wat moet ik doen??? peesblessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosanne20

wat moet ik doen??? peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 12:53

begin maart heeft mijn paard zich verstapt. nu heeft hij een dikke pees..dus een peesblessure maar ik heb er geen ervaring mee..ben nu elke dag een half uur aan het stappen op harde onder grond en soms draaf ik stukjes...mijn paard is erg sterk om er buiten mee te gaan lopen maar hij vind het erg saai binnen.
heeft iemand tips over wat ik moet doen en hoe je er mee omgaat?????

groetjes rosanne

ps.. ook koel ik zijn been een kwartier met zo'n ijspack
Laatst bijgewerkt door Anya op 11-05-06 07:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt en naar beweging en hoefverzorging

art

Re: wat moet ik doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:56

DA al om raad gevraagd? Begin maart is al twee maanden geleden, lijkt me een beetje lang om zelf wat aan te modderen. Niet banketstaaf bedoeld, maar als je na twee maanden nog niet weet wat het is of wat je moet doen, moet je toch even hulp gaan zoeken. DA kan je vast wel vertellen wat je het beste kunt doen

Succes er mee iig!

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:03

Maak alsjeblieft heel gauw een afspraak bij de DA!

Peesblessures heb je in verschillende soorten! Als je niet oppast, kan je het erger maken!

rosanne20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 14:24

de dierenarts is er al 2x bij geweest hij zegt dat ik moet blijven lopen elke dag op hard ondergrond en moet koelen. en dat het lang kan duren maar ik wou vragen tips over het lopen ik loop nu een half uur elke dag en draaf stukken.

rosanne20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 14:29

ps. zijn pees is wel minder dik maar er blijft wel een bobbel op zitten...mijn paard loopt ook niet mank maar zet alleen zijn voet voorzichtig neer....

Nicky2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:30

Rot dat je paard een peesblessure heeft, ze blijven hier vaak erg lang last van hebben! Wij hadden een paard op stal die ook helemaal gek werd omdat die niet naar buiten mocht en alleen 2x op een dag een half uur moest stappen. Dus zorg dat die zich op stal niet verveelt en lekker blijven stappen en koelen.. Succes ermee !

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:39

Het advies van de veearts opvolgen en bij twijfel een andere arts bellen. Ga aub niet zelf experimenteren!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:36

Heeft de veearts een scan gemaakt? en is de beste man/vrouw ook paardenarts of alleen boerderijdierenarts?

rosanne20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 20:44

nee er is geen scan gemaakt..en de veearts werkt bij de klinieken in emmeloord en kampen(die zijn erg goed)..dus ik blijf idd maar elke dag lopen en koelen dat is t advies..

gelukkig verveelt mijn paard zich niet hij is net verhuist en er wordt gebouwd nog dus hij heeft veel omte zien en krijgt veel aandacht dat scheelt wel..

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:50

Zolang er geen scan of foto's zijn gemaakt blijft het een beetje gokken wat het is. Daarom begrijp ik de dierenarts niet helemaal.
Als je al twee maanden bezig bent had hij allang een scan moeten maken. Waarschijnlijk is er toch iets anders aan de hand.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:30

aerdenhout1 schreef:
Zolang er geen scan of foto's zijn gemaakt blijft het een beetje gokken wat het is. Daarom begrijp ik de dierenarts niet helemaal.
Als je al twee maanden bezig bent had hij allang een scan moeten maken. Waarschijnlijk is er toch iets anders aan de hand.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Van buiten kan ook een dierenarts niet weten in hoeverre de pees kapot is. Als er echt een beschadiging is moet je nu echt nog niet gaan draven! Stappen op de harde weg is idd. wel goed.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:49

Kijk anders eens op onze site: www.equi-info.nl daar staat nog een powerpointpresentatie over peesblessures.

