Peesblessure bij achterbeen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Madelen

Peesblessure bij achterbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 20:00

Toen mijn bijrijdpaard vandaag na het rijden terug de wei op ging, liep ze flink kreupel. Ze ´trok´ met haar achterbeen. Toen ze weer binnenkwam, liep ze nog steeds kreupel in stap en in draf. Ze heeft een zwelling aan beide kanten van haar achterbeen, bij de pees. Nadat ik haar been ongeveer 10 minuten met koud water afgespeld had, liep ze in draf niet meer kreupel, in stap zette ze haar hoef nog voorzichtig neer.

Ik heb op internet even gekeken, en daar wordt vermeld dat pleesblessures vaak aan de voorbeen te vinden zijn door overbelasting, stomp trauma of verwonding. Nu is er gisteren door de instructrice van de eigenares even mee gesprongen, en die vertelde toen al dat haar achterbenen erg stijf waren. Toen ik haar daarvoor had losgereden merkte ik daar nog niets van. Overbelasting zou dus een mogelijkheid zijn, alhoewel ze hooguit 15 keer over een kruisje van nog geen 50 cm is gesprongen.

Een dierenarts zal de eigenares niet ‘zo maar’ laten komen. Helemaal niet als je niet kunt zien dat ze kreupel is. Nu vraag ik me dus af hoe groot de kans is dat ze een peesblessure op heeft gelopen?

Masada

Re: Peesblessure bij achterbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 23:09

Is de pees ook warm?
Als er een zwelling zit en warm is dan zeker de dierenarts raadplegen.
Een peesblessure is een ernstige aandoening en moet meteen behandeld worden.
Hoe sneller de DA er bij is hoe beter de kans op herstel.
De DA kan een ontstekingsremmer geven en een coolinggel.
Belangrijk is minimaal 4 maal daags 20 minuten per keer afspuiten met koud water.
Het paard een aantal keren per dag aan de hand op een zo veel mogelijk rechte lijn laten stappen. 10 min. per keer.
En natuurlijk komen peesblessures ook aan het achterbeen voor.
Het kan zijn van bijv. trappen tegen de stalwand of verkeerd neerkomen met bokken.
Heel veel beterschap en laat nog eens horen hoe het af loopt.

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 08:52

De pees is ook warm ja. Ik zal de eigenares vandaag bellen en uitleggen dat het waarschijnlijk toch een peesblessure is. Hopelijk wil ze dan toch de DA bellen. Mocht het toch echt een peesblessure zijn, dan komt het goed uit dat het nu is. Ik doe straks eindexamen, heb nu studievrij en kan dus vaak langs komen. Ik vrees het ergste.

Het stappen moet op een harde ondergrond gebeuren dacht ik? En kan ze wel gewoon rustig met de kudde op de wei of is dat ook slecht?

Masada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 08:57

Madelen schreef:
De pees is ook warm ja. Ik zal de eigenares vandaag bellen en uitleggen dat het waarschijnlijk toch een peesblessure is. Hopelijk wil ze dan toch de DA bellen. Mocht het toch echt een peesblessure zijn, dan komt het goed uit dat het nu is. Ik doe straks eindexamen, heb nu studievrij en kan dus vaak langs komen. Ik vrees het ergste.

Het stappen moet op een harde ondergrond gebeuren dacht ik? En kan ze wel gewoon rustig met de kudde op de wei of is dat ook slecht?

Inderdaad stappen op een vlakke harde ondergrond.
Het beste is om je paard geen onverwachte bewegingen te laten doen dus dat met de kudde op de wei zou ik toch maar eens met de dierenarts bespreken.

Joyce_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:00

Stappen op het harde. Vaak, maar niet lang. Dus bijvoorbeeld 4x 15 minuten per dag.

Goed koel houden, denk ook bijvoorbeeld aan een 'cold' bandages en van die gel.

