Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ik heb na 2,5 week besloten de ijzers (voor) er weer onder te zetten, want ze ging echt vreselijk beroerd lopen. Qua hoefmechanisme vond ik het een goed plan, maar daarna hoorde ik van veel kanten dat je een ouder paard doorgaans niet makkelijk meer van de ijzers af kan halen. De 28-jarige hier bij mij op stal heeft sinds een aantal jaren zelfs achterijzers, door slepen van de achterbenen blijven er anders geen voeten meer over en qua gevoeligheid werkt het ook beter. De meningen zijn er zeer over verdeeld, maar ik heb bij beide paarden gezien dat ouder worden betekent gevoeliger aan de voeten. Mijn nu 19 jarige heb ik sinds kort op achterijzers maar dat is voor de wedstrijden op gras, loopt nu M1 en heeft alle hulp achter hard nodig t.b.v. de grip met oog op voldoende impuls houden. Heb afgelopen weekend ondervonden hoe het rijdt (beroerd!) zonder kalkoenen -had geen gaten- op gras, met wedstrijd (met dank aan de wedstrijdorganisatie die mij verkeerd had voorgelicht -nee het is echt op zand hoor...-).