Ik denk dat je toch een scan moet laten maken. draven is denk ik nog niet zo heel verstandig. Als een paard aan de hand niet makkelijk is is het wel een optie om onder de man te stappen. Ik ben overigens wel erg benieuwd wie het is. kan je de naam pben

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 06:26

Je moet zeker weten een scan laten maken!!! Na twee maanden draven met een peesblessure is echt niet goed. Doordat er geen scan is gemaakt weet je ook niet hoe ernstig het is. Door een scan te laten maken krijg je veel meer verduidelijking.
Als ik jou was zou ik ook een andere arts laten komen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 06:44

je zegt dat er een bobbel op zit?

heeft je paard een peesklap gekregen?

dat duurt inderdaad heeel erg lang, stappen op harde grond is inderdaad goed, maar naar mijn weten kan zo'n paard wel gewoon naar buiten toe in de weide zolang ze maar niet als een gek gaat rondrennen.

de pees masseren met cole's liniment kan ook goed zijn,maar moet je wel even overleggen met je arts

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 06:52

diepvriesgroenten in een zak koelen goed die kan je met een bandage om het been doen.En verder heeft het tijd nodig.

paardfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 07:44

Ik zou eerst maar een scan laten maken om de ernst en de plek van de blessure te achterhalen.
Daar kan je dan een behandelplan voor op stellen.

draven lijkt mij in dit stadium uit den boze.
2-3x stappen op een dag, hoelang ligt aan de blessure en de actualiteit van de blessure.
zeker niet loslaten of in de wei laten--> te ongecontroleerd

als het mijn paard was zou ik wel een duidelijkere diagnose willen aan de hand van een scan.
kun je ook in de loop van de tijd zien of er vooruitgang is.

vraagje; waar stap je mee?
halster, hoofdstel, kinketting?

veel succes

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 00:13

oosterhoff schreef:
Kijk anders eens op onze site: www.equi-info.nl daar staat nog een powerpointpresentatie over peesblessures.

Ik denk dat je toch een scan moet laten maken. draven is denk ik nog niet zo heel verstandig. Als een paard aan de hand niet makkelijk is is het wel een optie om onder de man te stappen. Ik ben overigens wel erg benieuwd wie het is. kan je de naam pben

Wat een supersite !
Vooral het gedeelte arthrose en pees is zo duidelijk uitgelegd in NEDERLANDSE taal. Geen DA taal.
Complimenten voor de makers !
En jij voor de tip.

xxJacqyxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:22

rosanne20 schreef:
de dierenarts is er al 2x bij geweest hij zegt dat ik moet blijven lopen elke dag op hard ondergrond en moet koelen. en dat het lang kan duren maar ik wou vragen tips over het lopen ik loop nu een half uur elke dag en draaf stukken.

Als ik jou zou zijn, zou ik een second opinion laten doen bij een andere DA!

Joyce_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:24

xxJacqyxx schreef:
rosanne20 schreef:

Als ik jou zou zijn, zou ik een second opinion laten doen bij een andere DA!

Inderdaad, zijn er niet meer da's in de buurt

jojopaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:41

Ik zou een peesscan laten maken, heb ik ook gedaan, je hebt dan duidelijkheid en kan je een stappenplan gaanmaken. Is de kogel warm? Het kan zijn dat door de verdraaiing de kappen van de kogel ruw zijn of licht beschadigt. Hierdoor raakt de pees geiriteerd. Dan is draven echt uit den boze..... Dan moet je 2x per dag 10 min stappen en 10 min afspoelen met koud water. Naar een paardenkliniek zou dus de beste optie zijn. Mocht het alleen de pees zijn en is deze echt beschadigt dan kan je wel tot 9 maanden zoet zijn.... Succes ermee!!!

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:01

zonder een scan weet je niet waar je aan toe bent, en kun je ook geen goed behandelplan maken.
probeer wel of er een da met scanner naar jou toe wil komen; reizen met een kreupel paard is niet ideaal.
sterkte!