Easy breakover hoefbeslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Easy breakover hoefbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 21:30

Heeft iemand hier ervaring mee bij een paard met een peesblessure?

Masada

Re: Easy breakover hoefbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:59

Misschien dat je wat wijzer kunt worden op de site www.hoofcare.nl
Deze mensen zijn erg kundig en werken samen met dierenartsen.

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 07:46

Ja dat weet ik, die site heb ik al gezien. Vandaar mijn vraag wat de ervaringen met dit beslag zijn. Wil graag de ervaringen van mensen zelf horen.

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 08:05

Vorig jaar werd bij mijn paard artrose, hko, verbening hoefkraakbeen en littekenweefsel op pezen geconstateerd. Geen diagnose om vrolijk van te worden en behalve een stapritje was niets meer mogelijk met dit paard.
Antoon van Nassau (ik weet niet of ik namen mag noemen?) van hoofcare heeft i.o.m. dierenarts breakover hoefbeslag aangebracht. Ik geloof niet in wonderen maar het lijkt er wel op dat dit heeft plaatsgevonden: het dier loopt loepzuiver en ik kan er eigenlijk normaal dressuurmatig mee rijden.
Het is misschien iets te simpel om te stellen dat dit beslag ieder paard kan genezen, maar het kan in sommige gevallen veel helpen en bepaalde processen stopzetten, het hangt er sterk vanaf wat er met het paard aan de hand is en wat de prognose is.
Voor wat betreft een peesblessure kan ik je niets vertellen, maar misschien is het de moeite waard om eens contact op te nemen met dierenkliniek Visdonk in Roosendaal, de hoefsmeden van hoofcare zijn aan deze kliniek verbonden, zij kunnen je er meer over vertellen en je adviseren in hoeverre het zinvol is jouw paard van dit beslag te voorzien.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 08:48

Mijn paard staat momenteel met een peesblessure en net na de constatering is ze op break-over beslag gezet. Mijn paard deed het echter helemaal niet goed op de ijzers, haar manier van lopen veranderde waardoor ze alleen maar slechter ging lopen. Na 7 weken heb ik haar van het beslag afgehaald en weer haar normale ijzers er onder laten zetten.

Alhoewel ik dus een ''slechte'' ervaring heb met het beslag heb ik er al wel heel wat goede verhalen over gehoord! Ik zou zeggen, probeer het gewoon uit en je zult het snel genoeg zien.

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 11:13

Wat Marchal zegt ben ik dus ook bang voor. Dat ie een hele andere manier van lopen gaat aannemen en de blessure dus verergerd.
Ik had bij mijn andere DA al nagevraagd of ik de ijzers eronder kon halen, maar volgens hem was dat dus niet verstandig omdat ie misschien anders zou gaan lopen en het daardoor dus op een andere manier gaat overbelasten.
Ik mail hoofcare zelf wel even om te vragen wat hun ervan vinden.
(hij staat al op ijzers met meer opzet dan normaal)

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:14

Hoofcare zal waarschijnlijk zeggen dat dat niet mogelijk is, Visdonk zei namelijk hetzelfde tegen mij.

Mijn paard ging met het break-over beslag overigens meer op de zijkanten lopen zeg maar, met een normaal ijzer is dat niet mogelijk. Mijn paard verslechterde niet van de ijzers maar verbeterde er ook niet op. Aangezien ik haar dus zo anders vond lopen als normaal (meer op de zijkanten dus) heb ik haar weer terug gezet op haar normale ijzers. (ze heeft trouwens normaal gesproken altijdal ijzers met meer opzet als normaal) Ze begon direct hierna weer normaal te lopen en te verbeteren. Waarschijnlijk is het ook per paard anders en ook per kwaal verschillend.

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:52

Daarom gaf ik ook al aan dat je beter met de kliniek of hoefsmid kan overleggen. Het is afhankelijk van het paard en de aard van de aandoening of dergelijk beslag succesvol is.
Ik weet zeker dat de mensen van Hoofcare een eerlijk antwoord zullen geven en geen dingen beloven die ze niet waar kunnen maken.

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 13:22

Ik wacht de reactie van hoofcare even af.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:29

Break-over beslag heeft alleen zin op harde ondergrond. Op het weiland of in de bak heeft het geen nut. Op zachte ondergrond duwd de hoef nl het zand of de grond weg en word er dus helemaal niets gerolt.

