Tips behandelen hoefzweer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Tips behandelen hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 07:15

Mijn tweejarige gisteren kreupel in de wei gevonden. Ik dacht eerst nog een verstapping, omdat de dag ervoor de avondvierdaagse langs de wei was geweest en hij zich lekker had lopen uitsloven voor zijn overigens totaal niet geïnteresseerde publiek. Maar gisteren toch de smid laten kijken, en ja hoor hoefzweer. Hij heeft hem geprobeerd open te krijgen maar heeft maar een heel klein gaatje kunnen maken, omdat hij zo hoog zat. Dus weken met biotex. Maar dat is niet zo'n succes met een onstuimige tweejarige.
Ik krijg hem wel met een been in de emmer, maar zodra hij beseft dat hij in de emmer staat ( nadat hij eerst braaf 5 minuten gestaan heeft ) gaat hij echt aan de kletter. Ik kan hem echt niet houden dan. En vastzetten heeft geen zin, want hij blijft draaien tot hij die emmer kwijt is. Ik heb het wel met een spons proberen uit te weken, maar dat heeft toch niet hetzelfde effect.
Weet iemand een handige manier? En op dit moment week ik het twee keer per dag, is dit genoeg en hoelang moet ik het blijven weken?

mobick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 07:17

Even een hoefzak kopen en die met water en biotex vullen en deze om doen. Als het erg is kan je hem ook met de hoefzaak in het land zetten (zonder vulling) zodat er geen vuil in de plek komt.

Bonechi_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 07:20

Natte watten met betadine onder de hoef, vasttapen en hoefzak erom!

Sterkte

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 07:22

Gebruik liever Soda ipv biotex of betadine.
Biotex is een eiwitoplosser en dat tast de kroonrand van de hoef aan. aangezien de huid voor een deel uit eiwitten is opgebouwd...

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 07:54

zo een hoefzak gebruiken . Onthoud wel dat je knollie daarna wel weer mok heeft . maar dat is snel te verhepen .

Zesiram

Re: Tips behandelen hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 08:10

Hoezo krijgt hij dan mok? Twee keer per dag een kwartier in de week lijkt me niet meteen een garantie voor mok. Hij is hier bovendien totaal niet gevoelig voor. Hij staat op de wei langer in de nattigheid, maar daar ook geen problemen.

btw: @ shadowflower: dit was meteen de reden dat ik gisteren er niet om half zeven was: hoefsmid liet iets langer op zich wachten dan afgesproken

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:45

Ik heb piertje al gezien ... en was het helemaal vergeten maar heb hem gezien vanaf een afstand en zag er goed uit . die vrouw van wietse en wietse waren er dus ja ..... meestal moet zo een zak er een hele dag rond . bij flip toen ze zoiets had tenminste wel ... en omdat het vochtig is en klam krijg je snel mok .... dat bedoel ik ermee

Zesiram

Re: Tips behandelen hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 12:15

mag ik hieruit opmaken dat jij zo'n zak hebt? Ik probeer er namelijk aan één te komen, maar blijkbaar hebben de ruitersportzaken in Zeeland er nog nooit van gehoord. Waar heb je hem dan gekocht?

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:21

sorry heb niet zo een zak ... heb die van de buren geleent toen ik nog in rilland op pension stond .... denk dat je het bij een ruitersport zaak moet vragen ....

miss_abo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:22

Ze zijn ook te koop via divoza geloof ik

Firepatty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:14

Gewoon bij de dierenartsenpraktijk kopen. (als hij ze op voorraad heeft tenminste). Heb ik hem destijds ook gehaald, kosste volgens mij iets van 12 euro.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:49

De paardendrogist verkoopt ze ook gewoon die zakken !!