Pony kopen die hoefbevangen is geweest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jol1

Pony kopen die hoefbevangen is geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 17:02

Wij hebben net een lieve, brave Shetlandpony gekocht. Omdat ze heel lang niet bij de smid is geweest, hebben we haar laten bekappen. De hoefsmid zei dat ze ooit hoefbevangen is geweest. Hij zei ook dat ze voor een Shetlander heel goed op haar benen staat. Dit hebben we niet gezien (de hoeven waren nogal verwaarloosd) en we hebben de verkoper er wel naar gevraagd. Die zei er niets over te weten, omdat hij de pony pas een half jaar had. Wat raden jullie aan om te doen. Zal ik de pony houden of zal ik haar terugbrengen?

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:19

Hangt ervan af hoe zwaar ze bevangen is geweest en of je bereid bent aangepast voer te geven etc.
Aan wat zag de hoefsmid dat ze bevangen is geweest? Zag hij het aan de lijnen op de hoef of had hij een vermoeden van een gekanteld hoefbeen? Bij dit laatste zou ik er toch goed over nadenken omdat dit onomkeerbaar is. Als er enkel aan de lijnen te zien is dat ze benangen is geweest dan kan je het wel overwegen vind ik. Gewoon voorzichtig zijn met eiwitten, voorjaarsgras, cortisone vermijden, enz.

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:20

Als het hoefbeen niet gekanteld is zou ik het zeker houden ik verzorgde vroeger een pony die hoefbevangen is geweest en als je dat niet wist was er niets aan te merken ! echt een superpony

Jol1

Re: Pony kopen die hoefbevangen is geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 17:44

Hij zag het aan de witte lijnen, maar hij had het niet over een gekanteld hoefbeen. Moeilijk hoor! Het is echt een leuke pony, maar ik heb haar eigenlijk als gezelschapspony voor bij mijn paarden en nu moet ze apart op een klein stukje staan.

Smystique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:34

Niets aan de hand volgens mij hoor, helemaal als je hem als gezelschapspony wil houden.

Maar idd, wees wel voorzichtig met (jonge) weidegang

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:57

Als je een gezelschapspony zoekt die bij jouw paard in de wei moet kunnen zou ik het natuurlijk niet doen. Dan kun je beter een andere zoeken. Het is voor dat shetje natuurlijk ook niet leuk om altijd alleen te staan omdat ze niet op het gras mag, dan verdient ze eigenlijk een beter thuis, waar ze, misschien wel, met andere hoefbevangertjes op een stukje grond kan staan.
Bedenk goed wat het doel is van de pony, en bedenk, niet een handvol, maar een landvol!!

Groetjes Esther..

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 08:47

We willen de pony toch graag houden. Het is echt een superbrave Shet, ook onder het zadel. Met een andere Shetlander zal ik waarschijnlijk toch ook moeten oppassen met zo'n volle wei. Onze arabieren gaan 's nachts altijd naar binnen, dus het gras wordt niet zo snel minder. We laten de Shetlander volgende maand dekken en houden het veulen ook. Zo hoeft ze volgend jaar niet meer alleen te staan. En een veulentje is natuurlijk altijd erg leuk.

minishet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:37

Ik denk dat je de shetlander beter kan houden mits het dier vreselijk pijn er aan ondervindt. Ik vind dat je dan niet egoistische en zelfzuchtig mag zijn en de shetlander uit zijn vreselijk leiden moet verlossen hoe hard het ook klinkt en hoe moeilijk het ook is.

Daarnaast vraag ik me af wat voor leven de shetland krijgt als je hem terug brengt naar de vorige eigenaar. Waarschijnlijk dat deze de shetlander gewoon weer aan de eerst volgende verkoopt.

Mini Shet

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 11:18

Ze heeft er geen last van met lopen, ze loopt prima. Daarnaast staat ze heel goed op haar benen. Volgens de hoefsmid stond ze voor een Shetlander zelfs uitzonderlijk goed. Ik denk inderdaad dat als ik haar terugbreng ze gewoon weer verkocht wordt, want verder mankeert ze niets. Ze kan gelukkig op haar plekje andere pony's zien en een paar uur per dag staat ze bij de rest. Volgend jaar is het helemaal geen probleem want dan staat ze fijn met haar veulentje. Als ik een andere shetlander koop, zal ik ook moeten oppassen met het gras. (er staat nog steeds zoveel!) Dit pony'tje is zo lief, die kan ik dan net zo goed houden.

knollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:42

Hoi,

Ik las dat je de shet volgende maand wilde laten dekken. Nu is er bij ons op stal ook een paardje wat hoefbevangen is geweest en die mag niet gedekt worden omdat ze dan grote kans krijgt om nog eens hoefbevangen te worden.
Geen flauw idee waarom de kans dan groter wordt maar ik dacht, ik laat het je toch maar even weten!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 13:38

Ik heb begrepen dat een pony ook hoefbevangen kan worden als de nageboorte er na een bevalling er moeilijk afkomt. Misschien heeft dat er mee te maken. Ik ga voor de zekerheid toch maar even bij de dierenarts informeren.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 13:51

