Wel of geen ijzers bij peesblessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Wel of geen ijzers bij peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 21:48

Mijn paard staat voor minimaal een half jaar op de wei vanwege een peesblessure. Nu vraag ik me af of ik hem wel of niet op ijzers moet laten staan. Naar mijn idee hebben ijzers op het land totaal geen toegevoegde waarde en vormen ze alleen maar een soort van ballast.
Dus ik heb de da gebeld om te vragen of ik ze eronder uit kon halen en die zei: liever niet, want dan gaat het misschien anders belasten.
Maar dat is denk ik van tijdelijke aard omdat ie dan weer op de "natuurlijke manier"gaat lopen.
Heeft iemand ervaring met het wel of niet laten zitten van ijzers met een peesblessure? En waarom wel of niet?

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:12

Ik kan me jouw redenatie wel voorstellen. Die ijzers kosten alleen maar geld en de slijtage in de wei is minimaal.
Maar juist bij een peesblessure moet je ontzettend oppassen dat je niet teveel gaat wijzigen of corrigeren. Dat is weer een extra belasting voor de pees. Dus ik zou ze wel laten zitten.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 00:16

Mijn paard heeft vorig jaar tijdens zijn vijf maanden weiderust wegens een peesblessure twee maanden (zeg maar één beslagbeurt) zonder ijzers gestaan. Hij was zijn benen al anders gaan belasten en tijdens die periode zonder ijzers is hij helemaal behoorlijk scheef gaan staan. Zijn hoeven stonden naar binnen gedraaid, vooral het been waar de blessure zat. Eind november is hij toen voor het eerst weer beslagen, begin december ben ik weer met hem begonnen. We zijn nu vier beslagbeurten verder en pas nu is de stand weer zoals-ie was en zoals-ie hoort te zijn.

Je hoort ook vaak dat je de ijzers er beter af kunt halen bij een peesblessure om de bloedcirculatie in de benen te bevorderen. Maar dat is iets waarin DA's elkaar vaak tegenspreken, heb ik gemerkt.

Sterkte met de blessure van je paard trouwens!

Masada

Re: Wel of geen ijzers bij peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 00:20

een van mijn paarden kan absoluut niet zonder ijzers.
Ook niet alleen op de wei.
Als ze een ijzer verliest staat ze binnen 2 dagen met een dik been en warme pees.
Ze staat alleen voor op ijzers.
Ik denk dat het voor elk paard weer anders is maar overleg met je DA en hoefsmid.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 06:47

de slijtage in de wei is nihil. daarvoor hoef je zeker geen ijzers eronder te laten. als je de hoeven wel netjes en regelmatig laat bekappen is er niks aan de hand.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 07:50

Een ijzer onder de hoef is alleen noodzakelijk bij een gebroken hoefbeen in alle andere gevallen is een paar beter af zonder ijzer.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:00

alles wat je nu gaat wijzigen kan een negatief effect hebben op de peesblessure. pas daar dus wel mee op. meestal is het advies: laten zitten.
wat je ook beslist: laat zeker bij een peesblessure de hoeven zeer regelmatig bijvijlen/bekappen (iedere 6 weken zeker). dan is de standsverandering niet steeds zo groot, en daarmee de druk op de pees.
beterschap met je paard!

_Lorette_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:03

Ik vroeg mij dit ook af, mijn pony staat nu ook met een peesblessure.
Maar ze heeft een hele steile hoef en een 'platvoet', het beslag heeft dat altijd zoveel mogelijk gecorrigeerd.
Ik neem aan dat ik ze er dan onder moet laten zitten, al zou dit de bloedcirculatie niet ten goede komen?

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:09

waarom zou de bloedcirculatie veranderen van een ijzer?
als het mijn paard zou overkomen (peesblessure) liet ik 'm op ijzers staan. gelukkig heb ik een fijne smid, die snel en goed kan werken. dat is namelijk wel een klein nadeel: je paard moet wat langer op z'n zere pootje staan bij beslaan...

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:16

.. omdat elke vorm van beslag hoe dan ook het hoefmechanisme vermindert

Goldie

Re: Wel of geen ijzers bij peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:18

Cheeka heeft ook een peesblessure, zij staat nu wel zonder ijzers. De hoefsmid vond het niet nodig om er weer ijzers onder te slaan... Ze staat nog steeds keurig op der beentjes. Ik hoop dat Cheeka binnenkort weer naar buiten kan, die staat nu al vanaf januari op stal dat vind ik eigelijk best wel sneu...

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 11:15

Lester heeft al eerder zonder ijzers gestaan, alleen toen had ie geen blessure. Hij is op ijzers gezet omdat zijn hoeven erg snel sleten en erg kort waren iedere keer.
Als zelfs veeartsen en hoefsmeden elkaar tegenspreken wat is dan verstandig.
Hij heeft dus een blessure aan het imparligament in de ondervoet, dus eigenlijk zou hij 2 maanden op zijn rug moeten liggen voor de ontlasting van de voet. Gezien hij op de wei wel stabiel blijft met de blessure en er geen verergering te zien is, vraag ik me dus idd af ijzers eronder of eraf. Lastig hoor en het feit dat de smid die ik had niet komt op de locatie waar die nu staat en ik daar eigenlijk geen goede smit weet die op de zelfde manier kan beslaan maakt het er ook niet makkelijker op.

Masada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:21

Arabesk schreef:
.. omdat elke vorm van beslag hoe dan ook het hoefmechanisme vermindert

Waar heb je deze wijsheid vandaan?
Dit is dus absoluut niet waar....
Een ijzer wat correct onder de hoef is aangebracht kan juist bij een verkeerde stand er voor zorgen dat het hoefmechanisme beter functioneert.
Dus jou verhaal gaat echt niet altijd op hoor.
Ik denk dat je deze dingen niet zo maar moet gaan roepen en het aan deskundigen moet overlaten.

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 12:15

Dus ijzers er onder houden en geen veranderingen aan soort beslag etc toepassen? Dan dus ook geen kunststof beslag?
Dan moet ik dus wel een goede smid hebben die ervaring heeft met het beslaan van paarden met peesblessures.
Zelf zit ik te denken aan iemand van het team Van Nassau omdat ik daar erg goede verhalen over hoor. Maar gezien mijn paard een trailerlaaddrama is, wel een die naar stal komt (in den bommel op goeree overflakkee) Dus suggesties qua smid zijn welkom

Masada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:20

Esther28 schreef:
Dus ijzers er onder houden en geen veranderingen aan soort beslag etc toepassen? Dan dus ook geen kunststof beslag?
Dan moet ik dus wel een goede smid hebben die ervaring heeft met het beslaan van paarden met peesblessures.
Zelf zit ik te denken aan iemand van het team Van Nassau omdat ik daar erg goede verhalen over hoor. Maar gezien mijn paard een trailerlaaddrama is, wel een die naar stal komt (in den bommel op goeree overflakkee) Dus suggesties qua smid zijn welkom

Hoi Esther,
Bij van Nassau zit je wel goed.
Op zijn site staan meer hoefsmeden die onder zijn team vallen.
Even kijken dus.

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 12:31

Ja heb ik gedaan, maar volgens mij zit er geen in de buurt van Den Bommel. Misschien zijn er hier mensen die ook in de buurt van Den Bommel staan en een hoefsmid uit het team van Van Nassau hebben???