gevoeligheid zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 09:41

Mijn paard heeft jaaaaaaaren (vooral voordat hij van mij was) op ijzers gestaan. Nu ben ik van mening dat hij die dingen gewoon niet meer nodig heeft omdat we voornamelijk in de bak rijden of in de berm in de polder. Dus vorig jaar augustus ben ik eerst begonnen met de achterijzers eraf te laten halen. Ging prima, hij blijkt mooie sterke hoeven te hebben.

Vorige week vond ik het wel tijd worden om ook de voorijzers de deur uit te doen. Nu loopt hij wel gevoelig op steentjes, logisch ook natuurlijk. Maar hoe lang kan dit gaan duren?
Hij staat nu 24 uur per dag op het land. Iedere dag haal ik hem ervan af en moeten we toch wel een paard honderd meter over een verhard pad met steentjes. Ik neem aan dat het een gewenningsproces is? Veel meer dan de hoeven eraan te laten wennen kan ik toch niet doen?

Diana_Mabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:45

Bij mijn paard duurde dat ongeveer 2 weken (dat was in oktober)maar steentjes blijft gevoelig ook na het bekappen (april).

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:13

soms kan het wel langer duren maar maak je er niet druk om
de hoeven harden vanzelf af, elke dag even over het harde stappen en dat langzaam opbouwen dan worden ze steeds harder. Vergelijk het maar met eelt op jouw handen.

Ranja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 20:40

Bedankt voor de reacties!

Erg druk maak ik me er ook niet om. Dit was te verwachten natuurlijk. Hij heeft ik denk toch een jaar of 10 op ijzers gestaan.

De eerste dagen liep hij best wel kort op het verharde, maar dat is nu wel over. Alleen als er veel steentjes liggen loopt hij wel gevoelig en soms een stapje kreupel zeg maar. Dan zal hij wel net op een gemene steen staan met zijn hoef.

Opbouwen en hem er dus gewoon aan laten wennen, bedankt!

Anoniem

Re: Gevoeligheid zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:52

Het is ook goed om veel met je paard over egaal harde ondergrond te lopen, dus beton of asfalt.
Als je paard gevoelig blijft op die steentjes, dan zijn hoefschoenen wellicht een optie.

Masada

Re: Gevoeligheid zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 23:01

Ik heb één paard wat niet zonder ijzers kan.
Ze staat alleen voor op ijzers en zodra er en ijzer af is staat ze binnen 2 dagen met een dik been en een warme pees.
Waarschijnlijk komt het doordat ze ook al jaren op ijzers loopt.
Dit paard is inmiddels met pensioen en ik laat ze gewoon elke 8 weken opnieuw voor beslaan.
Het is alleen vervelend als ze per ongeluk een ijzer aftrapt want dan moet ik binnen 2 dagen toch de smid over de vloer hebben.
Gelukkig gebeurt dat eigenlijk nooit.

stefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 23:13

Mijn paard heb ik voorheen weleens van de ijzers afgehaald als het zo uitkwam -in de winter alleen want in de zomer had ik kalkoengaten nodig-. Vorig jaar, toen was ze inmiddels 18 jaar, nam ik een andere hoefsmid die het een goed plan vond om haar van de ijzers af te halen, maar dat ging helemaal niet goed Ik heb na 2,5 week besloten de ijzers (voor) er weer onder te zetten, want ze ging echt vreselijk beroerd lopen. Qua hoefmechanisme vond ik het een goed plan, maar daarna hoorde ik van veel kanten dat je een ouder paard doorgaans niet makkelijk meer van de ijzers af kan halen. De 28-jarige hier bij mij op stal heeft sinds een aantal jaren zelfs achterijzers, door slepen van de achterbenen blijven er anders geen voeten meer over en qua gevoeligheid werkt het ook beter. De meningen zijn er zeer over verdeeld, maar ik heb bij beide paarden gezien dat ouder worden betekent gevoeliger aan de voeten. Mijn nu 19 jarige heb ik sinds kort op achterijzers maar dat is voor de wedstrijden op gras, loopt nu M1 en heeft alle hulp achter hard nodig t.b.v. de grip met oog op voldoende impuls houden. Heb afgelopen weekend ondervonden hoe het rijdt (beroerd!) zonder kalkoenen -had geen gaten- op gras, met wedstrijd (met dank aan de wedstrijdorganisatie die mij verkeerd had voorgelicht -nee het is echt op zand hoor...-).