Het ene paard doet het er wel goed op, het andere paard niet. Er is geen antwoord op te geven of het goed is of niet, dat hangt van je paard af. Maar ik ken ook genoeg verhalen van verschillende paarden die het zelfde mankeren en die allemaal een ander beslag krijgen(wel ijzers, geen ijzers, met opzet, zonder opzet enz).

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:15

http://www.mijnalbum.nl/Album=TGIGOLAN

foto 2 en 3 komen uit het boek van Van Nassau

ik heb met name bezwaar tegen de laatste foto waarop het afrolpunt met een pijl wordt aangewezen. Het gaat mij niet om die pijl maar om de achterkant van die hoef. Die ziet er nl. precies zo uit als de ongezonde samengeknepen hoef zoals die getekend staat in plaatje 1 van foto 1.

Breakover beslag voegt IMO weinig toe aan gewoon beslag. (Het is net zo slecht, maar dat is mijn mening en ik ga hier geen discussie aan over wel/geen ijzers)

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 21:26

Nee weg gaan idd de discussie niet voeren. Er zijn zat voors en tegens voor wel beslaan net zoals voor natuurlijk bekappen. En gezien ik geen ervaring heb met natuurlijk bekappen en goede ervaringen met regulier hoefbeslag, kies ik toch voor dat laatste.
Daarom wil ik ook weten van mensen die uit ervaring spreken met breakover beslag en niet van mensen die pro-natuurlijk bekappen zijn en toch al bevooroordeeld zijn over beslag.
Maar in ieder geval bedankt voor de reactie.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:51

Dennis schreef:
Break-over beslag heeft alleen zin op harde ondergrond. Op het weiland of in de bak heeft het geen nut. Op zachte ondergrond duwd de hoef nl het zand of de grond weg en word er dus helemaal niets gerolt.

Hier ben ik het niet mee eens. Mijn paard staat nu ruim een jaar op break-over ijzers en ik merk ook in de bak duidelijk verschil. Eerder, toen hij nog op normale ijzers stond, struikelde hij veel sneller, met name juist in de bak. Hij is sinds hij deze ijzers heeft ruimer en zekerder gaan lopen.
Bij ons op stal hebben meerdere mensen deze ijzers uitgeprobeerd bij hun paard en niet elk paard reageerde er positief op, maar een aantal wel, waaronder dus die van mij.

koshkosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:42

Ja, ik heb hier veel ervaring mee!! Mijn paarden hebben er 3 jaar opgestaan. Eentje is nu onder behandeling bij een da omdat hij helemaal op de buitenkanten ging lopen. Bij een paard heeft het wel wat geholpen maar bij een vriendin van mij die speciaal naar de visdonk gegaan is, is het paard nog veel slechter geworden.

Waarom probeer je niet wat anders. Ik heb nu iets wat super werkt bij 8 paarden op stal. Is werkelijk fantastisch. Maar mail mij maar een pbtje als meer wilt weten.

JollyJumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 08:32

Mijn paard heeft HKO, niet in ernstige mate, maar toch. M/Z niveau is op dit moment toch te veel gevraagd voor hem, ondanks dat hij niet kreupel is. Nu heb ik op advies van de DA een soort eggbar ijzers er onder, maar dit bevalt me helemaal niet. Hij struikelt nu veel vaker. Dus nu wil ik binnenkort breakover beslag gaan proberen. Helpt dat ook niet, dan kan ik ook altijd nog easy walkers proberen. Dit alles natuurlijk in combi met andere maatregelen die ik genomen heb...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:16

Ik denk dat wat je ook kiest, het in ieder geval belangrijk is om het nieuwe hoefbeslag de kans te geven om zijn werk te gaan doen. Het snel achter elkaar steeds weer veranderen van beslag is natuurlijk ook helemaal niet goed.

Of breakoverbeslag geschikt is voor een paard met een specifieke peesblessure zou ik echt niet durven zeggen. Ik denk dat je die 'beslissing' over moet laten aan de smid en/of een dierenarts die de precieze werking van het beslag kent.

JollyJumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:19

Ik ben ook niet van plan om er iedere keer iets anders onder te laten leggen hoor. Dit ijzer blijft er gewoon de volle 10 onder zitten totdat het aan vervanging toe is. En dat zal bij volgende ijzers ook gebeuren. De DA heeft mij aangeraden om van alles te proberen omdat wat bij het ene paard werkt, bij het andere misschien juist niet goed werkt. Hij raadde me aan gewoon een paar dingen uit te proberen.