En ik zou het een nachtje aankijken en uiterlijk morgen, vrijdag, de da laten komen!

In het weekend is het alles maar latiger en duurder als de da moet komen!

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:03

peesblessures kunnen net zo goed achter voorkomen als voor.
laat een scan maken, dan weet je hoe erg het is.
aan de hand daarvan kun je dan, al dan niet in overleg met een dierenfysiotherapeut, een goed behandelplan opstellen.
veel succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:04

Mijn paard heeftook een flinke peesblessure aan het achterbeen door overbelasting. Kan dus makkelijk. De mijne is ook niet zomaar even een huis-tuin- en keuken peesblessure helaas.

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 14:58

Hoe kwam dat bij jou, ShannaY?

Afgelopen week gaat het gelukkig veel beter, alhoewel ik er zelf nog niet helemaal gerust op ben. De zwelling is weg, de pees voelt niet warm, maar ze blijft 'trekken' met haar achterbeen. Alhoewel dat alleen maar in stap is, had ik, als het mijn eigen paard was, er absoluut een DA bijgehaald. Maar helaas heb ik dat nu niet voor het zeggen...

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:52

Een paard van een kennis had dit ook.
Peesblessures achter zijn vaak de 4-lippige peesplaat, dit is een soort kapsel om de kogel heen aan de achterkant met 4 uiteindes naar de aanhechtingen toe.
Dit is alleen op een scan te zien !!
Ben je bang voor en peesblessure, laat dan meteen scannen, dat voorkomt veel langer revalideren.
Dit pard moest 3 maanden op rust, af en toe stappen aan de hand.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:15

Madelen schreef:
Hoe kwam dat bij jou, ShannaY?

Afgelopen week gaat het gelukkig veel beter, alhoewel ik er zelf nog niet helemaal gerust op ben. De zwelling is weg, de pees voelt niet warm, maar ze blijft 'trekken' met haar achterbeen. Alhoewel dat alleen maar in stap is, had ik, als het mijn eigen paard was, er absoluut een DA bijgehaald. Maar helaas heb ik dat nu niet voor het zeggen...

Geen idee, overbelasting, kan overal gebeuren, tijdens het werken, tijdens het op stal staan, op de wei, of hij loopt ergens en schrikt. Kan verschillende oorzaken hebben. Bij mijn paard was echter aan de buitenkant helemaal niks te zien! Ik heb het twee weken aangekeken, maar het ging niet over. In stap liep hij wat kort, maar in draf was het vrij heftig te zien. Ik ben al naar 1 kliniek geweest, en ga nog naar een andere.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:18

Kijk even op onze site. www.equi-info.nl en dan bij presentaties. Duurt even voor hij is gedownload maar dan heb je ook wat. laat maar lezen door de eigenaresse!!
En daarbij. een paard met een peesblessure hoeft helemaal niet kreupel te lopen!! Zoals je het nu omschrijft is het inderdaat een blessure aan de pezen.
Succes dit zijn vaak nare blessures

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:28

Mijn vorige paard had een peesblessure aan r achterbeen. Ik denk dat t zoiets was als dat ElCamino zei. Zat aan de achterkant van r kogel. Ik trainde echt niet zwaar (denken dus dat t in het land is gebeurd), maar waarschijnlijk heeft er al een hele tijd wat gezeten, en omdat ze t nooit heeft aangegeven, ben ik natuurlijk doorgereden. Toen ze kreupel ging lopen heb ik gelijk laten scannen. Maar was helaas al 1 grote gatenkaas.
Mijn nieuwe paardje heeft een peesblessure in z'n sprong gehad.
Dus het is wel degelijk mogelijk om een peesblessure aan neen achterbeen te hebben.

dorothea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:33

Helaas is het mogelijk, ik kan je verder niets meer vertellen dat wat hierboven allemaal geschreven is. Snel handelen voorkomt lang revalideren (meestal). Sterkte!!