Ik heb gelijk even geïnformeerd bij de dierenarts. Ze mag wel gedekt worden, alleen oppassen met voer en het afkomen van de nageboorte. Ze is nu verder helemaal gezond en heeft nergens last van. Misschien heeft dat paardje bij jullie eerder problemen met de nageboorte gehad?

anne7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:11

ik zat in precies dezelfde situatie. Ik zocht een shet voor gezeldschap, een hele leuke gevonden, maar inderdaad ook hoefbevangen geweest. Ik heb hem wel gekocht, (geen gekanteld been). Bij een shet moet je hoe dan ook uitkijken met gras, of ie nou bevangen is geweest of niet. als je een shet op het land met veel gras laat lopen heb je hem waarschijnlijk ook zo bevangen.
Ik zet mijn shet samen met de andere paarden gewoon op het land, maar wel met een graaskorf (van de paardendrogist) om. Het ziet er dan wel zielig uit, maar hij kan en bij zijn vriendjes lopen en de hele dag op het gras. Wellicht is zoiets voor jou ook een optie.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 15:36

Ik heb ook al aan zo'n graaskorf zitten denken, maar ik vroeg me af hoeveel ze nu ongeveer eten met zo'n ding op. Heeft jouw Shetlander er geen last van als hij die korf om heeft?

anne7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:53

Hij is de eerste dagen altijd erg zielig (zijn neus schaaft een beetje open) maar het went snel. Ze worden er snel handig mee en ik heb ze de hele dag op het land staan.
bij een "vet" land zet ik het alsnog af met paaltjes en komt er elke keer een stukje bij. Maar dit puur voor zelfbehoud van mijn paarden, het is voor geen enkel paard goed om onbeperkt op een vet land te lopen.

danielle1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:02

Poeh, moeilijk hoor. Je moet de keuze natuurlijk zelf maken maar ik zou niet graag het risico willen lopen. Wel raar dat die vorige eigenaar het niet wist, dan heeft die zelf ook niet veel navraag gedaan bij de verkoper. Succes ermee en denk goed na voor je een keuze maakt.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:17

Mijn merrie is vorig jaar hoefbevangen geweest en loopt inmiddels ook weer als een trein. Zij is bevangen geweest door een niet goed afgekomen nageboorte, maar ik heb nooit gehoord dat ik haar niet meer zou mogen laten dekken omdat ze dan weer bevangen raakt.
Er is me wel gezegd dat ik erop moet letten dat ze niet weer bevangen raakt, gebeurd dat wel, dan is dat vaak heftiger dan de vorige keer. En dat was toen al vrij heftig, dus dat wil ik niet nog een keer.
Dus als je je shet laat dekken, controleer de nageboorte goed en laat de DA zonodig de baarmoeder spoelen!

Natuurlijk moet je ook op alle andere dingen letten die ze hier zeggen. Een graaskorf is misschien idd wel een idee voor je shet. Veel plezier met je shet!

silkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 07:30

Mij is altijd verteld dat een drachtig of zogend paard eigenlijk niet hoefbevangen kan worden, maar dat zal ook wel weer een fabeltjes zijn...
Wat ik me wel afvraag; moet je een merrie die hoefbevangen is geweest wel bijvoeren met merriebrok, of ook dan alleen hooi geven op een kaal stukje weiland

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 23:37

Ik weet niet zeker of een drachtig of zogend paard helemaal niet hoefbevangen kan worden, maar de kans is in ieder geval veel kleiner, omdat het veulen "mee-eet".
Ik zou als de pony er goed uitziet geen merriebrok bijvoeren. Hooi is meestal wel voldoende. Als de pony echt mager wordt dan is het natuurlijk een ander geval. Een Shetlander is meestal eerder te dik dan te mager.

naresha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:47

Wij hebben een ruintje en die is dus danig bevangen geweest dat die mensen hem naar de slager wilde brengen nou je zou hem nu moeten zien hij rent springt en loopt weer hele maal perfect.. met de juiste verzorging kan het echt wel goed gaan! maar hij wordt wel vaker bekapt dan de andere pony's....
dus ik zou haar gewoon houden...

en even over dat ze niet drachtig zouden mogen worden omdat ze bevangen is geweest dat klopt dus helemaal niet, het is juist goed om haar dan te laten dekken omdat ze dan iig niet weer bevangen wordt.. het grootste deel van de eiwitten gaan dan namelijk naar de melk en het veulen dus het is juist een heel goed idee om dat te doen... maar dat is jou eigen keus..

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:19

Mijn pony is nu 2 keer hoefbevangen geweest, de 2e keer kwam het omdat ze uit de weide was ontsnapt en toen zich de hele nacht had volgegeten aan het verse hoge gras.
Ik zou de pony gewoon houden, ik merk aan mijn pony helemaal niks, loopt niet raar ofzo. Ik moet haar alleen niet van een kale wei op een verse volle wei zetten want dan is ze na een paar uurtjes hoefbevangen.
Ze eet zich dan gewoon helemaal vol, we maaien het gras eerst en doen het daarna opbouwen. Gaat prima zo. Ze heeft nu sinds kort weer ijzers voor het buitenrijden, maar zonder doet ze het ook prima.